דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

פרשנות / המשוואה שמציע הנגיד לנוטלי המשכנתאות לא בהכרח תוכיח את עצמה

בנק ישראל טוען שהריבית שמכבידה על רוכשי הדירות כעת, תסייע להם בטווח הארוך עם ירידת האינפלציה, אבל לא בטוח שכך יתנהלו הדברים | בינתיים, החזר המשכנתא עלה פי 2 יותר מהשכר

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
דוד טברסקי

קצב העלייה בגובה ההחזר על המשכנתאות למשפחות צעירות הוא כפול מקצב העלייה בשכר בשש השנים האחרונות, כך לפי בדיקת דבר. אלו שלקחו משכנתא בשנתיים האחרונות נפגעו יותר מכולם. חרף ההבטחות, הסיכויים שהממשלה תתערב בעניין קלושים. התייקרות החזר המשכנתאות נובעת ממחזור העלאות הריבית שהוביל בנק ישראל, לצד האינפלציה שממשיכה להיות גבוהה.

כנראה מתוך ביקורת על השפעת הריבית על הזוגות הצעירים, פרסם לאחרונה בנק ישראל מסמך שביקש לטעון שבטווח הבינוני-ארוך, יירד מחיר המשכנתאות, וזאת מכיוון שבזכות הריבית הגבוהה האינפלציה תרד, ובתגובה לכך – יוזל רכיב המשכנתא שצמוד למדד המחירים. "עליית המחירים מסוכנת ביותר לזוגות הצעירים" הצהיר נגיד הבנק, אמיר ירון, בכנס אלי הורביץ לפני שבועיים וביקש להיאזר בסבלנות כי עוד מעט, ממש בקרוב, המחירים יחזרו לרדת.

החזר המשכנתאות בתסריטים שונים. מתוך מצגת נגיד בנק ישראל בכנס מכון אהרון
החזר המשכנתאות בתסריטים שונים. מתוך מצגת נגיד בנק ישראל בכנס מכון אהרון

לכאורה ה"עסקה" שמציע הנגיד הוא קשה עכשיו בשביל הקלה אחר כך, אבל כלל לא בטוח שזה המצב. גורמים כלכליים סבורים אכן שמדד המחירים לצרכן בדרך למטה, אבל הקשר של זה לריבית מוטל בספק. התפתחויות חיצוניות, כמו החרפה במתחים הבינלואמיים או העמקת משבר האנרגיה עלולים להחזיק את האינפלציה גבוהה, ולדחוף את בנק ישראל לעליות ריבית נוספות.

אבל דבר אחד כן אפשר להגיד בוודאות כבר היום – גובה הריבית הזניק את מחירי המשכנתא לשמיים. באותו המסמך בו הנגיד ירון ביקש להפיח תקווה בלבבות הזוגות הצעירים, שזה עתה לקחו משכנתא, התגלו שני גרפים שמתארים באופן מדויק את הבעיה אתה נאלצים הלווים להתמודד.

על פי בנק ישראל, בחודש ינואר 2017 גובה הלוואה הממוצע למשכנתא עמדה על פחות מ-650 אלף ש"ח. שש שנים עברו, והממוצע טס השמיימה ועמד בינואר האחרון על כ 950 אלף שקלים, עלייה של 46%. לשם השוואה, באותה התקופה, השכר הממוצע במשק עלה רק ב-25%.

גובה משכנתא ממוצעת (מתוך מצגת נגיד בנק ישראל בכנס מכון אהרון)
גובה משכנתא ממוצעת (מתוך מצגת נגיד בנק ישראל בכנס מכון אהרון)
שינוי בהחזר החודשי על משכנתאות (מתוך מצגת הנגיד במכון אהרון)
שינוי בהחזר החודשי על משכנתאות (מתוך מצגת הנגיד במכון אהרון)

הגרף השני מראה תמונה עוד פחות אופטימית; באותו פרק הזמן, ממוצע ההחזר הראשוני של המשכנתא (החזר שהלווים  צריכים לשלם בשנים הראשונות להלוואה, שהוא גם ההחזר הגבוהה ביותר לאורך כל תקופת תשלום המשכנתא), עלה מ-3522 שקלים בחודש ל 5522 שקלים – עלייה של 57%, פי שתיים מקצב העלייה בשכר.

כרגע נהנים הלווים מהרע שבכל העולמות: ריבית פריים גבוהה, ואינפלציה גבוהה. הנפגעים הגדולים ביותר הם אלה שהימרו על מסלול הפריים, ברגע שהוסרה המגבלה שלו לשליש מהמשכנתא בלבד. בתקופה של ריבית אפסית, הלווים החדשים קפצו על המציאה שב-2021 ו-2022 מסלול הפריים היווה 38% מתיק המשכנתאות הממוצע בישראל. ב2022 הריבית זינקה והפריים זינק יחד איתה, מייקר כל אחוז במסלול שעד לפני רגע נחשב לברכה, בעוד עשרות עד מאות שקלים בחודש.

הרכיב שצמוד למדד המחירים מהווה כ-35% ממשכנתא ממוצעת בישראל, כך שהקלה באינפלציה אכן תסייע ללווים; אך לא כולם ייהנו ממנה במידה שווה. אותם הצעירים שהימרו על מסלול הפריים וכיום סובלים ממנו, ייהנו ממנו משמעותית פחות, מכיוון שהרכיב הצמוד בהלוואה שלהם היווה רק 27% מתיק המשכנתא.

הצעירים האלו נפגעים פעמיים – הם גם משלמים כיום יותר על הפריים, וגם יזכו להנחה נמוכה יותר בהמשך על הצמוד (כמובן שתמיד ניתן לשנות את תמהיל התיק, אבל הדבר גורר עמו קנס) הלווים של שנת 2023 כבר הבינו לאן נושבות הרוחות – מסלול הפריים שלהם חזר ל32% מסך התיק והמסלול הצמוד חזר לרמות טרם הסרת המגבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!