דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מידעו"ס 101 | יוני 2023

דברי פתיחה

אנו שמחות להגיש לכם את גיליון 101. הגיליון יוצא לאור בתקופה מיוחדת ומטלטלת, אשר מאיימת עלינו במגוון היבטים: חברתי, מדיני, כלכלי ופוליטי.

כמי שעוסקים בחברה וברווחה, בזכויות, בשוויון הזדמנויות ובצדק חברתי, עלינו להשמיע את קולנו ולהיערך לעתיד. על ההיערכות לכלול שיח מחודש על ערכי המקצוע המנחים אותנו וההקשר של הפוליטי אל הפרופסיה. בגיליון זה אנו מציעות התייחסות ראשונית למצב החברתי–מדיני שנוצר, בתקווה שבהמשך ניצור גיליון מיוחד העוסק בקשר שבין ע"ס ופוליטיקה.

בהתאם לרוח התקופה, חלקו הארי של הגיליון עוסק במצבי קיצון של מגוון אוכלוסיות פגיעות כנפגעות תקיפה מינית, משפחות עם ילדים המאושפזים בסכנת חיים, מתמודדי נפש, אבות יוצאים בשאלה, נפגעי טרור הנמצאים במקום לא בטוח. המאמרים מציעים פתח של תקווה באמצעות מחקרים, שיטות ודרכי התערבות למען אוכלוסיות הקיצון, שתוכלו ללמוד וגם לאמץ הלכה למעשה.

הגיליון נפתח במאמר דעה של ד"ר ליה לוין מבית הספר לע"ס באוניברסיטת תל–אביב, המתאר את האי–היציבות הכלכלית, החברתית, המדינית והפוליטית שאנו שרויים בה ומדגיש כי זה הזמן שלנו להתגייס לשיקום ולזעוק את התקווה.

ששת המאמרים שבהמשך עוסקים, כאמור, באוכלוסיות פגיעות ומנסים להציע מזור. ברובם שותפים ושותפות לכתיבה אנשי מקצוע ממסגרות מגוונות, בעלי עניין וידע משותפים. 

מאמרם של רוני בן שלום מזרחי, זהר אלון, גל ארליך ניצן, יעל גולדוסר וד"ר אילת גור מהחוג לעבודה סוציאלית במכללת תל–חי, עוסק באיכות הזוגיות של נפגעות תקיפה מינית ובוחן את תפקידה של הגמישות הפסיכולוגית בקשר שבין תסמינים פוסט–טראומטיים ואיכות הזוגיות. 

מאמר על אודות הטפול הפסיכוסוציאלי במשפחות במשבר, שלהן תינוקות המטופלים באקמו, נכתב על ידי נתניה מישל, סנדרה קודסייה אלזגבי ונורית זידל–לוי, עו"סיות במחלקה לעבודה סוציאלית בבית החולים הדסה עין–כרם.

עוד אוכלוסייה פגיעה מתוארת במאמר "מי מפחד ממחלות נפש", שכתבו ד"ר יעל מזור, ענבל אדלר–בן דור, יעל דור, נועה גלאור–טפרברג ונגה שטיינמן מתוכנית עמיתים של החברה למתנ"סים, יחד עם פרופ' נעמי הדס–לידור מהקריה האקדמית אונו, ורד שפיר–קיסר ממשרד הבריאות והדס וייל–לביא מאוניברסיטת תל–אביב. המאמר מתאר מחקר  שנערך במסגרת קורס אקדמי משולב למתמודדים עם מחלות נפש וסטודנטים לרפואה באוניברסיטת תל–אביב. הוא עוסק בחוויית הסטיגמה האישית והחברתית לצד שינוי בזהות האישית והמקצועית של המשתתפים בקורס, שהוא ייחודי בארץ ובעולם.

המאמר הבא מתאר קבוצת אבות יוצאי החברה החרדית המצויים בהליכי גירושין. הוא נכתב מתוך שותפות בין–ארגונית של "מרכז אבא" של נעמת, תוכנית "צעדים"  ואנשי מקצוע: עו"ד נטע קמר מ"צעדים", אביבה בורו מ"יוצרים שינוי" וד"ר בני ביילי – עו"ס, מטפל וחוקר בתחום האלימות במשפחה.

עוד בגיליון – המאמר "צו השעה", המתאר היערכות ארצית של מִנהלת הסיוע ההומניטרי לנמלטי המלחמה באוקראינה. כתבו אותו נפתלי יעב"ץ וארנון לוי, עו"סים במשרד הרווחה והביטחון החברתי. הם מתארים את יישום התוכנית ואת מדיניות הממשלה בהובלת משרד הרווחה. 

את הגיליון חותמות שתי סקירות של ספרים מקצועיים מצוינים שיצאו זה עתה לאור. וכפי שכתבה סוקרת הספר "לראות את האור", עו"ס אהובה אוברשטיין: "לצלול לתוכו כאילו הוא אגם מים חיים וללמוד ממנו".

"לראות את האור" הוא אסופת מאמרים המתארת התערבויות טיפוליות בילדים, נוער, צעירים והוריהם ב"אור שלום", בעריכת אור בורשטיין, סטייסי יהושע ונורית ירמיה. מומלץ לאמצו ללב האנושי ולמהות המקצועית.

"עבודה סוציאלית תחת אש" הוא ספר בעריכת פרופ' אורית נוטמן–שורץ, שסקרה ד"ר יעל הוכמן. זוהי אסופת מאמרים מקורית, חדשנית ומהודקת, המציעה קול אישי וקולקטיבי ועוסקת בכאב ובקושי, כמו גם בחוסן ובצמיחה, של תושבי הנגב המערבי – כיחידים וכקהילה. 

מאחלות לכן/ם קריאה מהנה ומלמדת.
אילנה בן שחר – יו"ר מערכת מידעו"ס
איה אלמוג זקן – עורכת המשנה 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!