דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה 2023

טור אורח / 5 צעדים ליצירת מרחב בטוח ללהט"ב בקמפוס

דניאל סימון, מנהל האחווה הסטודנטיאלית הגאה, מסביר מה נדרש מהמוסדות האקדמיים בישראל כדי להפוך לסובלניים, שוויוניים ובטוחים יותר לקהילה הגאה

פעילי האחווה הסטודנטיאלית הגאה במצעד הגאווה בירושלים (צילום: האחווה הסטודנטיאלית הגאה)
פעילי האחווה הסטודנטיאלית הגאה במצעד הגאווה בירושלים (צילום: האחווה הסטודנטיאלית הגאה)
דניאל סימון

מאז שיצאתי מהארון כהומו בפני ההורים שלי בגיל 16, לא הצלחתי להתעלם יותר מהעוולות החברתיות כלפי הקהילה הגאה. היום, 12 שנה לאחר מכן, אני עובד סוציאלי ומנהל את האחווה הסטודנטיאלית הגאה, ארגון הגג שמייצג ומאחד את כלל הסטודנטים מקהילת הלהט"ב בישראל מבית התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, האגודה למען הלהט"ב ופר"ח.

העיסוק שלי בקהילה הגאה התחיל לפני כ-4 שנים, כשהתחלתי את שנת הלימודים הראשונה במכללה האקדמית תל חי, בתואר ראשון בעבודה סוציאלית.

כבר ביום השני או השלישי ללימודים סיפרה לי סטודנטית טרנסג'נדרית שהיא לא מוצאת תא שירותים א-מגדרי בקמפוס, שלא תהיה חשופה בו למבטים מאיימים או ביקורת מילולית בגלל הביטוי המגדרי שלה, שקצת מאתגר את החברה ההטרו-נורמטיבית. מסתבר שבתל חי הייתה חבורה חזקה של סטודנטים אקטיביסטים שכבר קידמו תאי שירותים כאלו. חשבתי שהאירוע נפתר, וזה הזמן להרים איזו מסיבת גאווה בפריפריה.

לצערי טעיתי. באחד מהקורסים בלימודים בחרתי לחקור לעומק את הקהילה הסטודנטיאלית הגאה, ונחשפתי למחקר אקלים חברתי במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. הנתונים שם זעזעו אותי.

שני שלישים מהסטודנטים הלהט"ב חשופים להערות פוגעניות, קללות ובדיחות הקשורות לנטייה מינית או לזהות מגדרית. 26.1% מהסטודנטים והסטודנטיות הגאים חוו הטרדה מינית במסגרת המוסד האקדמי שהם לומדים בו. מספר זה גבוה פי 6.5 משיעור ההטרדות המיניות של כלל הסטודנטים בישראל.

לאורך שנותיי כסטודנט לעבודה סוציאלית שאלתי את עצמי איך אוכל לקדם רווחה חברתית, קהילתית ומשפטית לחבריי הלהט"ב ומשם הכול התחבר לי. סיימתי את התואר והגשתי קורות חיים לנהל את האחווה הסטודנטיאלית הגאה, הארגון הארצי שמאגד בתוכו כ-30 קהילות סטודנטיאליות גאות באקדמיה ותפקידו לייצר שינוי חברתי עבור הקהילה הגאה במוסדות להשכלה גבוהה ובחברה הישראלית, לייצר מרחבי להט"ב חברתיים, ולקדם שוויון זכויות וסובלנות עבור הקהילה הגאה, כמו שעשיתי בתל חי, רק בכל הארץ.

אני פותח את השנה השנייה שלי כמנהל אחווה ויחד עם זה יצאנו בקמפיין מחודש לפרויקט ייחודי לשינוי מדיניות אקדמית כדי ליצור קמפוס בטוח ללהט"ב על אמת.

והנה חמישה צעדים פשוטים ליצירת מרחב בטוח בקמפוס:

  1. יצירת מרחב בטוח מהטרדות ופגיעות מיניות ומגדריות באמצעות הכשרות והסברה נרחבת לסגל ולסטודנטים.
  2. יצירת מרחב בטוח לכל מגדר ובראש ובראשונה באמצעות הגדרת תא שירותים לא ממוגדר בכל פקולטה.
  3. ביסוס מרחב בטוח ללמידה על ידי הכשרות פנים מוסדיות הנוגעות לצרכי הקהילה הגאה.
  4. שילוב תכנים המקדמים שוויון וסובלנות ועידוד הקהילה האקדמית לעסוק, ללמוד וללמד אודות הקהילה הגאה בקורסי הלימוד השונים.
  5. תמיכה בפעילות גאה בקמפוס ומתן נקודות זכות ו/או מלגות לסטודנטים עבור פעילות למען הקהילה הגאה בקמפוס.

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, כארגון יציג של למעלה מ-380 אלף סטודנטים וסטודנטיות, מעלה על הבמה המרכזית את התחום של מעורבות חברתית וחיזוק אוכלוסיות שוליים בחברה הישראלית.

נושא הקהילה הגאה נמצא תמיד בשיח בתוך ההתאחדות, מתוך מטרה לקדם שוויון בין כלל הקבוצות בחברה הישראלית.

אני באמת מאמין שלכל אחד ואחת מגיע שוויון זכויות מלא ואני דואג לקדם ערך זה כעובד סוציאלי ופעיל חברתי במרחבים האקדמיים וכמובן מול מקבלי ההחלטות ברשויות המקומיות, האזוריות ובמשרדי הממשלה, המועצה להשכלה גבוהה והכנסת.

הכותב הוא עובד סוציאלי ומנהל האחווה הסטודנטיאלית הגאה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!