דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מידעו"ס 101 | יוני 2023

על המדף / לראות את האור

התערבויות טיפוליות בילדים, נוער, צעירים והורים ב"אור שלום" | עורכים: אור בורשטיין, סטייסי יהושע, נורית ירמיה, הוצאת ספרים "אח" בע"מ, 2022

"אור שלום" – מי אינו מכיר את השם ואת הארגון? רוב אנשי מקצועות הטיפול מכירים אותו; היכרות קרובה או רחוקה, מקיפה או שטחית – אבל מכירים. כעת יצא לאור ספר גדול ומושקע בעריכת אור בורשטיין, סטייסי יהושע ונורית ירמיה, הכתוב בידי מטפלים ב"אור שלום" ופורש מגוון מנושאי ההתערבות, תחומי העבודה הטיפולית ודרכי הטיפול בארגון. 

באופן מאורגן היטב ומקיף נפרשת לעיני הקורא תמונה נרחבת ומעמיקה של הנעשה בארגון ובתחומי הפעילות שלו, שהיא נדירה במקומותינו, כולל שפע גישות קליניות: טיפולים פרטניים, מערכתיים, פסיכואנליטיים, דיאדיים ועוד. 

כמה מילים על הארגון (ציטוט מהמבוא לספר מאת המנכ"לית טלי חלף): "אור שלום הינה חברה לתועלת הציבור (חל"צ) ללא מטרות רווח המטפלת בכ–1500 ילדים, נוער וצעירים אשר הוצאו מבתיהם על ידי רשויות הרווחה ומטופלים במסגרות חוץ–ביתיות עקב יתמות, עזובה, תפקוד הורי לקוי, הזנחה והתעללות. מעל ארבעים שנה 'אור שלום' שם לו למטרה להעניק לילדים אלו מענים להתפתחות אופטימלית ולסיכוי אמיתי להווה ולעתיד טובים יותר…" (עמ' 9). 

כל מילה בהסבר לעיל היא רבת משמעות, והתכנים והמספרים המפורטים בהמשך מרשימים. עקרונות הפעילות והמגוון הרחב של התוכניות מאפשרים לבנות תוכנית טיפול אישית, מותאמת לכל קטין, כולל חיזוק הקשר עם משפחתו – כי ממנה בא ואליה ישוב. תולדותיו, התפתחותו ועקרונותיו של הארגון מעניינים ומאתגרים.

חלף כתבה מבוא מקיף לספר, מפורט ומקצועי, על פניו השונים של הארגון, מטרותיו, עקרונותיו ופעילותו.זהו מבוא מעולה לספר מעולה. בימים אלה, של עלייה במצוקות ילדים ובני נוער, דיכאונות וחרדות, אל מול מיעוט מטפלים זמינים, איננו יכולים שלא להתבונן בחרדת קודש באפשרויות הטיפוליות המגוונות שמציע "אור שלום" לאוכלוסיית היעד שלו.

סטייסי יהושע, הפסיכולוגית הראשית של "אור שלום", כותבת במאמרה "מודל לטיפול אינטגרטיבי בילדים, נוער וצעירים בסיכון: טיפול דיאדי, DBT, טיפול ממוקד טראומה וטיפול מערכתי במרחב החיים": "ילדים, נוער וצעירים שמתמודדים עם היסטוריה אישית רצופה בטראומות ופגיעות ראשוניות, שבשל כך הוצאו מביתם … מרביתם נמצאים בפסיכותרפיה פרטנית ארוכת טווח … משתתפים בטיפול קבוצתי … וחלקם גם בטיפול דיאדי עם הוריהם … ישנו דגש על יצירת מרחב טיפולי שבו מתקיימת תדיר חשיבה פסיכולוגית של כלל הצוות…" (עמ' 15). 

בספר, שכריכתו יפה ומוארת, מכונסת אסופת מאמרים ברמה מקצועית גבוהה העוסקת במגוון תוכניות טיפול מעוררות הערכה. המאמרים מאורגנים היטב ומחולקים לנושאים–שערים, על פי המבנים הטיפוליים של הארגון. 

שלושה עורכים לספר, והם גם שותפים לכתיבת המאמרים ו"אחרית הדבר" העניינית, העונה על שאלות המתעוררות אצל הקורא ופותחת פתח לדיונים פנימיים או חיצוניים. 

בכל השערים, המאמר הפותח הוא מבוא לנושא הנדון בו, המאיר ומעגן אותו. כל מאמר מסתיים ברשימה ביבליוגרפית המאפשרת עיון נוסף והרחבה. 

רבים הם הכותבים באסופה מהודקת זו, כל אחד ואחת בתחום עיסוקו/ה ומומחיותו/ה. בסקירה זו אציין כמה מהם, ואין לי ספק שכל אחד ואחת מכם, הקוראים המקצועיים, יתעמק במאמרים הקרובים לליבו או יעוררו את סקרנותו.

Focus on kids hands during a sunny day at camera at park
Focus on kids hands during a sunny day at camera at park

השער הראשון מוקדש למעונות משפחתיים. ילדי "אור שלום" מצויים אומנם בהשמה חוץ–ביתית, אבל הבית שבאו ממנו הוא חלק מהם ולפיכך גם המשפחה היא אוכלוסיית יעד לטיפול. ארבעת מאמרי השער מתארים את התוכנית, מציגים את "ההורות המשותפת", את הטיפול הדיאדי (תוכנית ששמה היפה – "על הגשר הנטוי יש תקווה ויש סיכוי" מבטא את מהותה) ואת תוכנית החייאת הטראומה המוקדמת ביחסי העברה (מאמר מרתק של ענת שריג שמואלי, המציג את הנושא ואת התוכנית מנקודת המבט של הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית. כל כך מיוחד וכל כך מעמיק!)

השער השני מוקדש לפנימיות הטיפוליות. שלושת המאמרים שבשער זה מתארים את עולם הפנימיות הללו. מרתקים בעיניי במיוחד מאמרה של יונת אביעד על "טיפול שבתוך הטיפול המוסדי", ומאמרה של אלה בורשטיין – "איך בונים בית מלבנים סדוקות". בל נשכח מיהי אוכלוסיית המטופלים, היכן הם נמצאים, מהו עברם ומהן מטרות הטיפול. 

השער השלישי מפרט את התוכניות הטיפוליות. המבוא מתאר תוכניות כגון "אומנה במרכז" ואומנת חירום, והמאמרים מתארים את הסיוע למשפחות אומנה בהתמודדות עם חוסר ודאות בעזרת המרכז הטיפולי "מארג" ו"עיבוד סיפור החיים של הילד באומנת קרובים". מאפייני אומנת הקרובים הם ייחודיים, בשל הטראומות המשותפות של הילד ושל משפחת האומנה.

השער הרביעי הוא תוכנית הבוגרים. בגיל 18 (במקרים מסוימים בגיל 21) מגיע הזמן להיפרד – ואין זה פשוט כלל וכלל. מי ישמש כעת כמערכת תמיכה לילד שהתבגר? בוגרי ההשמה החוץ–ביתית יוצאים/נפלטים אל החיים. יש ביניהם בעלי כוחות ומשאבים אישיותיים מספקים וכאלה שחסרים אותם. ב"אור שלום", הצורך מוליד חשיבה יצירתית ואף תוכניות ומענים. 

זהו ספר מיוחד וחשוב, עם הרבה מאוד תיאורים של האיכויות הטיפוליות של הארגון. "אור שלום" – גם "אור" וגם "שלום", בתוכנו ובינינו, בכל הרבדים הרבים והמגוונים של עבודת הארגון. 

לסקור ספר כל כך מקצועי וייחודי זו מלאכה לא קלה. פירטתי את המבנה והתכנים מבלי להעמיק במאמרים עצמם. כפי שציינתי, רבים מאנשי המקצוע מכירים את "אור שלום", וזאת הזדמנות נפלאה להיכרות ולהבנה מעמיקות יותר של הייחודיות, המקצועיות והיכולות. ומי שאינו מכיר, זו הזדמנות להכיר, ללמוד ולדעת עוד על ארגון שמביא אור ושלום לילדים ולנוער בסיכון ועל הכלים שהוא מייצר ומפעיל. אישית, אני מתרגשת מעצם קיומו של הספר.

לא נותר לי אלא להמליץ – לכל מי שזה רלוונטי לו, לכל מי שמסתקרן ומתעניין – לאמץ את אסופת המאמרים הזאת אל ליבו האנושי ואל מהותו המקצועית וללמוד ממנו. לצלול לתוכו כאילו הוא אגם מים חיים.

________________________________________________________________________ 

אהובה אוברשטיין | MSW, עו"ס מומחית ילד ונוער, גמלאית.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!