דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

מנהל ספריית משגב: "להכין בישראל תוכנית שנתית לספריה זה כמו לכתוב על קרח"

כמות המנויים לספריות הציבוריות בישראל הולכת וגדלה והספריות הופכות למוקדי משיכה לציבור, אבל לדברי רון ניסל, שמנהל את ספריית משגב ב-13 השנים האחרונות, התקציבים מהמדינה מגיעים באיחור רב, אם הם מגיעים |"את התקציב לחודש הקריאה קיבלנו לפני ארבעה ימים, שבועיים אחרי שהתחיל. בעצם אומרים לנו אתם לא יכולים לקיים פעילויות"

רון ניסל. "לפני עשור אמרו שהספריות לא רלוונטיות, זה התברר כשטות"  (צילום: אלבום פרטי)
רון ניסל. "לפני עשור אמרו שהספריות לא רלוונטיות, זה התברר כשטות" (צילום: אלבום פרטי)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"מספר המנויים בספריות הציבוריות הולך וגדל", אומר רון ניסל, שמנהל את ספריית משגב ב-13 השנים האחרונות. "אם לפני עשור אמרו שהספריות לא רלוונטיות, זה התברר כשטות, המספרים מדברים. כמות המנויים הולכת וגדלה".

ניסל היה בעבר חבר במועצה הארצית לספריות ציבוריות, בתקופה שלימור לבנת הייתה שרת התרבות, ובמשך שנה היה מפקח מטעם המחלקה לספריות. לדבריו הספריות בישראל הפכו מזמן למרחב שבו מגיעים אנשים למגוון פעילויות. "באים לספריה לקיים פגישות, ללמוד, זה קצת מזכיר We Work".

דוגמא בולטת לדבריו היא בית אריאלה בתל אביב, "אבל גם במשגב אנשים באים לבוא לעבוד בספריה כי המרחב הזה מספק להם מרחב שקט. ווי-פיי חזק והתפאורה נהדרת. אנחנו גם מפיקים הרבה אירועים. משעת סיפור לילדים, סדנאות כתיבה ופאנלים בנושאים שנושקים לעולם הספר. הרבה מאוד אנשים מגיעים לאירועים האלה".

ספריה ציבורית. "באים לספריה לקיים פגישות, ללמוד, זה קצת מזכיר We Work" (צילום אילוסטרציה: דוד טברסקי)
ספריה ציבורית. "באים לספריה לקיים פגישות, ללמוד, זה קצת מזכיר We Work" (צילום אילוסטרציה: דוד טברסקי)

חודש הקריאה ושבוע הספר, הם שיא הפעילות?
"רוב הפעילות של משרד התרבות בחודש הקריאה בכלל קשורות למוזיקה. מעט מאוד פעילויות קשורות לעולם הכתיבה והספרות, אף פעילות לא מתקיימת בספריות הציבוריות אלא בעיקר במתנ"סים, בתי קפה, פארקים".

קיבלתם ממשרד התרבות תקציב מיוחד לחודש הקריאה?
"חלק מהספריות קיבלו תקציב צבוע לחודש הזה. אנחנו קיבלנו את התקציב לפני ארבעה ימים כשחודש הקריאה התחיל לפני שבועיים. זה בעצם להגיד לנו 'אתם לא יכולים לקיים פעילויות', הרי היינו צריכים להיערך לאירועים חודשיים מראש. לסמן את מי מזמינים, להקים את האירוע במערכת הרכש. להיערך. ורק שבועיים אחרי שחודש הקריאה התחיל ושבועיים לפני שהוא מסתיים, קיבלנו את התקציב".

אירוע ספרותי במשגב. "רוב הפעילות בחודש הקריאה בכלל קשורות למוזיקה. מעט מאוד פעילויות קשורות לעולם הכתיבה והספרות" (צילום רון ניסל)
אירוע ספרותי במשגב. "רוב הפעילות בחודש הקריאה בכלל קשורות למוזיקה. מעט מאוד פעילויות קשורות לעולם הכתיבה והספרות" (צילום רון ניסל)

יש ספריות שלא קיבלו תקציב בכלל השנה?
"ישנה בשנים האחרונות מערבולת גדולה מתחת לפני השטח בכל הקשור לתקציב הספריות הציבוריות. על פי חוק, התקציב השנתי שמיועד לתפעול הספריות עומד על 85 מיליון שקלים. כל ספריה מקבלת את התקציב לפי גודל הרשות, מידת הפריפריאליות, מעמד סוציו-אקונומי של הרשות ועוד כמה נתונים שמהם נגזר גובה התקציב".

מה סדר הגודל?
"התקציב יכול לנוע למשל מסכום מינימלי של 80 אלף שקלים לספרית מקומיות כמו ראש פינה או כפר תבור, ועד 2.7 מיליון שקלים לספריות תל אביב".

מהם סעיפי התקציב?
"ישנם 5 סעיפים שכל ספריה מחויבת להוציא מהם כסף, לפי פרופורציה שחייבת להישמר, הסעיפים הם רכש של ספרים, הצטיידות למשל של מחשבים או ריהוט, השתלמויות לצוות, פרסום ושיווק והפקת אירועי תרבות. הספריה חייבת להקצות כספים לכל הסעיפים ולהוציא את הכסף לפי הסעיפים השונים".

כמה כסף הלך לפרויקטים רוחביים?

"לכאורה, כל ה-85 מיליון שקלים, שהם שלושת רבעי התקציב, מגיעים ישירות לספריות וישנה יתרה לפרויקטים רוחביים. בעבר זה היה מיועד למשל למנוי על כתבי עת או  לספריות ניידות ביישובי קצה. חלק מהסכום לא אמור להגיע ישירות לספריות. לשם כך אמורה להיות ועדה שקובעת את הקריטריונים שלפיהם יחולק הכסף, ומהם הסכומים".

ספריה ציבורית. "אמורה להיות ועדה שקובעת את הקריטריונים שלפיהם יחולק הכסף, ומהם הסכומים" (צילום: רון ניסל)
ספריה ציבורית. "אמורה להיות ועדה שקובעת את הקריטריונים שלפיהם יחולק הכסף, ומהם הסכומים" (צילום: רון ניסל)

אז יכול להיות שהתקציב כלל לא מומש?
"אני אומר את זה בזהירות, יכול להיות שמישהו יגיד שאין בכלל פרויקטים רוחביים. אם זה נגיד חמישית מתקציב הספריות ומדובר בסכום אדיר".

בעיה נוספת שהוא מתאר היא התזמון של העברת הכסף מהמדינה לרשות. "על פי החוק, התקציב אמור להיכנס ב-1 בינואר ולהיגמר ב-31 לדצמבר. מעולם זה לא היה כך. חלקיות תקציב מגיעה במרץ- אפריל, השנה למשל זה היה בערב פסח, הגיעה הפעימה הראשונה. ולא כל הספריות קיבלו את זה, עד היום. התקציב מגיע במקרה הטוב במרץ-אפריל זה אומר שכבר איבדנו 3 חודשים של מיצוי תקציב. אנחנו לא יכולים לרכוש ספר או להזמין הרצאה, שום דבר".

התקציב מתעכב

"בעולם מתוקן אנחנו אמורים לדעת מתי מגיעה כל פעימה, ואם זה מחולק לשלוש פעימות אנחנו יכולים לתכנן את התכנית השנתית שלנו, אבל לא כך הדבר. במקרה הטוב מודיעים לנו ימים ספורים לפני ואנחנו אפילו לא יודעים כמה נקבל. אין לנו עד היום ידע מתי תגיע הפעימה השניה או אולי כל היתרה. גם לספריות מסודרות ומאורגנות, שיש להם תכנית שנתית מוכנה בינואר, לא יכולים לסמוך על התכנית כי היא לא מגובה בתקציב. זה כמו לכתוב על קרח".

משאילים ספרים בספריה הציבורית. "היה אפשר למצוא פתרון אלגנטי כדי לא לדפוק את הלקוחות של הספריות" (צילום: רון ניסל)
משאילים ספרים בספריה הציבורית. "היה אפשר למצוא פתרון אלגנטי כדי לא לדפוק את הלקוחות של הספריות" (צילום: רון ניסל)

ישנן ספריות שלא קיבלו תקציב בכלל. לדברי משרד התרבות הם לא הגישו נתונים ודו"חות ולכן התקציב לא עבר.
"נכון, כשליש מהרשויות לא קיבלו תקציבים עדיין, נגיד הספריה במצפה רמון לא קיבלו. בתחילת השנה הרשויות מחויבות להגיש דו"חות מורכבים מסובכים עד תאריך מסוים, מי שלא מגיש בזמן, לא מקבל את התקציב במועד. לא כל הרשויות הגישו ולכן התקציב שלהם התעכב".

הקוראים סובלים מזה, אי אפשר היה למנוע את המצב הזה?
"היה אפשר למצוא פתרון אלגנטי כדי לא לדפוק את הלקוחות של הספריות. יש ספריות שהגישו דו"חות בזמן שבחלקם לא מושלמים, הייתה חסרה נניח חתימה או משהו כזה. והספריה לא קיבלה את התקציב. לצערי, הם לא יכולים לרכוש בינתיים ספרים, אפילו לא מחדד או עכבר למחשב ואנחנו כבר בחודש יוני".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!