דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

70% ממקרי הפגיעה המינית בילדים לא נחקרו פלילית, עלייה של 9% בפניות לרווחה

מעל 3,500 ילדות וילדים טופלו במרכזי הרווחה ב-2022 | 41% מהנפגעים הם בנים - אך גם 59% מהפוגעים | 19% מהמטופלים היו מהחברה החרדים ו-9% מהחברה הערבית | שר הרווחה יעקב מרגי: "טיפול בזמן יכול להציל חיים. דאגנו לתוספת תקציבית למרכזים"

הפגנה נגד פגיעה מינית בתל אביב (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הפגנה נגד פגיעה מינית בתל אביב (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הדס יום טוב

משרד הרווחה מדווח על עלייה של 9% במספר הילדים שטופלו במרכזים לילדים ולבני נוער נפגעי תקיפה מינית בשנת 2022, זאת על פי דו"ח שנתי שפרסם המשרד היום (רביעי) בנושא פגיעות מיניות בקרב ילדים ונוער.

על פי הדו"ח, בשנת 2022 טופלו 3,591 ילדים ובני נוער בגילאים 3-19 ב-21 המרכזים האזוריים שמפעיל המשרד ברחבי הארץ, 292 ילדים יותר מאלה שטופלו בשנת 2021. 41% מכלל הקטינים שטופלו במרכזים במהלך שנת 2022 היו בנים ו- 59% היו בנות. כ-9% מהמטופלים בשנת 2022 היו מהחברה הערבית וכ-19% היו מהחברה החרדית.

46% מהפגיעות התרחשו בתוך המשפחה

עוד עולה מהנתונים כי 78% מהקטינים טופלו בגין פגיעה מינית שחוו בתוך המשפחה או מחוצה לה, רובם (60%) חוו תקיפה מסוג אונס או מעשה סדום, או תקיפה של מגע מתחת לבגד.

22 האחוזים הנותרים טופלו לאחר שהפגינו התנהגות מינית לא מותאמת ו/או פוגעת (ולא הובאו בפלילים בשל כך). חלק מהמטופלים בתחום ההתנהגות המינית שאינה מותאמת אף נפגעו מינית בעצמם בעברם, ובקרבם 28% לא פגעו בהתנהגותם באחר וכ-48% טופלו בגין פגיעה באח, אחות או בני משפחה אחרים.

46% מהנפגעים, נפגעו בתוך המשפחה הגרעינית או המורחבת, כאשר בכ-18% מהמקרים הפגיעה המינית התרחשה בין אחים קטינים באותה משפחה. 54% נפגעו מחוץ למשפחה, על פי רוב על ידי מכר אך לעיתים גם על ידי בעל סמכות, פוגע זר או פוגע שלא ניתן לזהותו.

רוב הבנים שטופלו במרכזים היו עד גיל 13, כאשר בגיל ההתבגרות, 64% היו בנות שנפגעו. מרבית הפוגעים (59% מהמקרים) הם ממין זכר, אולם ב-44% מהמקרים בלבד הפוגע היה בגיר, ובאחוזים הנותרים הפוגע היה קטין אחר.

רק ב-30% מהמקרים התקיימה חקירה פלילית

משרד הרווחה והביטחון החברתי מפעיל 21 מרכזים אזוריים לטיפול בילדם ובני נוער נפגעי ונפגעות תקיפה מינית בגילאים 3-19, ו-62 שלוחות שמנגישות את השירות. על פי המשרד, במהלך שנת 2022 הוענקו כ-99,300 שעות טיפול הן לילדים ולבני הנוער הנפגעים והן למשפחות הנפגעים והנפגעות הזקוקים לטיפול נפשי עקב הפגיעה.

במהלך שנת 2022 מרכזי הטיפול העסיקו כ-340 מטפלים, כאשר רק כ-10% מהמטפלים היו דוברי ערבית שטיפלו במקרים בחברה הערבית, שהם 9% מסך כל המקרים. לעומת זאת 23% מהמטפלים מתאימים להענקת טיפול למשפחות מהחברה החרדית, כאשר 19% מסך כל המקרים שהגיעו לטיפול היו מהחברה החרדית.

על פי הדו"ח, בכ-30% בלבד מהמקרים המטופלים התקיימה חקירה פלילית בנוגע לפגיעה המינית במטופלים. רק ב-6% מהמקרים התנהל הליך משפטי פליל או אזרחי בנוגע לפגיעה בזמן הטיפול.

שר הרווחה מרגי: "המרכזים יזכו לתוספת תקציבית"

"העלייה במספר המשפחות שפנו לקבלת טיפול נובעת גם ממודעות גוברת לפגיעות מיניות בילדים וגם להנגשת הטיפול לאוכלוסיות היעד על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי באמצעות המפעילים השותפים", מסבירה מחברת הדו"ח, עו"ס איזבל סרי לוי, ממינהל שירותים חברתיים ואישיים.

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי, הוסיף כי העלייה בפניות מעידה על "מודעות גוברת בקרב חברות שהיו בעבר סגורות יותר, ונַטו פחות לחשוף פגיעות חמורות". לדבריו, כיום כולם מבינים שטיפול בזמן יכול להציל חיים. "מתוך חשיבות הנושא דאגנו לכך שבתקציב 23-24 יזכו המרכזים לטיפול בפגיעות מיניות לתוספת תקציבית כדי שיוכלו להמשיך ולתת מענה לכל הפונים כי מדובר בדיני נפשות".

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי ינון אהרוני, מסר כי "משרד הרווחה פועל בעצימות מוגברת לחיזוק השירותים בקהילה כגון המרכזים לטיפול בילדים ובני נוער נפגעי תקיפה מינית ומרכזי הגנה, מתוך הבנה שלטיפול מוקדם בקטינים שנפגעו תהיה השפעה מכרעת על איכות חייהם כבוגרים ולהקטנת התלות שלהם במערכות הרווחה בעתיד".

"המשרד ממקד את המאמצים וההשקעה בטיפול בילדים ובבני נוער בסיכון בכלל ובילדים נפגעי תקיפה מינית בפרט בתכניות העבודה שלו גם בשנים 23-24", הוסיפה איילה מאיר, מנהלת אגף בכיר משפחה וילד בקהילה. "אנו פועלים כל העת להרחיב את המענים לילדים ולבני נוער בסיכון מתוך תפיסה שלכל ילד וילדה הזכות לביטחון ומוגנות. אנו שמים דגש מיוחד להבטיח את שלומם באמצעות מתן טיפול מיטבי, לו הם זקוקים, באופן שמותאם תרבותית לכלל הציבורים בחברה הישראלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!