דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

משרד הרווחה: זינוק של 23% במספר התלונות על התעללות והזנחה של קשישים בשנה החולפת

היחידה למניעת התעללות והזנחה במשרד הרווחה והביטחון החברתי מפרסמת, שמתוך 272 דיווחים ותלונות למשטרה 15% מה דיווח על ניצול כלכלי | שר הרווחה יעקב מרגי: "תופעה קשה ומדאיגה שפוגעת ביקרים לנו, ההורים והסבים והסבתות שלנו”

קשיש במוסד סיעודי (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
קשיש במוסד סיעודי (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
הדס יום טוב

לקראת יום המודעות הבינלאומי להתעללות והזנחה של אזרחים ותיקים שיחול מחר, מפרסמת היום (חמישי) היחידה למניעת התעללות והזנחה במשרד הרווחה והביטחון החברתי מפרסמת את סיכום פעילותה לשנת 2022. היחידה דיווחה על עלייה של 23% במספר הפגיעות באזרחים ותיקים בשנת 2022 בהשוואה לשנת 2021, לאחר שבשנת 2022 העבירה היחידה 272 דיווחים ותלונות למשטרה.

סוגי ההתעללות וההזנחה הנפוצים בקרב אזרחים ותיקים הם התעללות נפשית (31% מהמקרים), הזנחה (26%), ניצול כלכלי (15%), התעללות פיזית (14%) ופגיעות נוספות. הפגיעה באזרחים הוותיקים נעשית על ידי פוגעים הן מהמעגל המשפחתי (בני זוג, צאצאים ובני משפחה אחרים כדוגמת כלות ונכדים) והן שאינם מהמעגל המשפחתי (מטפלים בשכר, שכנים וכו'). בנוסף, תועדו מקרי הונאה שנגרמו על ידי גופים מסחריים שונים.

זוג קשישים בירושלים (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90)
זוג קשישים בירושלים (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90)

הטיפול באזרחים הוותיקים מתבצע בכל אחת ב-155 היחידות למניעת התעללות והזנחה הפרושות ברחבי הארץ, הפועליות במגוון מישורים, כמו העברת דיווחים וליווי בהגשת תלונות במשטרה ובבתי המשפט בחוק למניעת אלימות במשפחה, קיום שולחנות עגולים וועדות היגוי במשרד ועוד, ובפנייה למוקד 118 של משרד הרווחה ובאתר האינטרנט "קליק לרווחה". הפנייה ליחידה יכול לפנות כל אזרח ותיק או בן משפחתו, גורמי רווחה, בתי משפט, ביטוח לאומי וכו'.

בנוסף למגוון הפעולות הנעשות על ידי היחידה למניעת התעללות והזנחה, משרד הרווחה והביטחון החברתי הודיעה כי חבר לפורום הפיננסי של בנק ישראל לפעול להעלאת המודעות להונאות פיננסיות בדיגיטל ולמניעתן, וקידום פעילות ארצית במטרה להעלות את המודעות להונאות הדיגיטליות.

הפעילות מאפשרת לאזרחים ותיקים לזהות הונאות דיגיטליות מסוגים שונים וסימני אזהרה מניסיונות הונאה ובסיוע בקביעת סיסמאות חזקות לחשבונות בנק למניעת ניסיונות עוקץ. עד כה נקבעו 90 מפגשים העוסקים בנושא ברחבי הארץ מאילת ועד מטולה. במהלך החודש הנוכחי יינתנו ההרצאות להעלאת המודעות להונאות דיגיטליות על ידי הפורום החינוך הפיננסי של בנק ישראל בשיתוף עם משטרת ישראל- הפעילות חינמית אך כרוכה בהרשמה מראש.

"תופעת התעללות וניצול האזרחים הוותיקים הינה תופעה קשה ומדאיגה שפוגעת ביקרים לנו, ההורים והסבים והסבתות שלנו”, אמר שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי. "בתקציב לשנים 23-24 דאגנו לתוספת תקציבית משמעותית למינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה. התוספת תחזק את השירותים בקהילה, החל מהפגת בדידות ועד להרחבת היחידות למניעת התעללות. חיזוק השירותים בקהילה לאזרחים הוותיקים יחזק גם את היכולת להתמודד גם עם התעללויות פגיעות וניצול".

שר הרווחה יעקב מרגי (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הרווחה יעקב מרגי (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי מר ינון אהרוני: "יום המודעות להתעללות והזנחה בקרב אזרחים וותיקים מזכיר לנו את אחת מתוך המשימות הרבות עליהן מופקד משרד הרווחה – השמירה על האזרחים הוותיקים. המשרד פועל לכך בכל עת בסיוע מינהל אזרחים ותיקים ובהיבטים שונים ורבים בחיי האזרחים כגון ניצולי שואה, זכויות רפואיות ומרכזי יום לקשישים. כדי להבטיח חיי רווחה ומוכנות לדור ההורים אנחנו מסתכלים על כל צרכיו של האדם המבוגר מהפגת בדידות ועד להגנה מפני הונאות".

סמנכ"ל אזרחים ותיקים יריב מן: "אנחנו שמים דגש מיוחד בחיזוק הקהילה והגברת תחושת השייכות והסולידריות של אזרחים הוותיקים מתוך אמונה שככל שיהיו קהילות חזקות יותר ומלוכדות יותר הפגיעה באזרחים ותיקים תפחת. השנה בכוונתנו להרחיב את התכניות הקהילתיות כגון קהילה תומכת, לחזק את מרכזי היום ולפתח מענים ותכניות חדשות".

גל שחם, מנהל תחום טיפול ומניעת התעללות והזנחה במינהל אזרחים וותיקים במשרד הרווחה והביטחון החברתי ועו"ס ראשי לפי חוק הגנה על חוסים: "העלייה שאנחנו רואים מקורה גם בהנגשת היחידות למניעת התעללות והזנחה לציבור. ככל שמודעים יותר לשירות גם פונים יותר אזרחים. אנחנו קוראים לאזרחים ותיקים שנפגעו לפנות אלינו דרך המחלקות לשירותים חברתיים או ישירות למוקד 118 כדי לקבל סיוע. יש לנו מענים נרחבים עבור האוכלוסייה המבוגרת החל ממניעת בדידות דרך מניעת מניעת התעללות ופגיעה פיזית ועד לניצול כלכלי, אנחנו כאן בשביל האזרחים הוותיקים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!