דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

רוח ספורטיבית / הקהל צמא לספורט ודרמה, נטפליקס הבינו את הפוטנציאל

הסדרה "טור דה פראנס – בלב הפלוטון" עלתה לפני שבועיים וממשיכה את קו הדוקו-ספורט של "הריקוד האחרון", "ברייק פוינט" ו"פורמולה 1 – המרוץ לניצחון" | ההצלחה של נטפליקס היא שלא צריך להבין באופניים כדי להתרגש

הבריטי גריינט תומאס חוצה את קו הסיום בקטע השביעי של מרוץ האופניים בטור דה פראנס 2022 (צילום AP / Daniel Cole)
הבריטי גריינט תומאס חוצה את קו הסיום בקטע השביעי של מרוץ האופניים בטור דה פראנס 2022 (צילום AP / Daniel Cole)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

גריינט תומאס בדיוק סיים את אחד הקטעים הקשוחים ב"טור דה פראנס" והוא שוכב על מיטת הטיפולים ומקבל עיסוי. מנצח הטור הצרפתי ב-2018, כבר בן 36 וזה הטור ה- 14 שלו. הניסיון ניכר על פניו וגם הכאב. את הקטע הוא סיים במקום הרביעי אחרי מאבק מתיש ממש עד קו הסיום מול גאודו, שצעיר ממנו ב-12 שנים. תומאס שוכב על הבטן והמצלמה של נטפליקס מתמקדת בפניו. הוא סחוט לגמרי ואז הוא אומר: "זה סדיסטי" ומסכם במילה אחת את האופי של תחרות הסיבולת הקשה ביותר בעולם, "הטור דה פראנס".

כשצופים ב"טור דה פראנס" בטלוויזיה, רואים את הנופים עוצרי הנשימה של הרי הפירנאים והאלפים. רואים את המבנים העתיקים וההיסטוריים של צרפת ואפשר לראות את המחוות היפות של הצופים, שנמצאים לצדי הדרך, לרוכבים. מה שקשה לראות בשידור הישיר בטלוויזיה הם רגשות.

ההפקה הטלוויזיונית של השידור הישיר הוסיפה מצלמות מתחת לאוכף של הרוכבים, הוסיפה כתב, שמדווח מלב הדבוקה, אבל כשהרוכבים חובשים קסדה ומשקפי שמש מוגזמים, שמכסים להם חצי מהפנים, קשה לראות את הדמעות. הצופים בטלוויזיה רואים, שלרוכבים כואב ושהם סובלים, אבל הרוכבים מנסים לשמור על פני פוקר כדי לא לחשוף את חולשתם מול היריבים שלהם.

ה"טור דה פראנס" היא תחרות הסיבולת הקשה בעולם והרוכבים, שמגיעים להתחרות בצרפת הם הרוכבים החזקים, הטובים והקשוחים ביותר. הם רוכבים בממוצע כ- 180 ק"מ ביום במשך שלושה שבועות ועושים זאת בכל תנאי מזג האוויר, מהקור והרוח של ההרים ועד החום והלחות של העמק.

הם רוכבים בכל משטח אפשרי, מדרך האבנים המשתלבות ועד שדרות השאנז אלייזה. הם מגיעים למהירות של 100 קמ"ש בירידות ונאבקים כתף אל כתף בספרינט אל קו הסיום. מדובר בגלדיאטורים על גלגלים. המאמץ הפיזי הוא יוצא דופן ונדרשת נחישות, שאפתנות וחוזק מנטלי לא פחות יוצאי דופן. אבל למרות כל אלה, בשידור הישיר בטלוויזיה קשה לראות רגש בזמן התחרות, אלא רק על קו הסיום: שמחת המנצח מול אכזבת המפסידים.

***

לפני שבועיים עלתה בנטפליקס סדרה הדוקו-ספורט "טור דה פראנס – בלב הפלוטון", שעקבה אחרי הטור של 2022 מגובה האספלט. נטפליקס קיבלה גישה חופשית ומוחלטת ללב העשייה האינטימית סביב המרוץ: תדריכים מהאוטובוס של הקבוצה, שיחות אישיות בין רוכבי הקבוצה לבין המנהל המקצועי, ראיונות אישיים במהלך המרוץ וכמובן, חשיפת סיפורם של האנשים בחליפות הלייקרה הצבעוניות.

כמו בסדרות הדוקו-ספורט האחרות של נטפליקס גם כאן לא צריך להבין באופניים כדי לצפות בסדרה. נטפליקס מנגישים את הספורט ומביאים את הסיפור שמאחורי הספורט ובעיקר מביאים רגש, שחסר בשידורים הישירים של הספורט הנפלא הזה.

עד היום נטפליקס בחרו לא להתמקד בשידורים הישרים של ספורט אלא בסיפורים, שמאחורי הקלעים של הספורט. אחת הסדרות המוצלחות ביותר בז'אנר הזה הייתה סדרת הדוקו "הריקוד האחרון", שעקבה אחרי עונתו האחרונה של מייקל ג'ורדן בשיקאגו בולס ושודרה בנטפליקס באפריל 2020. כל אחד מעשרת הפרקים נצפה על ידי יותר משישה מיליון צופים והסדרה עצמה זכתה באמי על סדרת התעודה הטובה ביותר לשנת 2020.

מייקל ג'ורדן במדי שיקגו בולס מול יוסטון רוקטס (צילום ארכיון: AP/David Scarbrough)
מייקל ג'ורדן במדי שיקגו בולס מול יוסטון רוקטס (צילום ארכיון: AP/David Scarbrough)

נטפליקס זיהו את הפוטנציאל של הז'אנר הזה ויצרו בשנים האחרונות כמה סדרות ספורט מצוינות כמו "לוזרים", "הסיפור שאינו סופר", "מגרש המשחקים האנושי" ו"לא ספורטיבי". כולן, סדרות ערוכות היטב, שחושפות סיפורים, שבאמת לא סופרו, בדרך כלל מענפים שוליים, שנמצאים רחוק מהמיינסטרים הספורטיבי. מתחרויות מזחלות בקוטב הצפוני ועד רץ שהלך לאיבוד באמצע המדבר.

***

סדרת הדוקו ששינתה את האופן שבו נטפליקס מתייחסת לספורט הייתה "פרומולה 1 – המרוץ לניצחון". העונה הראשונה שודרה במרץ 2019 ומאז שודרו עוד ארבע עונות, סה"כ 50 פרקים. ב- 2020 הפופולאריות של הסדרה הובילה לעלייה במספר הצופים של השידור הישיר של מרוצי הפורמולה 1 בהשוואה ל- 2019 וגם לעלייה בכמות האזכורים והשיתופים ברשתות החברתיות.

פורמולה 1 הוא כיום אחד מענפי הספורט שנמצאים בצמיחה הגדולה ביותר בעולם. ESPN חתמו על חוזה מחודש לשידור הפורמולה 1 עד 2025 וישלמו כ- 80 מיליון דולר לשנה. החוזה הקודם בין שתי הענקיות האלה עמד על 5 מיליון דולר לשנה בלבד. אפשר ליחס חלק גדול מההצלחה הכלכלית הזאת לסדרת הדוקו של נטפליקס, שחשפה את הענף הזה לקהלים חדשים. או בשפת אנשי המכירות, ללקוחות חדשים.

נהג פרארי, קרלוס סיינץ הספרדי, משמאל, בגרנד פרי בלגיה בפורמולה 1 (צילום: AP/ Olivier Mathis)
נהג פרארי, קרלוס סיינץ הספרדי, משמאל, בגרנד פרי בלגיה בפורמולה 1 (צילום: AP/ Olivier Mathis)

ההצלחה של "פורמולה 1 – המרוץ לניצחון" הובילה את נטפליקס ליצור עוד סדרות דוקו לענפי ספורט שמשודרים בשידורים ישירים: "ברייק פוינט", שעוקבת אחרי טניסאים בסבב הגראנד סלאם. "FULL SWING", שעוקבת אחרי שחקני הגולף הטובים בעולם וכאמור, לפני שבועיים התחילו לשדר את הדוקו "טור דה פראנס – בלב הפלוטון", שעוקב אחרי תחרויות האופניים היוקרתית בעולם.

כנראה שההצלחה הגדולה של הסדרות האלה פתחה לנטפליקס את התיאבון ולפני חמישה ימים דווח באתר הלוס אנג'לס טיימס, שיצרנית התוכן שוקלת גם להתחיל לשדר ספורט בשידור ישיר. עד עכשיו הם בחרו לא להתמודד מול גוגל, אמזון ואפל TV על זכויות שידור של ספורט, אבל המיזם החדש מבשר על שינוי גישה. הפרויקט הראשון אמור להיות שידור ישיר של משחק גולף בהשתתפות נהגי פורמולה 1. שילוב של שתי סדרות הדוקו-ספורט של נטפליקס: "פורמולה 1 – המרוץ לניצחון" ו"FULL SWING".

האינפלציה בתכני הספורט לא תיעצר בסדרת הדוקו על הטור דה פראנס. הקהל צמא לספורט ולדרמה בכל פורמט: בשידורים ישירים ובתוכניות דוקו. בסופו של דבר נראה שכולם מרווחים מזה: הקהל מקבל יותר תוכן, נטפליקס מקבלת יותר מינויים וענפי הספורט נחשפים לקהלים חדשים והפופולאריות שלהם עולה. ככה היה בפורמולה 1 וככה יהיה גם בטור דה פראנס של 2023 שיפתח ביום שבת הקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!