דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
22.4°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.3°אשדוד
  • 19.8°באר שבע
  • 23.9°אילת
  • 21.3°טבריה
  • 14.7°צפת
  • 22.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה 2023

הכי גאה שיש: סבל מבריונות, תבע את הממשלה על החוק ההומופובי – וניצח

אורדן דיוויד מחוץ לבית המשפט (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)
אורדן דיוויד מחוץ לבית המשפט העליון של מזרח הקאריביים. "הבנתי שהקהילה שלנו עברה הרבה, ושאין צדק עבורנו" (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)

אורדן דיוויד מאנטיגואה וברבודה באיים הקאריביים ספג במשך שנים אלימות ולעג | הניצחון שלו בבית המשפט היכה גלים ברחבי האיים השמרניים, אבל בשש מדינות יחסים חד-מיניים עדיין אסורים בחוק | מנכ"לית ארגון זכויות בריטי: "זה רק עניין של זמן עד שהחוקים האלה יפלו אחד אחרי השני"

אורדן דיוויד נרדף במולדתו, אנטיגואה וברבודה, במשך שנים, וכמוהו עוד רבים נוספים מבני קהילת הלהט"ב המתגוררים ברחבי האיים הקאריביים השמרניים והנוצריים תוך חשש מתמיד לביטחונם, שם עוינות נגד הומואים היא מחזה נפוץ.

דיוויד ספג גילויי בריונות ולעג. באחת הפעמים יצא מולו אדם זר מרכב, העיר על כך שהומו מעז ללכת ברחוב בשעת לילה מאוחרת, ואז היכה אותו בראשו. בתקרית אחרת לאחרונה, אדם נוסף היכה אותו בפניו לאור יום והפיל אותו ארצה. זה היה המקרה שגרם לו לומר עד כאן.

ב-2022, כשהוא ניצב בפני נידוי וסכנת חיים בהיותו הפנים הציבוריות של תנועת הלהט"ב, החליט דיוויד לתבוע את ממשלתו בבית המשפט, ולדרוש שיבוטל חוק המדינה שאוסר על מעשה סדום.

"הבנתי שהקהילה שלנו עברה הרבה, ושאין צדק עבורנו", אמר אורדן ל-AP. "לכולנו יש זכויות, ולכולנו מגיע יחס שווה".

ערכאה גבוהה של בית משפט בקאריביים קבעה שהסעיפים האוסרים על מעשה סדום בחוק עבירות המין של אנטיגואה לא חוקתיים. פעילי זכויות להט"ב אומרים שההישג של דיוויד, שהושג בעזרת עמותות תמיכה מקומיות ואזוריות, יצר תקדים במספר הולך וגדל של מדינות האיים. מאז פסק הדין, סנט קיטס, נוויס וברבדוס ביטלו חוקים דומים, שרובם היו כרוכים גם בעונשי מאסר ארוכים.

"זהו רגע מכונן מבחינת משפטית והיסטורית עבור אנטיגואה וברבודה", אומרת אלכסנדרינה וונג, ראש העמותה המקומית 'נשים נגד אונס', שהייתה חלק מהתיק שנוהל בבית המשפט על ידי הארגון 'ברית מזרח הקאריביים לגיוון ושוויון'. "ממשלות מדינות הקאריביים מתחילות להבין היטב כיצד העולם נראה כיום, וכיצד אנחנו יכולים לעצב מחדש את ההיסטוריה שלנו ואת עתיד העם הקאריבי".

אלכסנדרינה וונג, ראש העמותה המקומית 'נשים נגד אונס'. "ממשלות מדינות הקאריביים מתחילות להבין היטב כיצד העולם נראה כיום" (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)
אלכסנדרינה וונג, ראש העמותה המקומית 'נשים נגד אונס'. "ממשלות מדינות הקאריביים מתחילות להבין היטב כיצד העולם נראה כיום" (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)

בפסיקה נכתב: "חוק עבירות המין של אנטיגואה מ-1995 פוגע בזכות לחירות, הגנת החוק, חופש הביטוי, הגנה על הפרטיות האישית והגנה מפני אפליה על רקע מין".

ראש ממשלת אנטיגואה וברבודה, גסטון בראון, אמר ל-AP שממשלתו החליטה לא לערער על הפסיקה: "אנחנו מכבדים את העובדה שלא צריכה להיות אפליה בתוך החברה. כממשלה, יש לנו אחריות חוקתית לכבד את זכויות כל האזרחים ולא להפלות ביניהם".

החוק שבוטל קבע ששני בגירים שנמצאו אשמים בקיום יחסי מין אנאליים בהסכמה היו צפויים ל-15 שנות מאסר, ואם נמצאו אשמים במעשה מגונה חמור, היו צפויים לחמש שנות מאסר.

חוקים כאלה היו נפוצים ברחבי האיים הקריביים שהיו בעבר מושבות אירופיות, אך בשנים האחרונות החלו לצאת נגדם. בתי המשפט בבליז ובטרינידד וטובגו מצאו שחוקים כאלה לא חוקתיים; תיקים אחרים שמתנהלים במדינות האזור עדיין ממתינים לפסיקה.

יחסים אינטימיים חד-מיניים בהסכמה עדיין נחשבים לעבירה פלילית בשש מדינות בקאריביים, על פי ארגון זכויות האדם Human Rights Watch וארגון Human Dignity Trust הלונדוני. המדינות הן דומיניקה, גרנדה, גיאנה, סנט לוסיה, סנט וינסנט והגרנדינים, וכן ג'מייקה, שכמה ארגוני זכויות להט"ב רואים בה את העוינת ביותר להומואים.

"הממשלות בתחומי השיפוט האלה צריכות להיות פרו-אקטיביות ולבטל את החוקים האלה עכשיו, במקום לחכות שחברי קהילת הלהט"ב יתבעו שינוי דרך בית המשפט", אומרת ת'יאה בראון, מנכ"לית Human Dignity Trust. "עם שלושה פסקי דין מוצלחים בשנה שעברה ותיקים משפטיים נוספים הממתינים לתורם, זה רק עניין של זמן עד שהחוקים האלה יפלו אחד אחרי השני בכל האזור".

ממשלת ג'מייקה טענה שהיא לא אוכפת את חוק איסור מעשה הסדום שלה מ-1864, אך פעילים טוענים שהשארת החוקים הללו בספר החוקים מעוררת הומופוביה ואלימות נגד קהילת הלהט"ב בכמה ממדינות הקאריביים.

"הלהט"ב במדינות אלה מתמודדים עם חוקה שרואה בהם עבריינים בקצה האחד, ועם דת שאומרת שהם תועבה מהעבר השני", אומרת קניטה פלאסיד, מנכ"לית ארגון 'ברית מזרח הקאריביים לגיוון ושוויון'. "החוקים יצרו תרבות של סטיגמה ואפליה, שמובילה כעת לאלימות, ובכל אחת מהמדינות הללו, כולל אנטיגואה, ראינו להט"ב שברחו כשהאלימות כבר הגיעה לרמה מסוימת".

"נוצרים אמורים לאהוב"

בילדותו, סבל אורדן דיוויד מהצקות בתוך כותלי בית הספר ומאפליה מחוצה לו. אנשים צילמו אותו והעלו את התמונות לרשתות החברתיות, כינו אותו בשמות ותקפו אותו פיזית.

"מה שדחף אותי למהלך של תביעה משפטית ולרצון לאתגר את הממשלה, הוא ניסיון החיים האישי שלי", אומר דיוויד, ומוסיף שב-2019, בזמן שעבד בבית חולים, הוכה בפניו על ידי אדם זר והופל ארצה.

אורדן דיוויד בביתו. "מה שדחף אותי לתביעה הוא ניסיון החיים האישי שלי" (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)
אורדן דיוויד בביתו. "מה שדחף אותי לתביעה הוא ניסיון החיים האישי שלי" (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)

האפליה נגד אנשי קהילת הלהט"ב בקאריביים עדיין נמשכת. כמה מחוקקים ומנהיגים דתיים שמרנים מתנגדים לביטול של חוקים נגד הומואים, כשהם מצטטים בטיעוניהם את אלוהים וקוראים ליחסים הומוסקסואליים חטא.

"אני לא חושב שאלוהים ברא גבר ואישה כדי שהם יעסקו ביחסים כאלה", אומר הבישוף צ'רלסוורת' בראון, כומר נוצרי שמכהן כנשיא מועצת מנהיגי הכנסייה באנטיגואה וברבודה, ופעל במשך שנים נגד מיתון חוקים נגד הומואים במדינה. "זה לא רק עניין דתי. זה עניין בריאותי. זה למען ילדינו ושימור העם שלנו ולמען בריאות כל העמים".

הבישוף צ'רלסוורת' בראון. פעל במשך שנים נגד מיתון חוקים נגד הומואים במדינה (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)
הבישוף צ'רלסוורת' בראון. פעל במשך שנים נגד מיתון חוקים נגד הומואים במדינה (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)

חלק מהעדות הנוצריות הגדולות, בהן הכנסייה הקתולית, טוענות שכל פעילות מינית מחוץ לנישואים בין גבר לאישה היא חטא. בתי תפילה אחרים, כמו אלה של הכנסייה הפרוטסטנטית או בתי הכנסת, מנהיגים מדיניות שמכילה להט"ב בקהילה.

כשפעיל הלהט"ב ריקנסון אטיין הותקף גם הוא באכזריות באנטיגואה בגלל היותו הומו, קהילת הכנסייה שלו שרה והתפללה עבורו מחוץ לבית החולים שבו אושפז, מתאושש מגולגולת סדוקה. "זה היה טראומטי", אמר על התקיפה. "אבל אפילו בתוך המעשה הזה, גיליתי שיש אנושיות".

אף שדיוויד לא נתקל בגילויים ישירים של חוסר סובלנות בכנסייה שבה גדל ואף שר במקהלה שלה, הוא התאכזב מכמה מחברי הקהילה שניסו להכיר לו את הפרקטיקה המכונה 'טיפולי המרה' ונחשבת פסולה מדעית. בסופו של דבר, הוא חדל ללכת לכנסייה, אבל נשאר מאמין באלוהים ומתפלל בביתו.

"נוצרים צריכים להבין שכולנו בני אדם בסופו של דבר", הוא אומר, "ומי שמתכוון להטיף לנצרות ובאותה נשימה לומר שלהיות הומו זה חטא, צריך להתייחס לעצמו כאל חוטא. נוצרים אמורים לאהוב, לקבל ולעודד אנשים, לא להרחיק אותם. זה אחד הדברים שאני ממש לא מבין – נוצרים שמשתמשים במילה 'שנאה'". המילה "אהבה" מקועקעת על צווארו בסינית, ולדבריו, אהבת אנשים היא "המטרה העליונה" שלו בחיים.

אורדן דיוויד מחלק אמצעי מניעה לעובדי מין. "האוכלוסייה הזו נמצאת בסיכון גבוה" (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)
אורדן דיוויד מחלק אמצעי מניעה לעובדי מין. "האוכלוסייה הזו נמצאת בסיכון גבוה" (צילום: AP Photo/Jessie Wardarski)

כחלק מעבודתו בלשכה לאיידס באנטיגואה, הוא בודק אנשים למחלות המועברות במגע מיני, מחלק קונדומים, ומייעץ להם על מניעה, טיפול ותרופות. הוא גם נשיא עמותה בשם 'מענה הוליסטי לצרכים רגשיים וחברתיים', שמשרתת את קהילת הלהט"ב. באחד הלילות האחרונים הוא יצא לסיבוב בסמטאות החשוכות של מרכז העיר סנט ג'ונס כדי לחלק קונדומים לעובדי מין.

"חשוב להציע את השירותים לקהילת הלהט"ב, ובמיוחד לעובדי מין", אמר. "כי האוכלוסייה הזו נמצאת בסיכון גבוה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!