דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ראשי תעשיית הטקסטיל: ללא העדפת תוצרת הארץ במערכת הביטחון, האבטלה בפריפריה תעלה

הוועדה לפיתוח הנגב והגליל דנה בהארכת הוראת השעה שמעדיפה מתפרות ישראליות במכרזים | יו"ר הוועדה מיכאל ביטון: "מניעת פיטוריהן של 4,500 נשים דרוזיות נחוצה מתמיד לבניית אמון עם העדה הדרוזית"

ח"כ מיכאל ביטון ומיה הרשקוביץ מנהלת איגוד הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים (צילום: התאחדות התעשיינים)
ח"כ מיכאל ביטון ומיה הרשקוביץ מנהלת איגוד הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים (צילום: התאחדות התעשיינים)
מאיה רונן

בתעשיית הטקסטיל מתריעים: אם לא תוארך הוראת השעה להעדפת תוצרת ישראלית במערכת הביטחון, צפויה עליה חדה ברמת אבטלה באזורי הפריפריה והכפרים הדרוזים.

"תיעדוף תוצרת מקומית משמעה בניית החוסן הלאומי ובטחון ישראל ושמירה על פרנסת אלפי עובדים, שיכולה לגדול". אמר ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), יו״ר הוועדה לחיזוק ולפיתוח הנגב והגליל. "מניעת פיטוריהן של 4,500 נשים דרוזיות ממתפרות של כוחות הביטחון נחוצה מתמיד לחיזוק קשר ובניית אמון עם העדה הדרוזית".

הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל קיימה אתמול (ראשון) ביקור במתפרות בגליל שמייצרות עבור כוחות הביטחון, על רקע פקיעתה המתקרבת של הוראת שעה להעדפת הטקסטיל הביטחוני בתקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ). בביקור לקחו חלק ח״כ לשעבר מופיד מרעי, ח״כ טטיאנה מזרסקי, נציגי התאחדות התעשיינים בישראל, ראש מועצת בית ג׳אן, ראדי נג'ם, בעלי מתפרות מהצפון ונציגי העדה הדרוזית במתפרות בצפון.

בדיון הוועדה שהתקיים במהלך הביקור, הודגש הצורך הקיומי באישור הוראת השעה לעניין רכש טקסטיל בחוק חובת מכרזים (העדפת תוצרת הארץ).

הוראת השעה, שעברה בכנסת לראשונה בדצמבר 2010, מחייבת את צה"ל, המשטרה והשב"ס להעדיף מוצרי טקסטיל שיוצרו בארץ. החוק קובע שמפעלים ישראליים יוכלו לזכות במכרזי טקסטיל עבור כוחות הביטחון גם אם הצעותיהם יהיו יקרות ב-50% מההצעה הזולה ביותר של מתחרים מחו"ל. חרף התנגדות משרד האוצר והממשלה דאז לחוק ולתקנות שלצידו, הושגו הסכמות לפיהן יעבור כהוראת שעה למשך שנתיים. מאז הוארכה הוראת השעה מספר פעמים, אך טרם אושר החוק. ביולי 2020 הוארכה ההוראה לשלוש שנים, עד ל-15 ביולי 2023.

תעשיית הטקסטיל הביטחוני מייצרת מגוון פריטים ייעודיים עבור כוחות הביטחון ועבור יחידות מיוחדות, בהתאם לצרכים המיוחדים של כל גוף. התעשייה מונה כ-100 מפעלים בינוניים וקטנים, המעסיקים כ-4,500 עובדים. מרבית המפעלים נמצאים באזורי פריפריה, קו עימות וכפרים דרוזיים, בין היתר בישובים: בית ג'אן, חורפיש, שלומי, ירכא, פקיעין, כרמיה, בני נצרים, מישור אדומים, ערד, ג'וליס, תפן ועוד.

מדובר במפעלים מתקדמים, מוטי חדשנות ומיכון. במפעלים מועסקות תופרות מקצועיות ומנוסות, רבות מהן מהעדה הדרוזית, שזו האלטרנטיבה התעסוקתית היחידה עבורן, שמאפשרת להן לשמור על אורח חייהן ולהישאר בכפר.

יו״ר הוועדה, חה״כ מיכאל ביטון: ״קיימנו את סיור החירום כדי להביא לתוצאה שההוראה תחודש. משיחותיי עם האוצר התרשמתי שהם רואים את הבקשה בחיוב. אנחנו נעקוב בוועדה שזה אכן כך. השלב הראשון הוא לראות מסמך כתוב מהשר. תיעדוף תוצרת מקומית הוא חיוני, בעיקר כשמדובר במגזר שלמרבה הצער עוד לא זוכה לשוויון אזרחי מלא. מדובר בחוסן הלאומי, בביטחון ישראל ובשמירה על פרנסת אלפי עובדים, פרנסה שיכולה לגדול״.

ראאד שנאן, מנכ״ל המועצה הדרוזית ונציגו של שייח העדה, אמר: ״היחסים בין העדה לישראל על סף תהום. המדינה חייבת להגדיר את הישובים הדרוזים בגליל, כי אם הנשים האלה לא יעבדו כאן – הן לא יעבדו בשום מקום. יש חשיבות לחזק את התעשייה הזו כי כך הן תוכלנה לעבוד שנים רבות בסביבתן הטבעית. זה קריטי.״

לדברי מנהלת איגוד הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים, מיה הרשקוביץ, ללא הארכת הוראת השעה, סיכוייהם של מפעלי הטקסטיל המקומיים לזכות במכרזים של מערכת הביטחון נמוכים. "אי הארכת התקנות להעדפת תוצרת הארץ תוביל לעליה חדה ברמת אבטלה באזורי הפריפריה והכפרים הדרוזי. ישנה חשיבות לקיומן של המתפרות גם בכל הנוגע לעתות חירום". לדבריה, בתקופת הקורונה  חלק מהמתפרות ייצרו מסיכות מגן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!