דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
Moovit

תחבורה / שביב של תקווה לאלו שנתקעים בכל בוקר בפקקים של כביש 1

הנתיב המהיר ואפליקציית Moovit משלבים כוחות כדי לצמצם את מספר כלי הרכב הנכנסים לת"א - ולהפחית את הפקקים והזיהום. דרך שירות CarPooling תוכלו להשאיר את רכבכם בחניון שפירים, להצטרף לנוסעים אחרים ולנסוע חינם על הנתיב המהיר לגוש דן

הנתיב המהיר בכביש 1. גובה התשלום מושפע מעומס הנסועה (צילום ארכיון: DMY / ויקיפדיה).
הנתיב המהיר בכביש 1. גובה התשלום מושפע מעומס הנסועה (צילום ארכיון: DMY / ויקיפדיה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הנתיב המהיר בכביש 1 לתל-אביב יוצר שיתוף פעולה עם אפליקציית Moovit, ביוזמה שתעזור להקטין את מספר כלי הרכב בכביש. הנוסעים יוכלו לחנות בחינם במחלף שפירים ולהתכנס לרכבים עם +4 נוסעים ליעד משותף, המזכה בשימוש בנתיב המהיר בחינם. השירות החדש החל לפעול אתמול (שני).

הפקקים בגוש דן הם הרבה מעבר לעוגמת נפש, מדובר במפגע חברתי המשית עלויות כלכליות כבדות בשל בזבוז דלק, בזבוז זמן בעמידה בפקקים ועודף זיהום אוויר. למרות זאת, בכל 30 שניות נמכרת מכונית פרטית בישראל, אשר כנראה תבלה את רוב זמנה במטרופולין גוש דן. מדובר בכשל מובנה של חשיבה אגואיסטית. לכל אחד באופן פרטי נדמה שרכב פרטי הוא המענה האיכותי ביותר לצרכיו התחבורתיים, אך ככל שליותר משקי בית יש רכב אחד או יותר, העומס על הכבישים עולה, וכך גם מנת הסבל הקולקטיבית. הפתרון ארוך הטווח צריך להיות טיפוח מערכת תחבורה ציבורית ברמה כזו שתגרום לציבור להעדיף אותה, על פני השימוש ברכב פרטי ברוב הנסיעות.

עד שזה יקרה, אם בכלל, כדאי לשקול גם חלופות ביניים. עד כה, ממחלף שפירים יצאו שאטלים בחינם לשני איזורים בתל אביב – הקריה ורכבת מרכז. מי שרצה להגיע לאיזור נוסף בתל אביב, היה זקוק לשלושה כלי תחבורה לפחות – הראשון עד מחלף שפירים, משם בשאטל לתל אביב והתניידות נוספת עד היעד. כעת, כך מקווים בנתיב המהיר ובאפליקציית Moovit, נוסעים ומסיעים יוכלו להתחבר זה עם זה במחלף שפירים לכל נקודה שהיא בהמשך הדרך – דרך שירות שידוכי הנסיעות 'CarPooling'. המערכת הממוחשבת של האפליקציה תסנכרן בין נהגים לנוסעים והנתיב המהיר יאפשר להם נסיעה מהירה בחינם, אם הרכב יהיה "רב-תפוסה" – נהג ולמעלה משלושה נוסעים.

מחיר הנסיעה בנתיב המהיר נע בין 7 ל-104 ש"ח, בהתאמה לקצב הנסיעה בו. מ-Moovit נמסר כי האפליקציה מותקנת במכשירים הסלולרים של כ- 2 מליון משתמשים, והמהלך צפוי לחסוך בדלק, בזמן הנסיעה ובבלאי הרכבים. כיום עוברים בנתיב המהיר כ-8,000 כלי רכב מדי יום, כאשר 1,000 מהם הם רבי תפוסה, ומסיעים 4,000 נוסעים. לדברי איתי גיל, סמנכ"ל וראש תכנית הקארפול ב- Moovit, "הנתיב המהיר, כמו Moovit, בא לתת פתרון תחבורתי אמיתי למשתמשים שלו ואנו גאים על שיתוף הפעולה. באמצעותו, נוסעי התחבורה הציבורית והחונים בנתיב המהיר יקבלו הגדלת היצע משמעותית של יעדים חדשים, ואילו הנהגים, יוכלו לנסוע בו בקלות רבה יותר כרכבים רבי בתפוסה. מדובר ב- Win Win  לנוסעים, לנהגים ולמערכת התחבורה בישראל".

Moovit מספקת את השירות ללא תשלום, כאשר הנוסעים משלמים דמי השתתפות נמוכים לנהגות/ים שיסיעו את הנוסעים. באופן המתאים לכלכלת הסטארט-אפ, הרווח של Moovit מתבטא במשתמשים מרוצים. לאפליקציה משקיעים (שפרטיהם אינם פומביים) המאמינים בטכנולוגיה שהיא מפתחת, אך בשל זה מבחינה כלכלית התפעול אינו נושא רווח.

בהשוואה, אפליקציית waze, שנרכשה על ידי גוגל כבר הכילה את האפשרות העקרונית לשלב פרסומות בתוכה, אך לא היה מדובר במקור הכנסות משמעותי. נקודת המכירה המרכזית הייתה הטכנולוגיה העדיפה שנוצרה בחברה, המשתמשת במיקום של המשתמשים כדי לחזות עומסי תנועה בזמן אמת, ולחשב את הנתיב המהיר ביותר ברגע נתון. כלומר, האתגר העומד בפני Moovit בשלב הזה איננו ייצור תזרים הכנסות, אלא שיפור הטכנולוגיה ותפעול איכותי של השירות, ובמובן זה הנתיב המהיר יוכל להוות מקפצה לשירות החדש.

חסרון אפשרי בשירות החדש הוא הנסיעה חזור – לא בטוח שמי שרצה להיכנס למטרופולין מכיוון כביש אחד בשעות הבוקר ירצה לחזור באותן שעות, ובחזור יזדקק לתחבורה ציבורית או מידה של מזל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!