דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
25.1°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 25.1°תל אביב
  • 22.4°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 28.1°באר שבע
  • 36.6°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

פריגוז'ין קרא לכוח ואגנר לסגת אחרי פחות מיממה: "אנחנו חוששים שדם רוסי יישפך"

ראש כוח ואגנר הודיע בהקלטה רשמית: "מתוך הבנת האחריות שיש לנו לכך שדם רוסי יישפך, החלטנו לסובב את הכוחות שלנו חזרה למחנות האימונים" | ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על כינוס הערכת מצב בעקבות ההתפתחויות ברוסיה

טנק של כוח ואגנר בעיר רוסטוב בדרום רוסיה. שכירי החרב של פוטין יצאו נגד הצבא (צילום: רויטרס)
טנק של כוח ואגנר בעיר רוסטוב בדרום רוסיה. שכירי החרב של פוטין יצאו נגד הצבא (צילום: רויטרס)

יבגני פריגוז'ין, ראש כוח ואגנר, קרא הערב (שבת) לכוחותיו לסגת, פחות מיממה אחרי שהכריז על מרד בשלטון הרוסי. "רצו לסגור את הכווח שלנו", אמר פריגוז'ין. "יצאנו לצעדת צדק. תוך 24 שעות הגענו ל-200 ק"מ ממוסקבה. בזמן הזה לא נשפכה אפילו טיפת דם אחת של הלוחמים שלנו. עכשיו הגיע הרגע שדם יכול להישפך. מתוך הבנת האחריות שיש לנו לכך שדם רוסי יישפך, החלטנו לסובב את הכוחות שלנו חזרה למחנות האימונים, לפי התוכנית".

דובר הקרמלין אמר אחרי הודעתו של פריגוז'ין שהאישומים נגדו מבוטלים והוא יגורש לבלארוס בימים הקרובים. לדבריו, חיילי ואגנר יחזרו לבסיסים ויידרשו לחתום חוזה בצבא הרוסי. אלו שלקחו חלק בניסיון ההפיכה יישלחו לחזית.

משרד החוץ המליץ לאזרחים ישראלים לשקול חיוניות הגעתם לרוסיה בעת הזו, ולאזרחים השוהים במדינה לשקול את חיוניות הישארותם, ובכל מקרה להימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות. המשרד המליץ להתעדכן בהתפתחויות באמצעות אמצעי התקשורת, הרשתות החברתיות של נציגויות ישראל ברוסיה ואתר משרד החוץ הישראלי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא הבוקר (שבת) נאום לאומה בעקבות המרד של קבוצת "ואגנר" והעומד בראשה יבגני פריגוז'ין, והאשים אותם ב"בגידה" וב"נעיצת סכין בגב" האומה. הוא אמר כי התגובה תהיה "קשה" וכי רוסיה "תנצח ותהיה חזקה יותר".

כוחותיו של פריגוז'ין השתלטו הבוקר על שתי ערים גדולות בדרום המדינה אחרי שחצו את הגבול מאוקראינה. לוחמיו השתלטו על בסיסי הצבא והמתקנים הביטחוניים ברוסטוב ובוורונז' השוכנות בדרום-מערב המדינה, לא הרחק מהגבול עם אוקראינה.

במקביל, השלטונות ברוסיה הכריזו על "מבצע לסיכול טרור" במוסקבה ובאזור. המהלך מעניק לרשויות אכיפת החוק סמכויות משפטיות רחבות בשעת חירום, ככל הנראה כתגובה למרד שפתח ראש ארגון שכירי החרב "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין נגד הנהגת הצבא הרוסי.

ראש ארגון שכירי החרב של הקרמלין "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין טען כי כוחותיו הפילו הלילה מסוק צבאי רוסי, זאת לאחר ש"מסוק פתח באש לעבר שיירה אזרחית, והוא הופל על ידי היחידות של 'וגנר'". פריגוז'ין אמר את הדברים בהודעה קולית, אך לא ציין את המיקום שבו התרחשה התקרית.

מוקדם יותר, הודיע פריגוז'ין כי לוחמיו חצו את הגבול מאוקראינה לרוסיה, והם מוכנים "ללכת את כל הדרך" נגד צבא רוסיה. בהודעה קולית אחרת שפורסמה בטלגרם, אמר פריגוז'ין כי הלוחמים שלו נכנסו לעיר רוסטוב שבדרום רוסיה, והוסיף כי הם ישמידו כל אחד שיעמוד בדרכם.

פריגוז'ין הוסיף אמר כי הוא ו-25 אלף מלוחמיו מוכנים למות "למען המולדת" וכדי "לשחרר את העם הרוסי" מההנהגה הצבאית.

משרד ההגנה הרוסי דחה את טענותיו של פריגוז'ין, וטען כי מדובר בפרובוקציה. "ההאשמות שלו לא תואמות את המציאות", אמרו במשרד. שירות הביטחון של רוסיה טען כי האשמותיו "חסרות בסיס" וקרא לפתוח בחקירה נגדו בגין קריאה למרד מזוין. עוד דווח כי בקרמלין מעודכנים על ההתפתחויות האחרונות.

פריגוז'ין, שהיה בעבר מקורב לפוטין ואף כונה "השף" שלו לאור עסקי הקייטרינג שלו, משתלח במשך חודשים ארוכים בשר ההגנה של רוסיה ובמפקד הצבא, שאותם הוא מאשים בכישלונות הרבים בשדה הקרב ובהפקרת אנשיו. היום האשמותיו ואיומיו כבר עלו מדרגה, כשנשבע שיוביל "צעדת צדק" כנקמה.

בעקבות האיומים של פריגוז'ין להתקדם לעבר מוסקבה, מושל מחוז ליפסק שבמרכז רוסיה הודיע כי הכביש המהיר המחבר את הבירה עם מחוזותיה הדרומיים של רוסיה נסגר לתנועה בגבול עם מחוז וורונזה, כ-400 ק"מ מדרום למוסקבה.

מנהיג שכירי החרב טען עוד כי מעשיו לא יביאו לפגיעה בפעילות הצבאית של רוסיה באוקראינה עצמה, אבל העובדה שעימות חריף כל-כך פרץ בתוך רוסיה מעורר שם חשש – ובקייב תקווה – שהמרד של פריגוז'ין אכן יפגע ביכולתם של הרוסים להדוף את מתקפת-הנגד שהאוקראינים פתחו בה בתחילת החודש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!