דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הורים הפגינו נגד קיצור יום הלימודים בחינוך המיוחד: "בשבילם זו שעה, בשבילנו זו פרנסה"

לדברי ההורים, ההחלטה לקצר את יום הלימודים ב-45 דקות תפגע ביכולתם לעבוד, ותאלץ אותם לקצר את יום העבודה או אף להתפטר | במשרד החינוך הסבירו את הקיצור בגידול מספר הילדים המאובחנים עם צרכים מיוחדים, לצד מיעוט באנשי צוותים חינוכיים

הורים, פעילים וחברי כנסת בהפגנה מול משרד החינוך על קיצור היום הלימודים בחינוך המיוחד (צילום: מיכל מרנץ)
הורים, פעילים וחברי כנסת בהפגנה מול משרד החינוך על קיצור היום הלימודים בחינוך המיוחד (צילום: מיכל מרנץ)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ארגון ההורים 'מטה המאבק הארצי לשירותי החינוך המיוחדים' קיים היום (רביעי) הפגנה מול משרד החינוך בתל אביב, זאת בעקבות החלטת משרד החינוך, השלטון המקומי והנהגת הורים לקצר בשנת הלימודים הבאה את יום הלימודים בכיתות ובגני התקשורת בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד מ-16:45 ל-16:00.

ההחלטה נובעת ממחסור בצוותים חינוכיים וטיפוליים, הקשורה בין היתר לעלייה באבחון לאוטיזם. "בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בשיעור התלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי. כתוצאה מכך נרשמה עלייה חדה במספר הגנים וכיתות תקשורת. במקביל יש מחסור ניכר בעובדי הוראה, עובדי טיפול ועובדי סיוע כחלק ממגה ארצית ועולמית הולכת וגוברת בתחום זה".

לפי ההורים, הנחיה זו מנוגדת לחוק החינוך המיוחד בו מעוגנת זכותם של תלמידים על הרצף האוטיסטי ליום לימודים הארוך. גם שרת החינוך הקודמת יפעת שאשא ביטון החליטה על קיצור יום הלימודים אך בכפוף להחלטה של הרשות המקומית.

בהפגנה היום השתתפו עשרות הורים ואנשי ציבור שהגיעו לתמוך. המפגינים הניפו שלטים וקראו 'קיש קיש אתה מביש', 'בשבילם זו רק שעה, בשבילנו זו פרנסה' ו'חזקים על חלשים'. להפגנה הצטרפו עמוס שפירא, יו"ר וועדת שפירא העובדת בימים אלו על הצעה לרפורמה בחינוך המיוחד בדגש על שילוב תלמידים הזכאים לשירותים מיוחדים בחינוך הרגיל, ח"כ סימון דוידסון וח"כ יוראי להב הרציאנו (יש עתיד).

"לבן שלי יש עוד אבחנות חוץ מאוטיזם", אמר אלכסיי (37) מת"א הורה לבן אוטיסט הגר בחיפה עם אימו, "קיצור יום הלימודים יגרום לאשתי לשעבר לאבד את עבודתה". בוריס (51) מנתניה סיפר: "יש לי נערה בת 14 אוטיסטית והיא לומדת בחדרה. אם יקצרו את יום הלימודים ולא יהיו הסעות אנחנו בסכנה לאיבוד הפרנסה שלנו".

ממשרד החינוך ומהשלטון המקומי נמסר כי לא תהיה פגיעה בהסעות. "המשרד מתמודד מזה זמן רב עם עלייה דרמטית במספר הגנים וכיתות התקשורת בשילוב של מחסור בעובדי הוראה, טיפול וסיוע בכיתות אלה. אין כיום אפשרות בכוח אדם הנתון לתת מענה לצרכים למלוא שעות היום שהוגדרו", נמסר ממשרד החינוך. "לאחר חשיבה ובחינת חלופות שונות וכחלק מתהליך מעמיק וסדור בשיתוף ארגון ההורים והשלטון המקומי, התקבלה ההחלטה על סיום יום הלימודים במסגרות התקשורת בשעה 16:00 וזאת כדי לאפשר פעילות סדירה עם כוח האדם הנתון".

"מדובר בהחלטה נקודתית לשנת תשפ"ד, הנוגעת לכ-6.6% מכלל התלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים במערכת החינוך. כמו כן, בכוונת המשרד לבחון מודלים שונים להארכת יום הלימודים, שניתן ליישמם בכלל רחבי הארץ כבר החל בשנת הלימודים תשפ"ה (2024-2025)".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!