דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סטיבן הוקינג

דבר הפיזיקאי / על האומות להתאחד על מנת להציל את הכוכב בו אנו חיים

לדבריו של הפיסיקאי סטיבן הוקינג, המין האנושי נמצא בצומת דרכים דרמטית מאי פעם: "יש לנו את הטכנולוגיה על מנת להרוס את העולם, אך עדיין לא פיתחנו את היכולת לברוח ממנו"

פרופסור סטיבן הוקניג בהרצאה (צילום ארכיון: סוכנות AP).
פרופסור סטיבן הוקניג בהרצאה (צילום ארכיון: סוכנות AP).

"הדבר המדאיג ביותר הוא שעכשיו, יותר מבכל זמן אחר בהיסטוריה, על המין האנושי לשתף פעולה. אנו עומדים בפני שינויים סביבתיים עצומים: שינויי אקלים, מחסור במזון, צפיפות אוכלוסין, הכחדה של זנים אחרים, מחלות והחמצת אוקיינוסים. כל אלו הם תזכורת לכך שאנו נמצאים בתקופה המסוכנת יותר בהתפתחות האנושית", דבריו של האסטרופיזיקאי והתאורטיקן האנגלי, סטיבן הוקינג, שפרסם לאחרונה ב'גרדיאן' הבריטי, מאמר דעה שהתייחס לשינויים הפוליטייים שהתרחשו בעולם המערבי בשנה האחרונה; בדגש על בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב ולמשאל העם הבריטי שקבע כי הממלכה תפרוש מהאיחוד האירופי.

הוקינג כתב כי על האליטה הפוליטית והתרבותית אליה משתייך אף הוא כחוקר, לא להתכחש לחוסר השוויון ההולך וגובר, שלהתפתחות הטכנולוגית והגלובלית תפקיד מכריע בתוכו. לדבריו, תוצאותיו של אותו חוסר שוויון הן אלו שהשפיעו בסופו של דבר על עמדותיו הפוליטיות של הציבור, שנקעה נפשו מהאליטות ומהפוליטיקאים שכשלו בתפקידם ונטשו אותם.

יש לנו את הטכנולוגיה על מנת להרוס את העולם, אך עדיין לא פיתחנו את היכולת לברוח ממנו. אולי, בעוד כמה מאות שנים, נפתח התיישבויות אנושיות בכוכבים אחרים, אך כרגע יש לנו כוכב אחד בלבד, ואנו צריכים לעבוד יחד על מנת להגן עליו

הוקינג הוסיף כי כעסו של אותו ציבור גרם לו להיות אדיש לחלוטין לעמדותיהם של כל אותם מומחים, סלבריטאים, מדענים ופוליטיקאים שנתנו לציבור לפני המשאלים והבחירות את אותן "עצות אטומות", בלי שהתייחסו למצבו של "העם", וכי על אלו שהוא מכנה כאליטות, לא לפתור את תוצאות הבחירות בכך שהציבור נהה אחר פופוליזם זול, אלא להכיר בכך שמדובר בקריאה זועמת של ציבור שחש כי מתעלמים ממנו.

הוקינג הסביר כי חששם של ציבור הבוחרים מן ההתפתחות הטכנולוגית והגלובלית מובן לחלוטין וכי השפעתם על האוטומטיזציה של התעשייה תוביל באופן בלתי נמנע לביטולן של עבודות רבות, שישפיעו בסופו של דבר על מעמד הביניים שיתקשה לפרנס את עצמו, דבר שיאיץ עוד יותר את חוסר השיוויון בעולם.

"אנו חיים בעולם בו חוסר השוויון מתרחב ובני אדם רואים לא רק כיצד רמת החיים שלהם יורדת, אלא גם את חוסר היכולת שלהם להרוויח בעתיד את לחמם. לא פלא שהאנשים הללו מחפשים דרך חדשה או חוקי משחק חדשים, שנראה היה אולי שטראמפ ותנועת הברקזיט מסמלים" אמר הוקינג. לדבריו, העידן האינטרנטי מאפשר כמעט לכל אדם, גם לעני ביותר, להיות מודע לחוסר השיוויון הכלכלי המשווע, וכי כבר כעת ניתן להבחין בתוצאותיו של מצב זה: "העניים ביותר, מגלים שגן העדן שמציע האינסטגרם לא קיים בארצות בהן הם חיים, לכן הם מהגרים מעבר לים, ומצטרפים לכמות ההולכת וגדלה של מהגרי העבודה בחיפוש אחר חיים טובים יותר" והוסיף כי נוכחותם של אותם מהגרים נתפסת כמאיימת על אזרחי המדינות הוותיקים, החוששים למקומם ומוצאים בפוליטיקה אותה מציעים מנהיגים כגון טראמפ סיכוי לפתרון לבעיותיהם.

לדבריו של הוקינג, על מנהיגי העולם להודות בכישלונם ועל האליטות להבין כי יש לחלוק במשאבים שעד כה היו בידיהם של מעטים כל כך. "יש לנו את הטכנולוגיה על מנת להרוס את העולם, אך עדיין לא פיתחנו את היכולת לברוח ממנו. אולי, בעוד כמה מאות שנים, נפתח התיישבויות אנושיות בכוכבים אחרים, אך כרגע יש לנו כוכב אחד בלבד, ואנו צריכים לעבוד יחד על מנת להגן עליו", הוסיף. על מנת לעשות זאת, אומר הוקינג כי על המין האנושי להתאחד, להיות מוכן לתמוך כלכלית באלו שאין להם ולהשקיע בהתפתחות הגלובלית לרווחת כל אזרחי העולם.

"אני מאד אופטימי לגבי המין האנושי אליו אני שייך," סיכם הוקינג, אך הוסיף כי השינוי יתרחש רק בתנאי ש"האליטות מלונדון עד הארוורד ומקיימברידג' ועד להוליווד", ילמדו את לקחי השנה האחרונה, "ויסגלו לעצמם מעל לכל, מידה מסויימת של ענווה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!