דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מעבר הוגן, ואמנת בטיחות חדשה: כנס ארגון העבודה הבינלאומי נפתח בז'נבה

הוועידה מתכנסת זו הפעם ה-111 ומשתתפות בה משלחות מ-187 מדינות | עוד על סדר היום: קביעת תקן מוסכם להכשרה מקצועית, וקידום צדק חברתי בעבודה | מנכ"ל הארגון, גילברט פ. הונגבו: "אף אחד לא יכול לטמון את ראשו בחול בכל הנוגע להתמודדות עם האתגרים המטלטלים את עולם העבודה"

דיון בועידת העבודה הבינלאומית של האו"ם בנושא מאבק בעבודת ילדים (צילום: Crozet – Pouteau - Albouy/ ILO)
דיון בועידת העבודה הבינלאומית של האו"ם בנושא מאבק בעבודת ילדים (צילום: Crozet – Pouteau - Albouy/ ILO)
מאיה רונן

ועידת ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) נפתחה היום (ראשון) בז'נבה. הוועידה מתכנסת זו הפעם ה-111 בנוכחות נציגי ממשלות, ארגוני עובדים וארגוני מעסיקים מרחבי העולם.

הוועידה היא האירוע השנתי הגדול של פעילות ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), כגוף בעל סמכות לקבלת החלטות בנוגע לעולם העבודה. מידי שנה נפגשות בוועידה משלחות מ-187 המדינות החברות בארגון, משקיפים מארגונים ובעלי עניין אחרים מעולם העבודה הבינלאומי.

על סדר יומה של הוועידה השנה יונח דו"ח המנהל הכללי של הארגון, העוסק בקידום צדק חברתי, ודוח יו"ר הגוף המנהל של הארגון. הגוף המנהל של הארגון הניח מספר נושאים כבדי משקל על סדר היום: קביעת תקן מוסכם לחניכות, התלמדות והכשרה מקצועית; המשך דיון על היעדים האסטרטגיים של הגנה סוציאלית (הגנה על העבודה);  דיון ב"מעבר הוגן" כחלק משיקולי מדיניות תעשייתית וטכנולוגית, לקראת כלכלה בת קיימא מבחינה סביבתית; הצעה לאמנה בינלאומית בנושא סביבת עבודה בטוחה ובריאה, שהתווסף לרשימת העקרונות והזכויות הבסיסיות בעבודה שקבע ה-ILO, והתאמת הכלים העומדים לרשות הארגון לטובת יישומה.

הוועידה תדון גם בהפרה חוזרת של אמנות והסכמים בינלאומיים על ידי ממשלת בלארוס. בשנים האחרונות תיעדו נציגי הקונפדרציה הבין-לאומית של איגודי העובדים ITUC וגופי הבקרה והחקירה של ארגון העבודה הבינלאומי ILO, פגיעה נרחבת בזכות להתארגנות והתנכלות לחברי איגודים מקצועיים. ועדת החקירה תיעדה מעצר של מנהיגי עובדים והעמדתם לדין באשמת בגידה וטרור שעונשם עד 20 שנות מאסר.

כמו כן, טוענים בקונפדרציית האיגודים המקצועיים, לדיכוי של ארגוני עובדים המזוהים עם איגודים מקצועיים עצמאיים בבלארוס, שהביא לירידה ניכרת בחברות באיגודים מקצועיים. בין היתר מתועד צו עליו חתם נשיא בלארוס באוקטובר 2021, שיוצר איום ממשי לאפליה בגישה לתעסוקה, במיוחד עבור עובדים שנפגעו מסנקציות בעקבות ההפגנות הפרו-דמוקרטיות. הוועידה תדון באפשרות לנקיטת אמצעים כלפי בלארוס בהתאם לחוקת ה-ILO, בכדי להבטיח ציות של ממשלת בלארוס להמלצות ועדת החקירה.

מנכ"ל הארגון, גילברט פ. הונגבו, הדגיש בנאומו את הצורך לשלב מטרות חברתיות באופן שיטתי במדיניות הארגון, כדי להילחם בפערים הכלכליים ההולכים וגדלים. לדבריו, "סדר היום החברתי צריך להיות בסיס למדיניות והפעולות הבינלאומיות, האזוריות והלאומיות המרכזיות."

מנכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי, גילברט הונגבו, במליאת האסיפה הכללית של הארגון (צילום: Crozet – Pouteau / ILO / Flickr)
מנכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי, גילברט הונגבו, במליאת האסיפה הכללית של הארגון (צילום: Crozet – Pouteau / ILO / Flickr)

"המסר שלי פשוט: אף אחד לא יכול לטמון את ראשו בחול בכל הנוגע להתמודדות עם האתגרים המטלטלים את עולם העבודה", אמר הונגבו, בעברו ראש ממשלת טוגו, "המהפכה התעשייתית הרביעית מביאה איתה שינוי קיצוני של שיטות הייצור, התהפוכות הדמוגרפיות וההכרח לבנות כלכלה ללא פליטות פחמן, כל אלה הן הזדמנויות לעתיד טוב יותר עבור כולנו. אלא שבמקביל, ל-4 מיליארד מאזרחינו אין הגנה סוציאלית, ו-214 מיליון עובדים מרוויחים שכר נמוך מקו העוני. מספר רב של מיזמים קטנים ובינוניים שיצרו מקומות עבודה, פשטו רגל. איך נוכל להסביר את העובדה שנשים מרוויחות בממוצע 20% פחות מעמיתיהן הגברים?".

לדבריו, כדי למצב צדק חברתי כמפתח להתאוששות הגלובלית, ולהבטיח שהעתיד יעמיד את האדם במרכז, יש להקים קואליציה גלובלית שתפגיש מגוון רחב של גופים ובעלי עניין בינלאומיים. לחזונו של הונגבו, הקואליציה העולמית לצדק חברתי תשאף לאזן שיקולים סביבתיים, כלכליים וחברתיים בשיחה הגלובלית, לרבות ברפורמה של הארכיטקטורה הפיננסית הבינלאומית, ולעודד קוהרנטיות מדיניות והשקעה בהגנה חברתית ובעבודה הוגנת.

נציג העובדים במשלחת הישראלית, מנכ"ל האגף לקשרים בין-לאומיים בהסתדרות הכללית, פיטר לרנר, נשא דברים בפני מליאת הועידה אתמול (שני) אחר הצהריים: "לאורך ההיסטוריה של ההסתדרות, קידמנו ללא לאות את זכויותיהם ורווחתם של העובדים, תוך טיפוח תרבות של דיאלוג, שיתוף פעולה ומשא ומתן קיבוצי."

"שיח ומשא ומתן קיבוצי הם מאבני היסוד של עבודת ההסתדרות. בכוחם להעצים עובדים לנהל משא ומתן על שכר הוגן, תנאי עבודה בטוחים והגנות סוציאליות".

"עם זאת, ישנם מקרים שבהם מאזני הצדק אינם שקולים, והמשא ומתן מקרטע לנוכח מצוקה. כך גם כשסמכויות השלטון מנוצלות לרעה נגד העם בישראל. כשכל אפיקי המשא ומתן מוצו, השביתה הכללית הופכת למגדלור של תקווה, קריאה לפעולה המהדהדת ברחבי המדינה. הוא משמש קריאת השכמה לבעלי השלטון, הדורשים צדק וכבוד לעובדים. ב-27 במרץ השנה בעקבות תסיסה אזרחית קיצונית עקב הצעת החקיקה של הממשלות, ערכנו שביתה כללית. השביתה שלנו עצרה את הרפורמה השיפוטית ויצרה הזדמנות למשא ומתן, דיאלוג, פשרה, ובתקווה לעתיד צודק ומשגשג יותר לכולם. להביא את האחדות שהמדינה שלנו צריכה נואשות."

מנכ"ל האגף לקשרים בין-לאומיים בהסתדרות פיטר לרנר (צילום: מאיה רונן)
מנכ"ל האגף לקשרים בין-לאומיים בהסתדרות פיטר לרנר (צילום: מאיה רונן)

במסגרת ועידת ה-ILO תתקיים השבוע גם פסגת עולם העבודה, תחת הכותרת "צדק חברתי לכל". הפסגה מכוונת לתת מענה לצורך בפעולה מוגברת ומתואמת לתמיכה בצדק חברתי ברמה עולמית. בפסגה שתתקיים בימים רביעי וחמישי (14-15 ביוני) תוצג הצעה להקמת קואליציה גלובלית לצדק חברתי, שהתקבלה בברכה על ידי הגוף המנהל של משרד העבודה הבינלאומי, בחודש מרץ השנה.

הפסגה תכלול נאומים של ראשי מדינות וממשלות, המזכיר הכללי של האומות המאוחדות, המנהל הכללי של ארגון העבודה הבינלאומי ונציגים  רמי-דרג של ארגוני מעסיקים ועובדים.

כמו כן, יתקיימו ארבעה דיוני פאנל בהשתתפות נציגים רמי-דרג של ממשלות ושל ארגוני מעסיקים ועובדים, גופי האו"ם וארגונים בינלאומיים אחרים, על מנת למנף ולשפר את יכולות התיאום ליצירת מדיניות קוהרנטית. כך מבקשים בארגון להגדיל את היקפן והשפעתן של הפעולות למען צדק חברתי בכל המרחב הטריפרטטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!