עשרות תושבי הנגב הפגינו היום (חמישי) בצומת טללים ובכניסה למצפה רמון, בדרישה לשיפור התשתיות במקטע הדרומי של כביש 40. המפגינים נשאו שלטים בעיצוב של שלטי דרך, עליהם נכתב "סכנה, כביש קטלני" ו"הנך נכנס לשטח שאינו באחריות מדינת ישראל". ההפגנות נערכו בעקבות רצף תאונות קטלניות בכביש והזנחה מתמשכת, כשלמשרד התחבורה אין תכנית ממשית לשיפור התשתיות שבו.
שעות לפני ההפגנה אירעה תאונת דרכים קטלנית סמוך לצומת טללים, בה נהרגה נוסעת ושישה נוספים נפצעו. בעקבות התאונה, המשטרה חסמה לתנועה את הפנייה לכיוון מצפה רמון, והנוסעים התבקשו לחזור ולנסוע מכיוון ירוחם. חסימת התנועה נמשכה גם בזמן ההפגנה עצמה.
בהפגנה בצומת טללים השתתפו גם ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, וחבר הכנסת שלום דנינו (הליכוד). דנינו אמר למפגינים שהוא מתכוון לא להרפות ממשרד התחבורה עד שיחלו עבודות לשדרוג הכביש עד ינואר 2024. "אני לא ארפה מזה ואני לא אעזוב את זה עד שהכביש הזה באמת מתוקן", אמר דנינו, "בשישי האחרון פגשתי תושבת במדרשת בן גוריון, שעברה לשם מהוד השרון. היא אמרה לי 'זה כל כך מסוכן, שאני בוחרת לנסוע אחרי משאית, לאט לאט, כמו מפלסת שלג. ככה אני מרגישה יותר בטוחה. זה אבסורד."
"אני אומר לחברה שלי, שרת התחבורה מירי רגב, שהפקידים שלה שבאים לוועדת הכלכלה צריכים לבוא עם תשובה אחת – שיתחילו לעבוד על המקטעים של הכביש עד ינואר 2024. שישלמו למתכנן כפול, שיעבוד גם בלילה. בדיון שיזמתי בוועדת הכלכלה אמרתי לאנשי משרד התחבורה, יש לנו את הבסיסים לאורך הכביש, יש לכם פה את כל האוטובוסים שנוסעים לשיזפון, אתם מסכנים גם את חיילי צה"ל"
דנינו הוסיף: "אני לא מתנער מאחריות ומאשים את מי שהיו לפניי. זו האחריות שלי, זו הקואליציה שלי."
ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב, הדגיש שלמרות דרישות התושבים, הכביש עדיין לא נכנס לתכנית החומש של משרד התחבורה. "אתמול הייתי באוצר, הכביש לא נכנס לתכנית החומש. כמה הרוגים צריכים להיות כדי שהכביש הזה ייכנס לחומש? סטטיסטית, כל חצי שנה יש פה 4 הרוגים, והנה בחצי השנה האחרונה אכן היו 4 הרוגים.
"זה כסף קטן. שדרוג כל הצמתים האלה יכול להגיע מתקציב הכיבוד של משרד התחבורה. סגרו את שדה דב, שדה התעופה בתמנע נפתח, לתושבי תל אביב לא משתלם לטוס לאילת והם נוסעים בכביש 40. אנחנו מרגישים את זה. הכביש הדו מסלולי מגיע עד עיר הבה"דים, אותנו לא סופרים. אנחנו מרגישים, שאין פה מדינה. המשילות מתחילה בכבישים באכיפה ותשתיות, אין פה אכיפה ואין פה תשתיות.
דורון ביקר בחריפות את משרד האוצר: "אתה בא לאוצר, ואתה מרגיש שאתה לוקח מהם משהו אפשר לחשוב מה אנחנו דורשים. אנחנו נאבקים כדי שגם הם יוכלו להגיע לחופשה שלהם באילת בשלום".
ההפגנות אורגנו על ידי ״נאבקים 40 – המטה האזרחי לעצירת ההרג בכביש 40״, שמורכב מתושבי הנגב ורשויות מקומיות באזור. במטה דורשים "השקעה מיידית מצד המדינה בשדרוג כביש 40 עם פתרונות לטווח הקצר והארוך, שיבטיחו את בטיחותם וחייהם של הנוסעים בכביש."
עומר ברט ממטה ״נאבקים 40״ אמר לפני ההפגנה: ״תפקיד המדינה הוא להשקיע בתשתיות ולדאוג לאזרחים שלה. צריך להתייחס להרוגים בתאונות דרכים כמו שמתייחסים לנרצחים בפיגועים. אנחנו רוצים לראות את הפוליטיקאים מגיעים לפה אחרי כל תאונה, מתחייבים לדאוג לנו ולקחת אחריות. חיי אדם הם קודש וההפקרה של הפריפריה בתקציבים לא תשכנע אותנו אחרת.
בין צומת הנגב למצפה רמון ישנו כביש בינעירוני ארוך של 60 קילומטר ללא הפרדה בין הנתיבים, ללא תאורה ועם צמתים מסוכנים לכל אורכו. לפי נתונים שעובדו על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת ומטה 'נאבקים 40', 25% מהתאונות בחלק שבין שדה בוקר למצפה רמון הן קטלניות, בעוד הממוצע הארצי עומד על 2% בלבד.
במטה מציינים שמאז סגירת שדה דב והוצאת שדה התעופה מהעיר אילת גדל נפח התנועה בכביש כל הזמן, בעוד התשתית נותרה כשהייתה. המשמעות היא עלייה בתאונות הקטלניות, בפצועים קשה ובהרוגים.
עוד הדגישו במטה שמצפה רמון הוא הישוב הרביעי עם הכי הרבה הרוגים ביחס לגודל האוכלוסייה בכבישים בינעירוניים. מדובר על מדיניות של הזנחת הפריפריה. בין צומת הנגב למצפה רמון יש בממוצע תאונה כל 4 ימים.