דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מספר דורשי העבודה עלה ב-8.3% בחודש מאי והגיע ל-157.1 אלף

מרבית העלייה היא בתחומי המסחר, האדריכלות והעיצוב, ופיתוח תוכנה | מספר תובעי הבטחת ההכנסה עלה החודש בכ-5%, לאחר ירידה עקבית בשנה האחרונה | על כל 100 משרות פנויות התחרו 125 דורשי עבודה

מובטלים עומדים בתור במשרדי שירות התעסוקה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר/פלאש90)
מובטלים עומדים בתור במשרדי שירות התעסוקה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מספר דורשי העבודה בחודש מאי עמד על 157.1 אלף, עלייה של כ-8.3% לעומת חודש אפריל, כך פרסמה הבוקר (חמישי) רשות התעסוקה.

ברשות הסבירו שמרבית העלייה היא עונתית ומאפיינת את חודש מאי בכל שנה, על רקע תופעת פיטורי הקיץ. בניכוי ההשפעה העונתית מדובר להערכתם בעלייה של כ-3%. מספר הנרשמים החדשים בשירות התעסוקה עמד על 29.3 אלף, לעומת 19.3 אלף בחודש אפריל.

מספר תובעי דמי האבטלה עמד בחודש מאי על כ-101 אלף איש, עלייה של כ-8% לעומת חודש אפריל, זאת בהמשך לעלייה עקבית במספר דורשי האבטלה מאז אפריל 2022, אז עמד מספרם על כ-72 אלף.

מספר תובעי הבטחת ההכנסה (המאפיינת אבטלה ממושכת) עמד בחודש מאי על 50.5 אלף. מדובר בעלייה של כ-5%, לאחר ירידה עקבית מאז חודש אפריל 2022. עם זאת, בשירות התעסוקה מציינים שגם במאי היה מספר תובעי הבטחת ההכנסה מהנמוכים שנרשמו בשני העשורים האחרונים.

בשירות התעסוקה ציינו שלהערכתם ישנו 'קו תחתון' שמתחתיו לא יוכל לרדת יותר מספר תובעי הבטחת ההכנסה, כיוון שישנם תובעים שמתקשים באופן משמעותי לשוב למעגל העבודה. לדבריהם, העלייה העקבית במספר תובעי האבטלה, צפויה לגרור אחריה אף היא בשלב מסויים עלייה גם במספר תובעי הבטחת ההכנסה.

יתכן שהעלייה הנוכחית במספר תובעי האבטלה מסמנת את אותו גבול תחתון ואת תחילת ההשפעה של העלייה במספר תובעי האבטלה על מספר תובעי הבטחת ההכנסה – אך עוד מוקדם לקבוע לאן פני הדברים. עוד הזכירו בשירות התעסוקה שבעשור החולף צומצם משמעותית מספר תובעי הבטחת ההכנסה, שעמד בשנת 2014 על 120 אלף. זאת בזכות תוכני 'מעגלי תעסוקה' המתמחה בהשבת תובעי הבטחת הכנסה מרובי חסמים תעסוקתיים למעגל העבודה.

בחודש מאי, על כל 100 משרות פנויות התחרו 125 דורשי עבודה. זאת לעומת חודש אוקטובר, בו נרשמו 100 דורשי עבודה על כל 100 משרות פנויות. מדובר בהמשך מגמת הירידה במספר ההזדמנויות התעסוקתיות העומדות בפני דורשי העבודה המאפיינת את החודשים האחרונים, ואשר החלה בקיץ שעבר. עם זאת, מספר ההזדמנויות התעסוקתיות עדיין גבוה יחסית לזה שנרשם טרם משבר הקורונה בשנת 2019, אז על כל 100 משרות פנויות התחרות 168 דורשי עבודה.

במרבית הענפים נרשמו עלייות במספר דורשי העבודה. זאת בניגוד למגמה בשלושה עשר החודשים הקודמים, בהם הענפים בעלי המיומנויות הגבוהות יותר רשמו עליות במספר דורשי העבודה, למול ירידות בענפים בעלי המיומנויות הנמוכות יותר. העליות הבולטות ביותר במספר דורשי העבודה נרשמו בקרב מנהלים בתחום המסחר הקמעונאי והסיטונאי (12.5%), אדריכלים, מתכננים, מודדים ומעצבים (9.3%) ומפתחי תכנה ומנתחי יישומים (7.8%). מנגד, נרשמה ירידה משמעותית במספר דורשי העבודה קרב בעלי משלח היד מתחום המשפט (17.6%-) ובקרב מורים בחינוך היסודי ומחנכים בחינוך הקדם יסודי (6.1%-).

כאשר בוחנים את התפלגות דורשי העבודה לפי אשכולות חברתיים כלכליים, נראה שמגמת החודשים האחרונים בהם נרשמו עליות בעיקר באשכולות הגבוהים וירידות באשכולות הנמוכים מוסיפה להתקיים אך קצת יותר מתונה. בעוד שיעור האשכולות הגבוהים (8-10) נותרו יציבים על 17.1% מדורשי העבודה, הרי ששיעור אשכולות הביניים (4-7) עלה ב-0.3 נקודות האחוז ועמד על 42.7%, ואילו שיעור האשכולות הנמוכים (1-3) ירד ב-0.3 נקודות האחוז ועמד על 40.2%. כך או כך, בהשוואה למאי שעבר, עולה כי שיעור אשכולות 1-3 נמוך ב-2.8 נקודות האחוז, ואילו שיעור האשכולות הגבוהים והבינוניים גבוה יותר בכ-0.5 וב-2.4 נקודות האחוז בהתאמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!