דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הסיוע ייעצר: כ-6,000 משפחות נתמכות במיזם לביטחון תזונתי יפסיקו לקבלו בסוף החודש

הסיבה לכך: עודף תקציבי שנגמר במהלך התרחבות הפרוייקט של המיזם שהוקם במשרד הרווחה | תגובת המשרד: ״האלטרנטיבה הייתה לא להעניק סיוע בכלל למרות עודפי הכספים״

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90
שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90
הדס יום טוב

כ-6,000 משפחות שהיו זכאיות לסיוע ממיזם הביטחון התזונתי של משרד הרווחה בחצי השנה האחרונה, יפסיקו בתחילת החודש לקבלו. מדובר במשפחות שקיבלו סיוע לזמן מוגבל במסגרת עודף תקציבי שנוצר במיזם כשהיה בהליכי הגדילה. המשפחות שייגרעו מהמיזם יהיו אלו שנכנסו אליו אחרונות בכל רשות. 

המיזם לביטחון תזונתי הוקם לפני כשבע שנים כפיילוט בקרב 10,000 משפחות, שתוקצב אז ב-60 מיליון שקלים וסיפק סיוע ל– 10,800 משפחות. בשנה שעברה, בזמן כהונת ממשלת בנט-לפיד וכהונתו של מאיר כהן (יש עתיד) כשר הרווחה, הפכה התכנית מפיילוט ב-46 רשויות בלבד, לפרוייקט הפועל כמעט בכל רשות במדינה (כ-230 רשויות מתוך 257), ובהתאם גדל בהדרגה לכ-26 אלף משפחות עד לפני כחצי שנה.   

על פי מפעילי המיזם, בחודשים בהם המיזם היה בהליכי גדילה מ-11 אלף ל-26 אלף משפחות, הצטבר עודף תקציבי. בעקבות הצטברות העודף, בהוראת המשרד, התרחב המיזם באופן זמני מ-26 ל-32 אלף משפחות, וכך, למעשה, התווספו אליו 6,000 המשפחות המדוברות. על פי מפעילי המיזם, כדי להשאיר את 6,000 המשפחות הללו במיזם ולשמור על גודלו הנוכחי, שהוא 32 אלף משפחות, נדרשת הגדלת תקציבו בכ-22-20 מיליון שקלים 

אולם, העודף שהוזכר מעלה נגמר, ובעוד נשמר התקציב בגודלו המקורי בהתאם להתחייבות שר הרווחה יעקב מרגי, משרד האוצר סירב להגדיל את תקציב המיזם בהתאם להרחבתו, שנשען על כספים קואליציוניים ולא נכנס לבסיס התקציב. סביב שר הרווחה נטען כי המשפחות שקיבלו את התוספת עודכנו מראש כי מדובר בתוספת זמנית. 

המיזם, שהוא הראשון והיחיד בתחומו המטפל באי ביטחון תזונתי על כל היקפיו, מספק לזכאים מענים הן בתחום המזון והן בתחומים נוספים. כל משפחה זכאית מקבלת כרטיס שנטען בכל חודש ב-350 שקלים לרכישה ברשתות המזון; סל פירות וירקות בשווי 150 שקלים המגיע עד הדלת; וכרטיס לרכישת 5 חבילות של מזון לתינוקות בחודש למשפחות הזקוקות לכך. מימון המיזם נשען 60% על ידי המדינה, 10% על ידי הרשויות, וכל השאר מגיוס תרומות. לצד זאת, המיזם מסייע למשפחות המטופלות במיצוי זכויות ומפנה אותן לסדנאות שמעניקות כלים נוספים, כגון העצמת המשפחה, פניות נפשית, ניהול המזון והמזווה והתגברות על הרגלים.  

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר: "מדובר בתוספת ייעודית, מעודפי תקציב שניתנה לפני מספר חודשים לרשויות המקומיות עבור הוספת משפחות שיקבלו סיוע לפרק זמן מוגבל (עד ה-30.06.23). המשרד כתב והדגיש זאת למנהלי אגפי הרווחה ברשויות המקומיות. 

"האלטרנטיבה הייתה להישאר במכסת המשפחות שנקבעה לכתחילה ולא לנצל את עודפי התקציב, השר החליט בהמלצת גורמי המקצוע להשתמש בעודפי התקציב להוספת משפחות. 

"כפי שהתחייב השר מרגי, תקציב המיזם לביטחון תזונתי נותר כפי שהיה ולא צומצם, ועשרות אלפי המשפחות הנתמכות מהמיזם ימשיכו לקבל כל חודש את הסיוע  כפי  שהיה". 

עו"ד בקי כהן קשת מקול רבני לזכויות אדם ופורום המזון: "החטא הקדמון נעוץ ביחס הממשלות לביטחון תזונתי: במקרה הטוב מעבירים תחת הסכם כזה או אחר כספים אך לא קובעים את כספים בבסיס התקציב. כך מגיעים לזה שאנשים קבלו כסף מ'עודפים', כאילו זו נדבה, וכאילו אותן משפחות זכאיות או ראויות פחות מאחרות. המיזם צריך להיות מתוקצב כך שכל מי שעומד בקריטריונים שקבעה הרווחה יהיה זכאי.

"היעד לכך עוד רחוק, אבל וודאי שכל אותן 32 אלף משפחות זכאיות. היות ואנו מצויים במצב של העברות המתבצעות כל הזמן למגוון צרכים במשרדים השונים, ראוי שהאוצר יעשה לפחות עוד העברה תקציבית ויוסיף 20 מיליון שח והאנשים המחכים לפירות ירקות ושובר קטן למזון לא יחכו חודש הבא כעניים בפתח ויגלו שהממשלה שלהם נטשה אותם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!