דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אנשי קולנוע ישראלים קיימו הפגנת תמיכה בשביתת התסריטאים בהוליווד: "זה מאבק משותף"

את אירוע הסולידריות שהתקיים בבית אריאלה, ארגנו התאחדות מפיקי הקולנוע והטלוויזיה איגוד התסריטאים | כ-11 אלף התסריטאים בהוליווד שובתים מזה 45 ימים בדרישה לחתימת הסכם קיבוצי חדש

הפגנת בתמיכה בשביתת התסריטאים בהוליווד. בית אריאלה, בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת בתמיכה בשביתת התסריטאים בהוליווד. בית אריאלה, בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות מפיקי הקולנוע והטלוויזיה (AMPTP) איגוד התסריטאים הישראלי, ערך היום (רביעי) אירוע סולידריות בבית אריאלה שבתל אביב, בתמיכה בשביתת התסריטאים בהוליווד. האירוע התקיים כחלק מיום סולידריות בינלאומי שארגנו התאחדות גילדות הכותבים דוברי האנגלית הבינלאומית (IAWG) והפדרציה של איגודי התסריטאים באירופה (FSE).

כ-11 אלף התסריטאים בהוליווד המאוגדים בגילדת הכותבים האמריקאים (WGA) שובתים מזה 45 ימים בדרישה לחתימת הסכם קיבוצי חדש. השביתה החלה לאחר שב-1 במאי פקע תוקף ההסכם הקיבוצי הקודם, אשר נחתם לפני כשש שנים – וזאת לאחר שהתאחדות מפיקי הקולנוע והטלוויזיה בארה"ב (AMPTP) פוצצה את המשא ומתן וסירבה להתייחס לסוגיות הליבה שהעלה האיגוד.

תסריטאים מפגינים מול אולפני פרמונט בהוליווד (צילום: AP Photo)
תסריטאים מפגינים מול אולפני פרמונט בהוליווד (צילום: AP Photo)

לצד הדרישה לשיפור התשלום ולתנאי עבודה הולמים יותר, דורשים התסריטאים בהוליווד גם גם את שיפור התמלוגים עבור שימוש בתוכן על גבי פלטפורמות הסטרימינג, ובעיקר יצירת מודל לתשלום על בסיס הצלחת התוכניות והפיכת נתוני הצפייה לשקופים יותר ליוצרים – נושא שחברות הסטרימינג מתנגדות אליו בתוקף.

סוגיה מרכזית נוספת במשא ומתן היא הגנה על זכויות הכותבים נוכח ההתרחבות בשימוש בתוכנות בינה מלאכותית. התסריטאים דורשים לקבוע רגולציות בתחום זה, אשר יסדירו בין היתר גם את סוגיית זכויות היוצרים שלהם בגין יצירות שנכתבו תוך הסתייעות ב-AI אך גם תוך השקעת עבודה אנושית רבה, ושמירה על זכויותיהם וביטחונם התעסוקתי.

"התאגידים הולכים ומתעשרים בזמן שאנחנו, מי שיוצר עבורם את התוכן, קורסים"

"מקצוע התסריטאות נשחק בכל העולם, במיוחד בישראל אבל גם בארה"ב", אמר נדב בן סימון יו"ר איגוד התסריטאים הישראלי. "התאגידים הולכים ומתעשרים בזמן שאנחנו, מי שיוצר עבורם את התוכן, קורסים. אנחנו גאים לעמוד בסולידריות ולתמוך באחינו בארה"ב במאבקם הצודק, ומחזקים את ידיהם. במקביל אנחנו נאבקים גם כאן בישראל להגדלת תקציבים והחלת רגולציה על כולם, כולל על חברות המיליארדים מחו"ל. בסופו של דבר, המאבק על תנאי העבודה של התסריטאים הוא מאבק על תרבות ועל יצירה".

"השינויים שהוביל ה-WGA בעבר היו שינויים פרדיגמטיים משמעותיים, וגם השביתה הנוכחית היא על נושאים עקרוניים שנוגעים גם אלינו", אמר מאור גילרמן הנציג איגוד התסריטאים הישראלי ב-IAWG. "לאורך שנים הארגון שלנו חבר ב-IAWG ואנחנו גאים לקחת חלק בסולידריות גם במאבק הזה. גם אנחנו רוצים תנאי תשלום טובים יותר, שיפור בתמלוגים, שקיפות והגבלות על בינה מלאכותית. לכן המאבק הזה הוא מאבק משותף, וההצלחה של האיגוד בארה"ב תשפיע גם עלינו".

הוליווד (צילום: Thomas Wolf, www.foto-tw.de)
הוליווד (צילום: Thomas Wolf, www.foto-tw.de)

חלק מהתסריטאים שהגיעו לאירוע, הדגישו כי הם מצפים גם מהתסריטאים האמריקנים, לגלות בהמשך סולידריות עם היוצרים הישראלים ולדאוג לעגן את זכויות היוצרים שלהם גם בסדרות ויצירות שנמכרות מישראל להפקות אמריקאיות.

"הניצחון שיושג בארה"ב יהיה הניצחון של התסריטאים בכל מקום"

במסגרת יום הסולידריות הבינלאומי לקחו חלק איגודי תסריטאים מ-35 מדינות ברחבי העולם, בין היתר באמריקה, קנדה, הודו, אפריקה, קוריאה, וניו זילנד, המייצגים למעלה מ-65 אלף כותבים לטלוויזיה ולקולנוע. מחאות התקיימו בין היתר מול משרדי נטפליקס בבואנוס איירס ובסיאול, מול הפרלמנט האירופי בבריסל, מול בית הנבחרים בשבדיה, מול מגדל אייפל בפריז ומול משרדי אפל ואמזון בטורונטו.

בין המפגינים בעצרת התמיכה שנערכה בכיכר לסטר בלונדון, התייצבו גם יוצר הסדרה 'מראה שחורה' צ'רלי ברוקר, יוצר הסדרה 'יורשים' ג'סי ארמסטרונג, יוצר הסדרה 'דוקטור הו' ראסל טי דייויז ויוצר סדרת 'חומריו האפלים' ג'ק תורן. "החברות שמחפשות לנצל ולצמצם את היקף הכותבים הן גלובליות, ולכן גם התגובה שלנו גלובלית", אמר יו"ר ה-IAWG, תומאס מקלוהן. "הניצחון שיושג בארה"ב יהיה הניצחון של התסריטאים בכל מקום".

הרבה סרטים, תוכניות טלוויזיה וסדרות הושפעו עד כה משביתת התסריטאים, כשחלקם נאלצו להמשיך בפעילות בלא כותבים, ופרוייקטים מסויימים אף נעצרו לחלוטין. התסריטאים האמריקאים המאוגדים ב-WGA כבר שבתו בעבר במשך למעלה משלושה חודשים בין נובמבר 2007 לפברואר 2008, שביתה שעלתה לתעשיית הבידור בארה"ב כחצי מיליארד דולרים, אשר הולידה לבסוף הסכם קיבוצי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!