דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / עבודת נוער בקיץ: מה השכר והזכויות, ואיך להימנע מניצול

נערים ונערות רבים שנכנסים לראשונה לשוק העבודה נפגעים ממעסיקים שמפרים את החוק | דברים שחשוב לדעת כשיוצאים לעבוד בחופש

מלצרית במסעדה בתל אביב (צילום ארכיון: משה שי / פלאש90)
מלצרית במסעדה בתל אביב (צילום ארכיון: משה שי / פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות אלפי בני נוער צפויים לצאת לעבוד במהלך חופשת הקיץ המתקרבת. הסיבות מגוונות – לחסוך קצת כסף, לממן בילויים, לעזור להורים או אפילו סתם להעביר את חופשת הקיץ הארוכה. עבודה בקיץ יכולה להיות חוויה מעצימה ומלמדת, אבל נערים ונערות שנכנסים לראשונה לשוק העבודה מהווים למרבה הצער לא אחת גם קורבנות קלים עבור מעסיקים למיניהם, המעוניינים לחסוך כסף, ולנצל את חוסר הניסיון שלהם ואת תמימותם ובמתכוון או שלא, לפגוע בזכויותיהם.

דע מי המעסיק

אחד הדגשים שחשוב לוודא עם בני הנוער, זה שהם יודעים מי בדיוק המעסיק שלהם, מי אמור לשלם את שכרם. חשוב לוודא שחתמו על טופס 101 בתחילת העבודה, שקיבלו 'הודעה לעובד' המפרטת את תנאי העבודה, ושיש להם טלפון של המעסיק. המעסיק, מחוייב לתת גם לבני נוער העובדים אצלו תלוש שכר, מדי חודש – וחשוב לשמור על תלוש זה על מנת שניתן יהיה לוודא שאכן קיבלו את כל המגיע להם.

רישום שעות עצמאי

אחת העצות החשובות ביותר שניתן לתת לבני נוער עובדים, היא לנהל רישום עצמאי של השעות בהן הם עובדים – לצד הרישום שמנהל המעסיק. זאת על מנת שיוכלו לוודא בסוף החודש שהשכר והתלוש אכן הולמים את היקף העבודה שלהם בפועל, ובמידת הצורך – לתבוע את זכויותיהם. היום, זה קל מאי פעם. ניתן להיעזר בין היתר באפליקציית עבודה+ של הסתדרות הנוער העובד והלומד, שכוללת מנגנון יעיל לרישום שעות העבודה, וכוללת גם זכותון מקיף הכולל את כל הזכויות של בני נוער בעבודה.

שכר המינימום

חשוב להכיר את שכר המינימום, שמשתנה בהתאם לגיל, ונע בין 22.54 ש"ח לשעה לעובד מגיל 14 עד גיל 16, ל-30.61 ש"ח לשעה לעובד מגיל 18 ומעלה.

החוק, אוסר להעסיק בני נוער מעל ל-8 שעות (או 9 שעות במקרים מסוימים), וכן אוסר על העסקה בשבת או ביום המנוחה השבועי. אם בני נוער שהועסק בפועל בשעות נוספות, זכאים לתשלום נוסף בגין שעות נוספות (125% בגין השעות התשיעית והעשירית, ו-150% על כל שעה מעבר לכך). אם הם עבדו בפועל ביום המנוחה השבועי, הם זכאים לתשלום על סך 150% (שעות נוספות ביום המנוחה השבועי: 175% בגין השעות התשיעית והעשירית ו-200% על כל שעה מעבר לכך).

שכר המינימום לבני נוער, מועדכן ל-1.4.2023 (עיצוב: דבר)
שכר המינימום לבני נוער, מועדכן ל-1.4.2023 (עיצוב: דבר)

חובת תשלום שכר מהדקה הראשונה

המעסיק חייב לשלם על כל שעה בה העובד נדרש להיות זמין לו במקום העבודה, כולל התלמדות, תקופת ניסיון, ישיבות עבודה, שעות הכשרה, 'סטנד ביי' ו'כוננות'. אין דבר כזה התלמדות ללא שכר.

הפסקות

בני נוער העובדים למעלה מ-6 שעות זכאים ל-45 דקות הפסקה במהלך עבודתם – שלפחות חצי שעה מהם ברצף. במהלך ההפסקה הארוכה רשאי העובד לצאת ממקום העבודה. המעסיק אינו חייב בתשלום בגין זמני ההפסקה – אלא אם דרש מהעובד להשאר במקום העבודה במהלכה.

חופשות ודמי חופשה

בני נוער העובדים בכל ימות השנה ולא רק בחופשות, זכאים לקבל עד 18 ימי חופשה בתשלום בשנה (בהתאם להיקף המשרה). בני נוער המועסקים בחופשות בלבד או באופן זמני (פחות -75 ימים רצופים) ומקבלים שכר לפי שעות, אינם זכאים לימי חופשה אלא לתוספת של 4% למשכורת.

החזר נסיעות, והסעות בלילה על חשבון המעסיק

נערים המתגוררים במרחק של למעלה מ-500 מטרים ויותר ממקום העבודה זכאים גם להחזר נסיעות. במהלך שנת הלימודים, מוגבלת העסקת בני נוער עד השעה 22:00 בלילה, ובחופשים – ניתן להעסיקם עד חצות (בימים אלה בוחנת הכנסת את האפשרות להאריך שעה זו עד 1:00 בלילה). בכל מקרה, במידה והעבודה נסתיימה אחרי השעה 22:00, מחוייב המעסיק לספק לנערים ולנערות שעבדו אצלו הסעה לביתם.

אסור להטיל קנסות

גם אם בן הנוער שבר צלחת, שפך בקבוק יין או חלילה לא היה מרוכז – יש לשים לב שלמעסיקים אסור להטיל על העובד קנסות וניכויים.

פיטורים והודעה מוקדמת

במידה והמעסיק מעוניין לפטר עובד, עליו לקיים לו שימוע – כלומר להזמין אותו לשיחה שבה הוא מסביר את סיבת הפיטורים ולתת לעובד הזדמנות להציג גם את הצד שלו. עובד שעבד למעלה מחצי שנה, זכאי גם למתן הודעה מוקדמת לפני פיטורים (שאורכה בהתאם לוותק).

בטיחות בעבודה

חשוב מאוד לשים לב שמקום העבודה בטוח. מעסיקים של בני נוער חייבים בהקפדה יתירה על בטיחותם, וישנה גם רשימת עבודות בהן אסור לבני נוער לעבוד – בין היתר סחיבת ציוד כבד, ועבודה באתרי בניה. על המעסיקים חלה החובה גם למנוע הטרדות מיניות במקום העבודה וליצור סביבה בטוחה גם בהיבט הזה. נוסף על כך, עליהם לדאוג לתדרך כל עובד ועובדת בדבר הסכנות שכרוכות במסגרת תפקידם בעבודה, ובמידת הצורך לספק להם ציוד מגן אישי כנדרש בחוק. העבודות שבהן אסור להעסיק נוער מפורטות ברשימה של משרד העבודה.

לבסוף, חשוב לזכור שגם אם נער לא קיבל את מלוא זכויתיו – יש מה לעשות! הסתדרות הנוער העובד והלומד, היא הארגון הייציג המסייע לבני נוער במיצוי זכויותיהם במקום העבודה. ניתן לפנות אליהם ולהעזר בהם באמצעות מספר הטלפון *1121, או באמצעות אתר האינטרנט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!