דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / מה שהחל בשמועות ביזאריות באינטרנט, הסתיים בירי בתוך מסעדה

סיפורי חדשות מזויפים שהופצו באינטרנט, טענו כי בכירים במפלגה הדמוקרטית מפעילים רשת פדופיליה מתוך פיצרייה בוושינגטון. בתחילת השבוע, תושב קרוליינה הצפונית בן 28, בא לבדוק אם הדיווחים נכונים והחל לירות. לא היו נפגעים. הפעם

המסעדה בה אירע הירי בעקבות החדשות המזויפות, קומט פינג פונג בוושינגטון די.סי.(צילום: AP)
המסעדה בה אירע הירי בעקבות החדשות המזויפות, קומט פינג פונג בוושינגטון די.סי.(צילום: AP)

השמועות הביזאריות החלו בהודעת דוא"ל מודלפת שעסקה בהילרי קלינטון ונתנו פרשנות אפלה למושג "מסיבות פיצה". בתוך זמן קצר הפכו השמועות לידיעות חדשותיות מזויפות על רשת פדופיליה וסחר בילדים, שנוהלה על ידי גורמים בולטים במפלגה הדמוקרטית מתוך פיצרייה בוושינגטון הבירה.

בתחילת השבוע קיבלה הפרשה ממד פיזי ואלים. לטענת המשטרה, תושב קרוליינה הצפונית ירה בתוך מסעדת "קומט פינג פונג", בניסיון "לחקור בעצמו" את תאוריית הקונספירציה, הידועה בטוויטר כ"פיצהגייט".

איש לא נפגע והיורה נעצר. אך אירוע הירי הדליק נורת אזהרה – אצל בעלי העסקים הסמוכים ועד הבית הלבן – על הסכנות הממשיות של חדשות מזויפות באינטרנט. אחד מאלה שפרסמו את תאוריית הקונספירציה היה בנו של המועמד לתפקיד היועץ לביטחון לאומי לנשיא הנבחר דונלד טראמפ.

דובר הבית הלבן המכהן, ג'וש ארנסט, אמר אתמול (שני), בתשובה לשאלה בנושא, כי "לא ניתן להכיש את ההשפעה המְאַכֵּלת של חלק מהדיווחים המזויפים האלה על השיח הפוליטי שלנו, ובהקשר הפוליטי מדובר בתופעה מדאיגה. אך מטרידה הרבה יותר העובדה שחלק מהדיווחים האלה יכולים להוביל לאלימות".

אדגר מדיסון וולץ', בן 28 מקרוליינה הצפונית, נעצר בצהרי יום ראשון מחוץ למסעדה הפופולרית, הממוקמת באחת משכונות היוקרה של בירת ארה"ב, כך דיווחה המשטרה. בית המשפט העליון של וושינגטון קבע אתמול כי יישאר במעצר עד שייערך לו שימוע ביום חמישי הקרוב. הסנגור הציבורי שמונה לוולץ' לא השיב לבקשת תגובה של סוכנות הידיעות איי.פי..

על פי פרוטוקול הדיון, שהתפרסם אמש, וולץ' ירה מספר פעמים ברובה סער מסוג AR-15, בתוך המסעדה, אך מאוחר יותר יצא ממנה כשידיו מורמות והשאיר מאחור את כלי הנשק. לשוטרים אמר כי "הוא קרא באינטרנט שילדים היו כלואים במסעדה לצורכי מין והוא רצה לראות בעצמו אם הם אכן שם". הוא טען שהגיע חמוש "כדי לסייע להם להימלט" וכי "הסגיר את עצמו, ללא מאבק,  אחרי שלא מצא כל ראייה לכליאתם של קטינים במקום".

נגד וולץ' הוגש כתב אישום בגין סעיפים רבים, ביניהם תקיפה באמצעות נשק מסוכן. לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, הרשויות מצאו בתוך המסעדה את רובה הסער שלו, כמו גם אקדח. לדברי המשטרה, כלי נשק נוסף נמצא ברכבו.

המקור המדויק לתאוריית הקונספירציה, שלדברי וולץ' הניעה אותו לחקור, לא ברור, אם כי נראה שהתאוריה החלה לצבור תאוצה בשבוע האחרון לפני הבחירות לנשיאות. את חלק ממרכיבי התאוריה ניתן למצוא מהודעות הדוא"ל של ראש מטה קלינטון, ג'ון פודסטה, שפורסמו על ידי ויקיליקס ומכילים התייחסויות למסיבות פיצה. פרסומים שונים באינטרנט טענו ש"מסיבת פיצה" היא שם קוד למשהו מרושע הרבה יותר. בסביבות ה-3 בנובמבר, נקשר לפרשיה שמה של מסעדת קומט פינג פונג, הקרויה כך משום שהסועדים יכולים לשחק טניס שולחן בירכתי המקום.

"הרשו לי לומר, באופן חד משמעי: הסיפורים האלה שקריים לחלוטין, אין לאף אחד מהם בסיס עובדתי. מה שקרה היום מדגים שיש מחיר לקידומן של  תאוריות קונספירציה שקריות", אמר בעל המסעדה, ג'יימס אלפנטיס, בהודעה שפרסם בליל יום ראשון.

אדם אחד, לפחות, שעדיין לא מוכן לוותר על התאוריה , קשור גם לצוות המעבר של טראמפ. מייקל פלין ג'וניור משמש כיועץ לאביו, מייקל פלין, בו בחר הנשיא החדש לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. פלין ג'וניור העלה מספר פרסומים בנושא פיצהגייט בפרופיל הטוויטר שלו. פלין ג'וניור, שליווה את אביו למספר פגישות של צוות המעבר במגדלי טראמפ, ומציין את אתר האינטרנט של צוות המעבר בביוגרפיה המופיעה בפרופיל הטוויטר שלו.  בליל יום ראשון צייץ כי " עד שיפריכו את #פיצהגייט, זה ימשיך להיות סיפור חדשותי".

מטה טראמפ לא השיבו לבקשת תגובה מסוכנות הידיעות איי.פי, על תפקידו של פלין ג'וניור בצוות המעבר הנשיאותי.

ויקטוריה סקרזפינסקה מתגוררת סמוך למסעדה. היא אמרה ששמעה את השמועות עליה אך הייתה בהלם שגילתה שמישהו נהיה שקוע כל כך בתאוריות קונספירציה עד שנכנס לפיצרייה עם רובה סער. "נראה לי שכולנו ידענו שמדובר בסיפור מזויף. אבל זה היה כל כך ברור, שלא הקדשתי לזה בכלל מחשבה", אמרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!