דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
20.7°תל אביב
  • 19.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.4°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 20.6°טבריה
  • 19.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דו״ח חדש של הכנסת: כ-1,400 עובדי הוראה חסרים לחינוך המיוחד

ועדת החינוך קיבלה את הדו״ח ודנה גם בקיצור יום הלימודים ב-45 דקות לילדים על הרצף האוטיסטי | אסף צלאל, מנכ״ל משרד החינוך: ״אמורים לפתוח 700 כיתות לימוד חדשות אך לא יודעים כיצד״

כיתה בבית ספר (צילום: פלאש90)
כיתה בבית ספר (צילום: פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

1,367 עובדי הוראה חסרים בגני ובכיתות תקשורת ובמרכזי מת"א בשנת הלימודים הבאה. כך פורסם בדו"ח של מרכז המידע והכנסת שהוכן לוועדת החינוך בכנסת שעסק במחסור הכללי בעובדי הוראה בחינוך המיוחד. "בשנה הבאה צריכות להיפתח 700 כיתות שאנחנו עוד לא יודעים איך נפתח אותן", אמר אסף צלאל מנכ"ל משרד החינוך.

הוועדה עסקה בהחלטת משרד החינוך השלטון המקומי והנהגת הורים ארצית לקיצור יום הלימודים מ-16:45 ל-16:00 בכיתות ובגני התקשורת. כיתות וגנים אלו מיועדים לתלמידים על הרצף האוטיסטי, והם מצויים בבתי ספר רגילים ובגנים ובבתי ספר בחינוך המיוחד.  מת"א או מרכז תמיכה יישובי הוא מרכז העניק טיפולים פרא רפואיים לתלמידים הזכאים לשירותים בחינוך המיוחד. אוטיזם היא המוגבלות היחידה המעניק יום לימודים עד 16:45.

גם בשנת הלימודים הקודמת הוחלט על קיצור יום הלימודים במסגרות החינוך לתקשורת ל-15:00 לפי החלטת הרשות המקומית. לפי הדו"ח 230 כיתות תקשורת קיצרו את יום הלימודים ו-1,206 כיתות פעלו באופן לא סדיר לאורך השנה: כיתות תקשורת בבתי ספר רגילים (589), גני ילדים (396) וכיתות חינוך מיוחד (221).

בדו"ח מפורט מחסור בעובדי ההוראה של החינוך המיוחד ולא רק בכיתות תקשורת. המחסור אינו אחיד על כלל החברה ועל כלל שלבי החינוך. כך לפי הדו"ח בחברה הערבית 44% מכלל מנהלי בתי הספר העידו כי לא חסרים להם מורים לחינוך מיוחד. לפי ח"כ יוסף עטאונה (חד"ש- תע"ל), זו סיבה שההחלטה לא תחול על מוסדות החינוך בחברה הערבית: "בחברה הערבית אין מחסור בכוח אדם בהוראה. צריך להתמודד נקודתית ולא לקחת החלטה רוחבית שתפגע בכולם״.

גם בוועדה דובר על שימוש קיצור יום הלימודים באופן נקודתי ולא כמהלך ארצי. יש בארץ 3,000 כיתות לילדים על הרצף וב-230 מהם ניתן אישור לקצר את יום הלימודים. מדובר על מחסור אובייקטיבי של-8% בלבד. לפיכך אין לקיים קיצור גורף בכלל המסגרות בארץ. אמרה נציגת אלו"ט ארגון העוסק בילדים אוטיסיטים.

הפערים במחסור משתנים גם משלב גיל אחד לאחר: בבתי הספר היסודיים דווח יותר על אי מחסור במורים לחינוך מיוחד (25%) לעומת החינוך העל יסודי (17%), אבל בבתי הספר העל יסודיים דווח על מחסור ב-5-3 מורים בחינוך המיוחד (40%) מאשר בבתי הספר היסודיים (34%). נתונים אלו הם מסקר שערך מרכז המחקר והמידע בקרב מנהלי 46 בתי ספר לחינוך מיוחד באוגוסט 2022.

המחסור משתנה גם בין מסגרות החינוך השונות. המחסור הגדול ביותר נמצא בכיתות חינוך מיוחד (210) והמחסור הנמוך ביותר נמצא במסגרות של חינוך מיוחד (58). המחוזות  הסובלים  ממחסור גבוהה במורים לחינוך מיוחד הם תל אביב (196) ומרכז (103). המחוז בעל המחסור הנמוך במורים לחינוך מיוחד הוא מנח"י (מנהל חינוך ירושלים) שאינו סובל ממחסור במורים בחינוך המיוחד בכלל. נתונים אלו הם מסקירה שמשרד החינוך ערך באוגוסט 2022.

הדיון בוועדת החינוך התקיים על רקע עבודתה של ועדת שפירא שהחלה לעבוד בחודשים האחרונים שעוסקת בחינוך המיוחד בכלל ומערך ההכלה והשילוב של תלמידי החינוך המיוחד בחינוך הרגיל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!