דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר יוני 2023

החופש בא ולעבודה: בני הנוער יוצאים לעבוד בחופש הגדול, וחשוב שיידעו את זכויותיהם

עבודת נוער מקנה מוסר עבודה, מחזקת את הביטחון העצמי, מכירה לנערים את עולם הכסף וממלאת להם את החופשה בעיסוק חיובי | חשוב להכיר את חוק עבודת הנוער שמעגן את זכויותיהם בעולם העבודה

נער עובד (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
נער עובד (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)

החופש הגדול מאפשר לנוער להתנסות בעולם התעסוקה ממש כמו גדולים. עם זאת, חשוב להכיר את חוק עבודת הנוער, שנועד להבטיח את זכויות בני הנוער בעבודה.

לעבודת נוער בזמן החופש הגדול כמה יתרונות:

  • הקניית מוסר עבודה: עבודה עשויה ללמד את בני הנוער דבר או שניים על אחריות אישית. זאת מכיוון שעבודה מחייבת עמידה בזמנים, ביצוע מטלות מההתחלה ועד סיום, למידת מידע חדש וכל זאת – ללא ה"פיקוח" של המורה והמערכת, דבר שמאפשר לילד לראות מקרוב איך מתנהלים החיים.
  • חיזוק הביטחון העצמי: מיומנויות רבות לא באות לידי ביטוי בבית הספר. נוסף על כך, לפעמים דווקא נערים עם קשיים בלימודים יכולים להיות עובדים טובים ולזכות להערכה ולחיזוקים שהם לא מקבלים בבית הספר – דבר שעשוי לחזק את ביטחונם. על ההורים לעזור לילד לבחור את העבודה שמתאימה לו כדי למנוע ממנו תסכולים מיותרים ולאפשר לו לקבל חיזוקים במה שהוא טוב בו.
  • היכרות עם עולם הכסף: גם בעולם השפע שבו חיים בני נוער רבים כיום, יש רבים אחרים שיוצאים לעבוד מתוך צורך אמיתי בכסף. אך גם אלו שהתברכו בהורים שיכולים לספק להם את כל צורכיהם, יוכלו ללמוד רבות מיציאה לעבודה – החישוב הפשוט ילמד אותם כמה הם צריכים לעבוד עבור החפצים שהם מקבלים ללא כל מאמץ (אם נוציא מהמשוואה את "אמא תקני לי"), וייצור אצלם ערך לכסף ולדברים שניתן להשיג בזכותו.
  • למלא את הזמן בחופשה: מה עושים רוב בני הנוער במהלך החופשה מהלימודים? פוגשים חברים, הולכים לים ומבלים בערבים – לעתים, עד השעות הקטנות של הלילה. חשוב להבין שלא מדובר בדבר שלילי. בהתחשב בכך שישבו ולמדו במהלך כל השנה, מגיע להם קצת זמן מנוחה. הבעיה טמונה בכמות הזמן לעומת סוג הפעילויות שלעתים קרובות מאבד טעם, ואף ברמות מסוימות של חוסר מעש, עבודה תאפשר להם לגוון את שעות הפנאי ולתעל את המרץ לאפיק חיובי במקום להשתעמם, לבהות בטלוויזיה ולחפש כל הזמן מה לעשות.

דגשים והנחיות בחוק הנוער

במהלך חופשת הקיץ מותר להעסיק בני נוער מעל גיל 14. נער שמלאו לו 14 וטרם מלאו לו 15 שנים מותר להעסיק רק בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו.

שעות עבודה

  • מותר להעסיק בני נוער עד 8 שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות שבועיות. מותר להעסיק צעירים בני 16 ומעלה עד 9 שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות שבועיות. כלל זה לא חל על בני נוער עובדים, שלגביהם נקבעו הוראות עם תנאים עדיפים. העבודה בשעות נוספות אסורה.
  • אין להעסיק בני נוער ביום המנוחה השבועי.
  • נערים בני 16 ומעלה יכולים לעבוד מעבר ל-20:00. החוק קובע שאין להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 בין השעות 20:00 בערב ל-8:00 בבוקר. נערים בני 18-16 יכולים לעבוד בחופשות רשמיות מלימודים מעבר לחצות הלילה בתנאי שהמעסיק ידאג להסעתם הביתה.

טבלת שכר (על פי חוק עבודת הנוער):

הסכום המינימלי שחייב המעסיק לשלם לנער שעובד משרה מלאה (עד 40 שעות שבועיות, ולא יותר מ-173 שעות חודשיות), גם אם הוא מוכן לעבוד תמורת שכר נמוך יותר. שכר מינימום לעובד במשרה חלקית יחושב יחסית לחלקיות המשרה.

טבלת שכר בני נוער (מקור: חוק עבודת הנוער)
טבלת שכר בני נוער (מקור: חוק עבודת הנוער)

תשלום ביטוח לאומי ותשלום ביטוח בריאות לא ינוכו ממשכורתו של הנער. נערים בני 18-16 יקבלו נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה. עובד במלצרות יכול על פי חוק לקבל משכורתו מהטיפים, אך סכומים אלה צריכים להיות רשומים בקופות המסעדה טרם קבלתם על ידי העובדים, וכמובן, בלי לגרוע משכר המינימום לקטין. לשכר זה יש להוסיף את הוצאות הנסיעה ושאר הזכויות.

הפסקה

חובה לתת לבני נוער שעובדים מעל 6 שעות הפסקה של 45 דקות למנוחה, מהן לפחות חצי שעה רצופה.

נסיעות

יש לשלם עבור הוצאות נסיעה למקום העבודה ובחזרה נוסף על תשלום השכר. החזרי הנסיעות הם בסך 22.60 ש"ח ליום. על המעסיק לוודא שלבני הנוער יש אמצעים לחזור לביתם.

ימי הכנה וישיבות עבודה

השתלמויות, התלמדויות וימי הכנה חייבים בתשלום. ימי הכנה וישיבות עבודה הם חלק בלתי נפרד מהעבודה, ולכן חובה לשלם עליהם, לרבות השתלמויות לקראת קייטנות.

קנסות ועונשים

כל ניכוי מהשכר בגין "קנסות", "נזקים" וכיוצא באלה אסור, כל עוד לא הותר על פי החוק.

הודעה לעובד

חוק הודעה מוקדמת חל גם על בני הנוער. נער שמעוניין להתפטר מתפקידו, צריך לתת הודעה מוקדמת של יום לכל חודש ימים עד 14 ימי עבודה לשנת עבודה. חוק זה נועד להבהיר את מסגרת העבודה ואת הזכויות והחובות הנלווים לה.

חופשות

העובד זכאי לקבל חופשות. על פי החוק, מדובר ב-15 ימי חופשה לשנה (אם מדובר בשבוע עבודה מקוצר) .

בהצלחה וחופשה נעימה!

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!