דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

"קשה מאוד לפתוח את שבוע הספר בלי מאיר שלו. בקרוב נוציא ספר ילדים חדש פרי עטו"

מנכ"לית הוצאת עם עובד, חניטל סוויסה, מספרת איך היא חוגגת את שבוע הספר: "זאת הזדמנות אדירה בשבילי לפגוש את הקוראים בלי פילטרים" | על הקול הייחודי של ההוצאה: "יש ספרים רבים שאנחנו לא מרוויחים עליהם בכלל. מוציאים את הספר כי נכון להוציא אותו" | וגם מה הספר המומלץ שלה

חניטל סוויסה ומאיר שלו (צילום: אלבום פרטי)
מנכ"לית עם עובד, חניטל סוויסה, עם מאיר שלו. "הוא הבין בהכול, מהתוכן דרך עריכה, ועד להתלבטויות לגבי ניסוחים. איש אשכולות" (צילום: אלבום פרטי)
אורן דגן

"זה מאוד קשה לפתוח את שבוע הספר בלי מאיר שלו, הוא מאוד חסר לי, לכולנו", אומרת ל'דבר' מנכ"לית הוצאת הספרים עם עובד, חניטל סוויסה. "אני לפעמים מסתכלת על הדלת של המשרד שלי, ומחכה שמאיר ייכנס".

שלו, שהלך לעולמו במפתיע באפריל האחרון, היה בן בית במשרדי עם עובד שברחוב מזא"ה בתל אביב. "הוא התגורר פה קרוב, והרבה לבקר אותנו. גם מצדנו היינו מתייעצים איתו הרבה מאוד. הוא הבין בהכול, מהתוכן דרך עריכה, ועד להתלבטויות לגבי ניסוחים. בעוד מספר חודשים ייצא ספר ילדים חדש שמאיר כתב ומישל קישקה אייר. מאיר שלט בכל התהליך, עד הפרט האחרון. בניקוד, באיור, בעימוד. הוא היה אדם כזה, איש אשכולות".

איך את חוגגת את שבוע הספר?
"זאת הזדמנות אדירה בשבילי להסתובב ולפגוש את הקוראים שלנו בלי פילטרים. אני מסתובבת בין הדוכנים, ואנשים פונים אלי ואומרים לי מה אהבו לקרוא וגם מה פחות. זאת הזדמנות לקיים שיחות קצרות על הספרים, שזה מה שאני הכי אוהבת. וגם המפגש עם הסופרים מרתק. לדבר איתם ביום חגם. אני נפגשת הרבה עם הסופרים שלנו, אבל זה אחרת להיפגש איתם בשבוע הספר".

"אנחנו כל הזמן מחפשים דרכים חדשות להגיע לקוראים"

כמו כל שוק הספרים העולמי, גם הוצאת הספרים הוותיקה שהקים ברל כצנלסון ב-1942, מתמודדת עם השינויים בטכנולוגיה ובתרבות הפנאי. "לאנשים יש פחות סבלנות, שעות הפנאי שלהם נמדדות בקפידה, והם מעדיפים לשבת בסלון ולצפות בנטפליקס", אומרת סוויסה, "אנחנו מתחרים עם גורמים רבים על שעות הפנאי של הישראלים".

יחד עם זאת, לעם עובד יש סטנדרט קפדני בבחירת הספרים. "המורשת של ההוצאה היא לחשוב מה נכון להביא לקורא הישראלי. להעמיד רף מסוים, גבוה, שהוא הדבר הנכון לקורא. על ספרים רבים אנחנו לא עושים חשבון האם ההוצאה שלהם תהיה כלכלית, אלא מקיימים דיונים ארוכים על למה חשוב להוציא את הספר הזה, המסוים".

מאז הקמתה פרסמה 'עם עובד' למעלה מ-5,000 כותרים, והיא מוציאה מדי שנה כ-100 כותרים חדשים ו-250 הוצאות מחודשות. למרות זאת, סוויסה ועמיתיה מרגישים היטב את השינויים בעולם הספרים. "לא חזרנו עדיין להיקפים שהיו לנו לפני הקורונה", אומרת סוויסה. "בקורונה נסגרו הרבה חנויות, ואנשים הפסיקו לקנות ולקרוא. כנראה שזה עניין נפשי. אנשים היו בסטרס, מתח ולחץ, והעדיפו לשבת על הכורסא ולצפות בטלוויזיה מאשר לקרוא ספר".

"אנחנו כל הזמן מחפשים דרכים נוספות להגיע לקוראים", אומרת סוויסה, "במועדון של ההסתדרות 'ביחד בשבילך' יש מבצעים על הספרים שלנו. מאז שבוטל חוק הספרים, יש מבצעים כל השנה, מראש השנה, חגים, וכמובן סוף השנה האזרחית. אבל כל ההוצאות נמצאות בתחרות הזאת על תשומת ליבו של הקורא.

מנכ"לית הוצאת עם עובד, חניטל סוויסה. "אנחנו מדברים שעות על עיצוב עטיפה של ספר, בחירת התכנים, ודיונים ארוכים על איזה ספר להוציא ומתי" (צילום: ניר קידר)
מנכ"לית הוצאת עם עובד, חניטל סוויסה. "אנחנו מדברים שעות על עיצוב עטיפה של ספר, בחירת התכנים, ודיונים ארוכים על איזה ספר להוציא ומתי" (צילום: ניר קידר)

"יש לנו גם המון ספרים קלסיים שמוכרים כל הזמן. למשל בעולם ספרי הילדים, מי היה מאמין ש'מיץ פטל' נמכר כל כך הרבה? מהצד השני, קשה מאוד להחדיר לשוק ספרי ילדים חדשים שהם לא קלסיקות. כאמור, בקרוב ייצא הספר החדש של מאיר שלו ומישל קישקה, ואני מעריכה בזהירות שהוא יהיה הצלחה".

"יש מעט תמיכה ממשלתית. לא יכולה להגיד שזה מעניין מישהו"

גם יוקר המחייה מכביד על ההוצאות. "אני מודעת לקושי שקיים בקרב היוצרים ואנשי הספר", היא אומרת, "אבל צריך לדעת שגם ההוצאות בקושי גדול. מחירי הנייר והשינוע עלו מאוד, ואנחנו כהוצאה בינונית בישראל, מתקשים. יש ספרים רבים שאנחנו לא מרוויחים עליהם בכלל. ויש כאלו שאנחנו אפילו לא מחזירים את ההשקעה. מוציאים את הספר כי חשוב להוציא אותו, בידיעה שלא נרוויח ממנו".

יש תמיכה ממשלתית בהוצאות הספרים?
"מעט. אני לא יכולה להגיד שזה מעניין מישהו. אני לא מדברת על השר החדש מיקי זוהר, כי אותו אני עדיין לא מכירה. אבל בשנים שאני בתפקיד, העבודה מול המדינה קשה מאוד. יש ספרים שאמורים לצאת עם תמיכה של קרנות או משרדים ממשלתיים, ולפעמים הספר פשוט מחכה, כי אנחנו לא יודעים האם התמיכה תגיע או לא".

"הגב של ההסתדרות עוזר לנו להמשיך ולהוציא ספרים שלא היו יוצאים בהוצאות אחרות"

'עם עובד' הוקמה על פי חזונו של ברל כצנלסון, לפיו הפועל העברי הוא אדם שטרוד בחיי היום-יום, אך בו-זמנית בעל שאיפה להרחבת השכלתו. לפיכך ראה כצנלסון את תפקידה של הסתדרות העובדים לסייע לפועל לבנות את ארון הספרים שלו, שיהיה עשיר בתוכן איכותי, במחיר שווה לכל נפש ותוך בחירה מושכלת של הכותרים. ההוצאה התחילה בהוצאת 'דבר', שהייתה מסונפת לעיתון דבר.

איך אתם בוחרים אילו ספרים להוציא לאור?
"אנחנו הוצאה עצמאית ומסחרית, אבל עם מבנה שונה, כי אין לנו בעלי מניות שמושכים דיבידנדים בסוף השנה. הגב של ההסתדרות מאוד חשוב, ועוזר לנו להמשיך ולהוציא ספרים שלא היו יוצאים בהוצאות מסחריות אחרות, כי הם פשוט לא היו רווחיים".

יש גם מצב הפוך? ספרים עם הצלחה מובטחת שלא יצאו אצלכם?
"יש ז'אנרים שלא נוציא בעם עובד. למשל, ישנה עלייה עצומה בספרות של ארוטיקה נשית. זה עולם שלם שהוא תוצאה של המהפכה הנשית של השנים האחרונות. יש הרבה נשים שרוכשות ספרות ארוטית קלה, וגם מקיימות מפגשים עם הסופרות והן חלק מקבוצות ווטסאפ ופייסבוק ששם הן חולקות חוויות מהקריאה.

"תמיד הייתה ספרות נשים, אבל משהו השתנה בשנים האחרונות ונשים כבר לא חוששות להיכנס לחנות ולעמוד בתור לקופה עם כמה ספרים שנחשבים ארוטיים. אנחנו לא נוציא את הספרים האלו ב'עם עובד', אבל צריך לדעת ששוק הספרים משתנה, וגם הדרישות של הקהל".

"בסופו של דבר אנחנו עוסקים ביצירה, ברוח"

סוויסה מכהנת כבר שבע שנים כמנכ"לית ההוצאה, ונהנית מאוד מהעבודה. "בסופו של דבר אנחנו עוסקים ברוח. יש טבלאות אקסל ועבודה מול תמחירים ובתי דפוס, אבל מהצד השני אנחנו מדברים שעות על עיצוב עטיפה של ספר, בחירת התכנים, ודיונים ארוכים על איזה ספר להוציא ומתי. כולנו כאן בעצם עוסקים ביצירה, ברוח, וזה מאוד מהנה".

יש ספר שאהבת באופן אישי ואת ממליצה עליו?
"אני מאוד אהבתי את הספר של ישי שריד 'מגלה החולשות' כי יש בו הכול. זה סיפור התבגרות טראגי של אחד מטובי בנינו, בזמן הזה, שהוכשר לחדור לקרביהם של אזרחים ולחשוף את החולשות שלהם, ללא עכבות של מוסר. אבל כמובן שהעלילה מסתבכת בגלל האנושיות והרגישות של הגיבור. זה נוגע באקטואליה, ובכל מה שקשור לטכנולוגיה שמקיפה אותנו, וכמובן שהעלילה מרתקת ומרגשת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!