דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

בזכות מורדים בקואליציה: נציגת האופוזיציה קארין אלהרר נבחרה לוועדה למינוי שופטים

58 ח"כים הצביעו בעד מועמדותה של אלהרר, ו-56 התנגדו | ח"כ גוטליב לא נבחרה ויהיו בחירות נוספות למועמד מהקואליציה בעוד חודש | נתניהו: "גנץ ולפיד חיפשו כל דרך לפוצץ את השיחות" | לפיד: "נתניהו קרס תחת הלחץ של שותפיו" | מועמדים מהקואליציה הסירו הבוקר את מועמדותם בלחץ נתניהו

חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) נבחרה לוועדה למינוי שופטים (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) נבחרה לוועדה למינוי שופטים (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נציגת האופוזיציה, קארין אלהרר (יש עתיד) נבחרה הערב (רביעי) לוועדה למינוי שופטים ברוב של 58 מול 56. תוצאות ההצבעה הגיעו אחרי דחיות ממושכות ופרישה של רוב המועמדים. ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) לא נבחרה ויהיו בחירות נוספות למועמד מהקואליציה בעוד חודש. לפחות ארבעה חברי קואליציה "מרדו" והצביעו בניגוד להנחיית נתניהו.

ראשי האופוזיציה וכן ראשי ארגוני המחאה הזהירו כי אם הבחירות יידחו בחודש כפי שנתניהו מקווה – השיחות בבית הנשיא ייפסקו וההפגנות תתחדשנה. מועמדים מהקואליציה הסירו הבוקר את מועמדותם בלחץ נתניהו, שבאמצעות כך קיווה לדחות את הבחירות בחודש, כשרק חברת הכנסת טלי גוטליב שסירבה להסיר את מועמדותה, היא המועמדת היחידה מטעם הקואליציה.

נתניהו וגוטליב במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
נתניהו וגוטליב במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקף את ראשי מפלגות האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ‚ לאחר בחירתה של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כנציגה בוועדה לבחירת שופטים. "היום התברר סופית שגנץ ולפיד חיפשו כל דרך לפוצץ את השיחות. הם דחו כל הצעה שהבאנו בבית הנשיא, איימו שיפוצצו את השיחות אם לא תיבחר נציגה מטעמם – ולאחר שהיא נבחרה פוצצו את השיחות בכל זאת".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, (יש עתיד) בירך בהצהרה משותפת עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ על בחירתה של ח"כ קארין אלהרר כנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, ותקף את ראש הממשלה נתניהו: "פעם הוא היה רמאי וחזק, היום הוא רמאי וחלש. נתניהו שם קץ להעמדת הפנים שפניו להידברות. האיום על הדמוקרטיה לא הוסר. נתניהו התחייב בפני הנשיא, אבל אז קרס תחת הלחץ של שותפיו. הוא הפסיד בהצבעה כי אפילו בקואליציה שלו יש אנשים הגונים שהדמוקרטיה חשובה להם והחליטו לשים קץ לשקרים".

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ: "מה שקרה כאן היום – הוא שראש הממשלה החליט ללכת נגד המדינה. ההתנהלות שלו מעלה סימן שאלה גדול על שיקול הדעת שלו בנושאים הרי גורל. במצב העניינים הנוכחי, שאין ועדה מתפקדת כפי שמתחייב – אין טעם בקיום שיחות בבית הנשיא".

נתניהו תמך בהצבעה מאוזנת, אך נאלץ להתקפל

ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בנוהג הקיים של מינוי נציג גם לאופוזיציה, והציע זאת בישיבת ראשי הקואליציה שהחלה בשעה 09:00, כשעתיים לפני ההצבעה, ולאחר מכן בישיבת סיעתו שהייתה אמורה להתחיל בשעה 10:00 אך נדחתה בשעתיים לאחר שנתניהו לא הגיע. כשהתחילה ישיבת הסיעה, גוטליב סירבה להפצרות נתניהו בנוגע להסרת מועמדותה, ואף הובילה לפיצוץ הישיבה.

בהרכבה הנוכחי, בוועדה לבחירת שופטים תשעה חברים: שלושה שופטי עליון, שני שרים בהם שר המשפטים, שני חברי כנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. כדי למנות שופט עליון נדרש רוב של שבעה חברים בוועדה, כלומר לשופטי העליון יש וטו בפועל. על פי הנוהג בין נציגי הכנסת יש נציג לאופוזיציה.

שופטי בית המשפט העליון (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
שופטי בית המשפט העליון (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)

למרות המהלך של נתניהו, הוא הבטיח כבר היום למספר חברים בקואליציה שאם הדיונים בבית הנשיא לא יגיעו להסכמות, כי הוא יקדם חלקים מהרפורמה, כמו עילת הסבירות ושינוי מעמד היועצים המשפטיים, באופן חד-צדדי. הבחירות לוועדה יהיו חשאיות, וחברי הכנסת ייקראו בזה אחר זה לגשת אל מאחורי הפרגוד ולבחור לוועדה שני נציגים, מהם לפחות אישה אחת.

נתניהו ניסה לגייס לשם התמיכה במועמד אחד בלבד מהקואליציה את שר המשפטים יריב לוין, בין היתר מחשש למפלה של הקואליציה שמציגה 8 מועמדים לוועדה, מה שעלול לחלק קולות ביניהם ולהשאיר את המועמד או המועמדת שנתניהו מעדיף – מחוץ לוועדה. בהנחה שהקואליציה לא תצביע כמקשה אחת לשני מועמדים מטעמה ויהיה פיזור של הקולות בין 9 המועמדים, חברת הכנסת אלהרר צפויה להתמנות לוועדה מטעם האופוזיציה.

נתניהו נפגש עם חברת הכנסת ממפלגתו, טלי גוטליב, לאחר שביקש ממנה אתמול להסיר את מועמדותה והיא סירבה בתוקף, ובתום הפגישה הבוקר אמרה כי "הייתה פגישה מורכבת", והוסיפה כי לא תסיר את מועמדותה. "זו תהיה בושה והשפלה לבחור בנציג ממפלגת יש עתיד לוועדה למינוי שופטים", כתבה גוטליב אתמול, "אסור שיש עתיד תקבל תמונת ניצחון שלא מגיעה לה ושאין דרך להסביר אותה. בואו נאפשר לעצמנו תמונת ניצחון לגאוות ליבם של אנשי הימין. ימין גאה זו לא מילה גסה".

מנגד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ  דרש אתמול השארה של הסטטוס קוו ואמר בישיבת סיעתו "שיקול פוליטי לא יעמוד בפני מה שנכון למדינת ישראל", אמר ופנה לראש הממשלה נתניהו. " זה לא הזמן לשחק משחקים, לתרגילים פוליטיים. יש נוסחה פשוטה לוועדה לבחירת שופטים – נציג לקואליציה ונציגה לאופוזיציה. עשה את מה שרוב הציבור רוצה – שמור על הדמוקרטיה".

באופוזיציה יש גם מי שמבקרים את התנהלות נציגיה בדיונים בבית הנשיא וכבר מכוונים את האש לשם, מחשש שבעקבות ההסכמה המסתמנת בנושא הוועדה, יהיו הסכמות שמתפשרות על מחלוקות אחרות בנוגע לרפורמה, כמו מינוי שרים, שינוי תפקיד היועמ"שים, עילת הסבירות ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!