דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

"זה מעגל שלא נגמר, צריך לבחור צד": אמן חיפאי יצר ציור קיר לזכר הנרצחות בחברה הערבית

עדי יונתן-כהן בחר להנציח את דימא בושנאק, שנרצחה בירי בגלל אורח חייה: "החלטתי לא לרשום את שמה, כדי שזה יהיה אוניברסלי" | לייד הדיוקן מסומנים בקווים מספר הנרצחים בחברה הערבית: "רציתי לדבר גם על גברים שנרצחים. אלימות גברית הורגת בעיקר גברים"

ציור קיר של דימה בושנאק ז"ל בת ה-19, שנרצחה בחודש שעבר. את הציור יצר האמן והמחנך עדי יונתן-כהן (צילום: אלבום פרטי)
ציור קיר של דימה בושנאק ז"ל בת ה-19, שנרצחה בחודש שעבר. את הציור יצר האמן והמחנך עדי יונתן-כהן (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

"הייתי צריך לעשות עם זה משהו, זה מעגל שלא נגמר ובסופו של דבר אתה צריך לבחור צד", מתאר האמן והמחנך עדי יונתן-כהן (31) מחיפה, מדוע בחר להנציח את הצעירה דימא בושנאק, שנרצחה בירי בחודש מאי האחרון בשל התנגדות במשפחתה המורחבת לבחירתה ללמוד באוניברסיטה.

יונתן-כהן יצר בגרפיטי את דיוקנה של בושנאק על דלתות אחת מהמסעדות בשוק תלפיות בשכונת הדר, וליידו סימן בקווים את מספר הנרצחים בחברה הערבית עד הרצח של בושנאק. "אחרי שהחלטתי שאותה אני רוצה להנציח, עמדתי שם מול הקיר וחשבתי, שמעתי מוזיקה, התלבטתי אם לרשום את השם שלה. החלטתי שלא, רציתי שזה יהיה אוניברסלי. העניין זה לא רק היא, רציתי משהו שמעורר אותך למחשבה".

בושנאק היתה בת הכפר ואדי סלמה ולמדה אדרכילות במכללה בצפת. ב-14 במאי היא נסעה ברכב סמוך לכפר שבמועצה האזורית משגב. הרוצח ירה בדימא, וכשאיבדה שליטה על הרכב, הוא ירה בה מטווח אפס, ברח ואז חזר בריצה כדי לוודא הריגה. לאחר הרצח סיפרה משפחתה הקרובה שהיא הייתה נתונה לאיומים ואף התלוננה במשטרה.

הבחירה של יונתן-כהן בבושנאק היתה מקרית כביכול. הוא מספר שאחרי כמה פעמים בהן עשה גרפיטי על קירות נטושים בשכונה, והסתבך קצת בגלל זה, הוא נפגש עם אמן אמריקאי שהנציח בגרפיטי את ג'ורג' פלויד. הציור נתן לו השראה, והוא התחיל לחפש רעיונות.

הוא נכנס לאחד מבתי הקפה בשכונה, ראה את התמונה הצעירה שנרצחה, והפור נפל. "אני מדריך בגבעת חביבה וב'אפשר אחרת' והחברה הערבית קרובה לליבי. למרות השוני, התחברתי לסיפור, לא כי אני דומה אלא כי אני גם חש כמו עוף מוזר. היא היתה מאוד אמיצה, וקיבלה איומים על הבחירות שלה. מבחינתי זו עבודה על האומץ שלה להיות מי שהיא".

את הציור יצר במשך שבוע, בשעות בהן המקום היה סגור. כשלא צייר, הגיע לשם כדי לוודא שהוא לא מושחת בידי אמני גרפיטי מתחילים. למרות שהעבודה נראית כאילו נוצרה בסטנסיל (טכניקת גרפיטי בה יש שימוש בתבניות צורה) היא צוירה כולה ביד חופשית. "אמנות צריכה להיות אסטתית, הרובד של התוכן מגיע דרך הרגש. כשרואים את הפרצוף שלה במרחב, זה נוגע, הכוח להעביר מסר עובר דרך הרגש".

למרות שיונתן-כהן מנסה להמעיט בערך הפוליטי של ההנצחה במרחב הציבורי, קשה להתעלם מהעובדה שהאלימות בחברה הערבית, בטח כזו כלפי נשים, עוברת רוב הזמן בשקט תעשייתי כמעט גמור. "מבחינתי הציור מדבר על גבריות. זה אומר על איזו גבריות צריכה להיות בעולם, זה אומר במי אני תומך. בשטח לצד הציור יכולתי לעשות רק 16 קווים, לזכר הנרצחות הנשים, והחלטתי שלא, שהבעיה יותר רחבה. רציתי לדבר גם על הגברים שנרצחים, לכלול את כולם. אלימות גברית הורגת בעיקר גברים".

לפי הספירה שמנהלת עמותת יוזמות אברהם, 106 ערבים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, 7 מתוכם נשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!