דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"צדק היסטורי": אחרי עשור, הכנסת אישרה את התקנות שיגנו על עובדי קבלן

ועדת העבודה והרווחה אישרה את תקנות חישוב ערך השעה של העובדים, על מנת למנוע מצב של מכרזים הפסדיים ופגיעה בזכויות העובדים | התקנות הן חלק מיישום חוק הגברת האכיפה של דיני העבודה משנת 2012, ויחולו על מזמיני השירות בתחומי השמירה, ניקיון וההסעדה

עובד ניקיון בגשר יהודית (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
עובד ניקיון בגשר יהודית (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שני) לראשונה את התקנות המסדירות את חישוב ערך השעה של עובדי קבלן בענפי השמירה, הניקיון וההסעדה – וזאת על מנת למנוע מצב של מכרזים הפסדיים ופגיעה בזכויות העובדים.

תקנות ערך השעה הן חלק מיישום החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה מ-2012, המטיל אחריות על מזמיני השירותים בענפי הניקיון, השמירה וההסעדה באשר ליישום זכויות עובדי הקבלן המועסקים אצלם. זאת, בין היתר באמצעות מניעת חוזי הפסד וחיובם של מזמיני השירות לקחת בחשבון את עלות 'ערך השעה' של העובדים בשלב חתימת החוזה.

במשך השנים נדחו כמה טיוטות תקנות שהועלו בעניין, ואולם לפני כשנה וחצי קיבל משרד העבודה את ההצעה שהגישה ההסתדרות באמצעות סמנכ"ל כלכלה ומדיניות אדם בלומנברג, ובתיאום עם ארגון חברות השמירה והאבטחה ועם ארגון חברות הניקיון.

התקנות כוללות פירוט רכיבי השכר הנוספים שיש לקחת בחשבון שהעובד זכאי להם ותלויים באירוע מסוים, לדוגמה: החזר הוצאות נסיעה, דמי מחלה, דמי חגים ויום בחירות. כמו כן ישנה התייחסות לשעות נוספות ושעות מנוחה שבועית וכן פירוט מנגנון העדכון של רכיבי השכר השונים כולל טבלאות המפרטות את רכיבי השכר ואת דרכי החישוב שיש לקחת בחשבון בעת חישוב ערך שעת העבודה.

שר העבודה יואב בן צור בכנס אילת לעבודה (צילום: שרית פרידמן)
שר העבודה יואב בן צור בכנס אילת לעבודה (צילום: שרית פרידמן)

התקנות יחולו על כלל מזמיני השירות בתחומי השמירה, ניקיון והסעדה לרבות מדינת ישראל והרשויות המקומיות שהן מזמיני השירות הגדולים. הן  יחולו על מכרזים חדשים החל מינואר 2024, ועל מכרזים קיימים עד ינואר 2025. את התקנות  גיבש אגף הסדרה ואכיפה במשרד העבודה, בראשות מאיר דוד.

שר העבודה יואב בן צור מסר בעקבות הדיון: "זהו יום היסטורי לעובדים במשק, לאחר מאבקים עיקשים של שנים רבות לחוקק את תקנות ערך שעה בחוק, היום עשינו צדק עם העובדים ועיגנו את זכיותיהם בערך שעה".

מנכ״ל משרד העבודה, ישראל אוזן הוסיף: ״הובלת התקנות על ידי משרד העבודה הן תוצאה ישירה של מדיניות ברורה הרואה בשמירה על זכויות העובדים כערך חברתי ראשון במעלה. התקנות יבטיחו שזכויותיהם של העובדים בענפי השמירה, אבטחה וניקיון יעוגנו בחוק ולא יהיו נתונות לשיקול דעת או לפרשנות".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ יונתן מישרקי אמר: "התקיים כאן שיח מקצועי ומעמיק, פעלנו יחד במטרה להגיע לתוצאה שתשמור בצורה המיטבית על זכויותיהם של העובדים המוחלשים. אני מודה לשר העבודה יואב בן צור שהביא את התקנות לאישור הוועדה, לאחר המתנה ארוכה של למעלה מעשר שנים, ליו"ר הוועדה הקבוע ח"כ אייכלר שנתן לי את הזכות לנהל את הדיונים ולכלל משתתפי הדיונים שהגיעו בראש פתוח, גילו גמישות ונכונות להגיע להסכמות".

"אנחנו מברכים על ההסכמות שהושגו והמאמץ שנעשה לתיקון התקנות, כעשור לאחר חקיקת החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה", אומרת שונטל קולט מאגף כלכלה ומדיניות בהסתדרות. "התקנות החדשות יסייעו מאוד למניעת פגיעה בעובדים מוחלשים. אנו מודים לנציגי משרד העבודה ולשר על מאמציו לקידום הנושא, לממלא מקום יו"ר הועדה, לנציגי ארגוני המעסיקים ולכלל הצדדים המעורבים". מצד ההסתדרות ליווה את המהלך גם אלכס מילר מאגף קשרי ממשל.

מנכ״לית ארגון חברות הניקיון, עו"ד ורוניקה רוזנברג: "מדובר בהישג גדול שחיכינו לו הרבה שנים ואני מברכת עליו. אין לי ספק שלקחנו את ענף הניקיון והעוסקים בו צעד משמעותי קדימה. תקנת ערך השעה החדשה כבר לא תנקוב בשכר המינימום כדי להסליל את עורכי המכרזים והמתחרים לאמת המידה הזו, וזה בהחלט שינוי משמעותי בענף. בשעה טובה, השימוש הפרקטי בתקנה יהיה באמצעות מחשבון דיגיטלי שישקף את כל העלויות של אספקת השירות, דבר שימנע מכרזי הפסד לחברות, במקביל כמובן לעיגון זכויות העובדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!