דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ההסתדרות עתרה לבג"צ בשל עיכוב מינויי דירקטורים בחברות ממשלתיות: "חייבים דין וחשבון לעובדים"

לאחר יותר משנה בה לא אושרו מינויי הדירקטורים מקרב העובדים במספר חברות ממשלתיות, ההסתדרות פנתה לבג"צ, ולא בפעם הראשונה | נציגת רשות החברות הממשלתיות: "השרים צריכים לקחת את הנושא הזה יותר ברצינות"

בית המשפט העליון בירושלים (צילום: נתי שושת/פלאש90)
בית המשפט העליון בירושלים (צילום: נתי שושת/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות עתרה לבג"צ לאור עיכוב בן למעלה משנה במינויים של שבעה דירקטורים מקרב העובדים בחמש חברות ממשלתיות. העתירה הוגשה נגד רשות החברות, השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם האמון עליה, שרת התחבורה מירי רגב ושר האנרגיה והמים ישראל כ"ץ המוסמכים לבצע את מינוי הדירקטורים, ונגד הוועדה לאישור מינויים.

על פי חוק החברות הממשלתיות, בכל חברה ממשלתית בת 100 עובדים ומעלה, רשאים העובדים למנות שני נציגים מקרבם לדירקטוריון. עובדי החברות עורכים בחירות לתפקיד, ומציגים לשרים רשימת מועמדים שזכתה למירב הקולות, מהם נדרשים השרים הממונים על החברה ממשלתית הרלוונטית לבחור שניים בכפוף לבחינת כשירותם על ידי ועדת המינויים.

לדברי ההסתדרות, מאז חודש נובמבר 2022, אז מונה דירקטור אחד מקרב העובדים, לא מונה אף דירקטור נוסף מטעם העובדים – וזאת על אף שישנם דירקטורים שכבר זכו בבחירות שנערכו בקרב עובדי החברות בהן הם עובדים ושאמורים היו לעבור את הליך המינוי בהתאם לחוק החברות הממשלתיות. מאז הקמת הממשלה הנוכחית לא בוצעו מינויים כלל, וקודם לכן חלה הפסקה ארוכה בביצוע המינויים לאור תקופת הבחירות הממושכת.

דירקטורים שנבחרו עוד בימי הממשלה הקודמת

בעתירה, שהוגשה על ידי יועמ"ש ההסתדרות עו"ד יחיאל שמיר וסגנו עו"ד יפתח הלינג, מציינת ההסתדרות כי שרת התחבורה יחד עם השר לשיתוף פעולה אזורי נדרשים לקדם את מינויים של דירקטורים מטעם העובדים בחברת תעבורה ימית אשדוד ובחברת רכבת ישראל.

שר האנרגיה יחד עם השר לשיתוף פעולה אזורי, נדרשים לקדם את מינויים של נציגים לדירקטוריון חברת החשמל, בחברת נגה (לניהול מערכת החשמל) ובחברת מקורות. כלל המינויים אמורים היו להתבצע, כבר בימי הממשלה הקודמת – וההסתדרות פנתה בעניינם גם לממשלה הנוכחית, אך לא זכתה להתייחסות. העובדים המועמדים לתפקיד הדירקטורים נבחרו כבר לפני למעלה משנה. בינתיים, טוענת ההסתדרות כי החברות פועלות עם דירקטוריון חסר, כשבחלקן אין כל ייצוג לעובדים כנדש בחוק.

בהסתדרות הדגישו כי יש לקדם את מינויי הדירקטורים נציגי העובדים במהירות ראויה ובזמן סביר. בנוסף, הדגישה ההסתדרות ביחס לעיכוב במינוי הדירקטורים בתקופת הבחירות, כי לשיטתה אין מניעה ממינוי נציגי עובדים בחברות ממשלתיות גם בתקופת בחירות, וזאת כיוון שהשרים ממנים את נציגי העובדים מתוך מאגר סגור של עובדים שנבחרו בבחירות דמוקרטיות על ידי העובדים בחברות עצמן – הליך המקטין באופן משמעותי את החשש מפני מינויים שאינם ראויים.

"כל מינויי העובדים בשנים האחרונות יצאו לפועל בסוף רק בחסות בג"צ"

בכנס דירקטורים מקרב העובדים שנערך בשבוע שעבר, אמר חיים זהבי, יו"ר המחלקה לשיתוף עובדים באגף הדמוקרטיה התעשייתית בהסתדרות, כי הוא מצר על העיכוב במינויים, וכי ההסתדרות עשתה הכל על מנת להימנע מהצורך להגיש בג"צ בנושא. "אלה חברות שהיו בהן בחירות דמוקרטיות – לא ייתכן שנציגים נבחרים והמדינה מתנהגת כאילו לא נבחרו. לא ייתכן שחברות מתנהלות ללא נציגות העובדים בדירקטוריון, ולעיתים אף ללא פורום שמאפשר כינוס ישיבות דירקטוריון. אנחנו דורשים שהמינויים יצאו לפועל. לצערנו כל מינויי הנציגים מקרב העובדים בשנים האחרונות יצאו לפועל בסוף רק בחסות בג"צ, ונאלצנו לא בשמחה לעתור גם הפעם. אנחנו חייבים דין וחשבון לעובדים שהעמידו עצמם לבחירה ונבחרו על מנת לייצג את הציבור שלהם".

נעה קיסר, סגנית בכירה למנהלת רשות החברות הממשלתיות, כיבדה את הכנס בנוכחותה והתייחסה לטענות. "זה נושא כאוב גם לרשות החברות" אמרה. הבעיה הזו היא לא רק ביחס לדירקטורים מקרב העובדים אלא גם ביחס לדירקטורים מטעם המדינה ולנציגי הציבור. דירקטוריון צריך להיות מלא ומגוון. אנחנו רואים בעצמנו מי שאחראים לקיום הדירקטוריונים בחברות הממשלתיות, והיעדר קווארום זה דבר שפוגע בהתנהלות החברות".

לדברי קיסר, קידום מינויי הדירקטורים בהתאם לצרכי החברות הוא יעד אסטרטגי ראשון במעלה של הרשות. "נכון לרגע זה אף מינוי לא מתעכב ברשות", טענה קיסר, "כל החומר המקצועי, חוות הדעת – מושלם ומונח בפני השרים. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לקדם את המינויים. לא רק שולחים את חוות הדעת אלא גם מנהלים שיחות שוטפות עם השרים. יש מערכת שמתעדכנת כל יום מה הסטטוס של הדירקטורים בחברות ורק צריך שהשרים יפתחו אותן. מעבר לשיחות העבודה אנחנו מוציאים גם מכתבים פורמליים לשרים אחת לחודשיים. אנחנו שותפים לתחושה שהשרים צריכים לקחת את הנושא הזה יותר ברצינות ולמנות דירקטורים – ובפרט דירקטורים שנבחרו באמת על ידי ציבור העובדים ועברו תהליך דמוקרטי".

לדבריה, ייתכן ונכון יהיה לבחון בעתיד את הצעת ההסתדרות לאפשר הארכת קדנציה לדירקטורים מקרב העובדים, עד למינוי דירקטורים חדשים שיחליפו אותם. "זה רעיון שצריך לגלגל אותו, אבל אם הוא נכון לדירקטור מקרב העובדים הוא נכון לכל דירקטור – וזה דורש גם תיקון חקיקה. אנחנו יכולים להגיש הצעות חוק אבל בסוף הכנסת היא המחוקקת והדברים הללו נתקלים גם בהתנגדויות".

תומר רזניק, סגן יו"ר ההסתדרות ויו"ר האגף לדמוקרטיה תעשייתית: "צר לי שאנו נאלצים לפנות לערכאות משפטיות על דברים שהם מובנים מאליהם. אין כל הצדקה לעיכובים כל כך משמעותיים בהליכי המינוי".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד מטפל בכל נושא הדירקטורים ביעילות ובזריזות, זה ממתין לבחינה של ועדת המינויים".

מהמשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד האנרגיה והמים ורשות החברות הממשלתיות טרם נמסרו תגובות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!