דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה 2023

אנשים טרנסג'נדרים בפולין שרוצים לשנות את סעיף המין בתעודת הזהות נאלצים לתבוע את הוריהם

מארק אורבניאק, גבר טרנסג'נדר, בביתו בוורשה (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
מארק אורבניאק, גבר טרנסג'נדר, בביתו בוורשה. אביו הציג בפני בית המשפט תמונות שלו לפני ההתאמה המגדרית, כדי לנסות למנוע ממנו את שינוי הרישום בתעודת הזהות (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)

אלפים השתתפו בסוף השבוע שעבר במצעד הגאווה בוורשה, שהוזנק על ידי ראש העיר המקומי לצד ראש עיריית פריז, והוקדש לזכויות טרנסג'נדרים | אבל קהילת הלהט"ב חוששת שהמדינה תלך בעקבות רוסיה והונגריה למגמה של צמצום זכויות

כתף אל כתף עמדו ההורים בחגיגות הגאווה של ורשה בסוף השבוע שעבר, אוחזים שלטים המציעים חיבוק לכל מי שרק ירצה. בזה אחר זה ניגשו אליהם צעירים הומואים וטרנסג'נדרים, וקיבלו את החיבוק החם שהציעו להם הורים לילדים כמותם.

אגתה מיסיורנה, אם לבן טרנסג'נדר, לבשה חולצת טריקו בצבעי הקשת עם הכיתוב "כאן אתם בטוחים". היא יודעת שרבים מהצעירים הטרנסג'נדרים בפולין נדחים על ידי משפחותיהם, ושרבים מהם חווים דיכאונות וניסיונות אובדנות.

אם שמתנדבת בקבוצת "אנחנו, ההורים" מחבקת את אחד מהצועדים במצעד הגאווה בוורשה. "כאן אתם בטוחים" (צילום: AP Photo/Michal Dyjuk)
אם שמתנדבת בקבוצת "אנחנו, ההורים" מחבקת את אחד מהצועדים במצעד הגאווה בוורשה. "כאן אתם בטוחים" (צילום: AP Photo/Michal Dyjuk)

בעודה מחבקת את הנערים והמתבגרים, מיסיורנה לא יכלה שלא לבכות, וכמה מהם אף בכו איתה. "הידיעה שהוריהם לא מקבלים אותם נוגעת בעצב רגיש", אומרת מיסיורנה. "כולם אומרים אותו דבר: 'הלוואי שהיינו מקבלים את היחס הזה בבית'".

המסע שלה כאם לילד טרנסג'נדר הוביל אותה לפעול למען הבנה וקבלה. היא התחברה להורים נוספים שפועלים להגן על בני נוער טרנסג'נדרים ולתמוך זה בזה. הקבוצה שלהם, שנקראת "טרנסג'נדרים במשפחה", מבקשת להציג מודל לאהבה ללא תנאי בפני משפחות בחברה הפולנית, שרובה קתולית.

הורים מקבוצת "אנחנו, ההורים" מחבקים צועדים במצעד הגאווה בוורשה. "כולם אומרים אותו דבר: 'הלוואי שהיינו מקבלים את היחס הזה בבית'" (צילום: AP Photo/Michal Dyjuk)
הורים מקבוצת "אנחנו, ההורים" מחבקים צועדים במצעד הגאווה בוורשה. "כולם אומרים אותו דבר: 'הלוואי שהיינו מקבלים את היחס הזה בבית'" (צילום: AP Photo/Michal Dyjuk)

המאמצים שלהם צברו תאוצה לאחר שמנהיג מפלגת השלטון השמרנית במדינה, ירוסלב קצ'ינסקי, לעג לאנשים טרנסג'נדרים בנאומים שנשא לקראת מצעד הגאווה השנתי של ורשה בשנה שעברה, ובזמן המצעד עצמו.

באותו יום חם ביוני, מיסיורנה חזרה למלון שלה מותשת אך מאושרת משפע החיבוקים. ואז הדליקה את הטלוויזיה ושמעה את קצ'ינסקי. בנאום שקרא לחזור לשמור על ההגינות בפוליטיקה, טען קצ'ינסקי, הפוליטיקאי החזק ביותר בפולין, שיש מי שאומר "שכל אחד מאיתנו יכול בשלב מסוים לומר שעד חמש וחצי הייתי גבר, ועכשיו אני אישה". כשהקהל הגיב לדבריו בצחוק ובמחיאות כפיים, הוא גיחך בהנאה.

מיסיורנה מיהרה לכבות את הטלוויזיה כדי שבנה לא ישמע. מאוחר יותר תיארה את תחושותיה במילים "פחד, אימה וחוסר אמון".

היא והורים אחרים חששו שקצ'ינסקי בוחן את השטח לראות אם כדאי להתמקד בזכויות טרנסג'נדרים בקמפיין של מפלגתו לקראת הבחירות בסתיו הקרוב. ההורים זכרו היטב כיצד במהלך קמפיינים פוליטיים קודמים, חברו מנהיגים שמרנים לכנסייה הקתולית רבת ההשפעה כדי לתאר את זכויות הלהט"ב כתנועה המאיימת על האומה כולה.

"הדברים של קצ'ינסקי דחפו אותנו", אמרה. "פחדנו שהילדים שלנו יהפכו למטרה, ורצינו להראות שאין כאן שום דבר להתבדח עליו".

ביחד עם ארגון זכויות הלהט"ב הגדול "We, the Parents" ("אנו, ההורים") הם כתבו מכתב פתוח. בהמשך יצרו קמפיין של סרטונים שמציגים את סיפורי היציאה מהארון של ילדיהם, כשהם מגיבים להערות האנטי-להט"ביות של הנשיא, של קצ'ינסקי ושל ארכיבישוף נוסף. הורים מכל קצות המדינה נפגשים במסגרת הארגון באופן קבוע, באינטרנט או פנים אל פנים. כשמגיעות ידיעות על התאבדויות של נוער טרנס, הם כואבים ביחד.

אנשים טרנסג'נדרים סופגים השפלות גם בבית המשפט

אמנם בפולין אין הכרה חוקית באיחוד או בנישואים חד-מיניים, אבל החברה בכללותה הפכה פתוחה יותר לזכויות להט"ב, יותר מצעדי גאווה מתקיימים וגם מספר המשתתפים בהם גדל. את המצעד בוורשה, שהוקדש לזכויות טרנסג'נדרים, הזניקו ראשי הערים של ורשה ופריז, ואלפים השתתפו בו. "המצעד למען החיים והמשפחה" שהתקיים למחרת בוורשה תחת מסר של התנגדות לגאווה ולמגמות ליברליות אחרות, משך אליו הרבה פחות קהל.

מצעד הגאווה בוורשה. החברה פתוחה יותר, אבל בקהילה חוששים מנסיגה (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
מצעד הגאווה בוורשה. החברה פתוחה יותר, אבל בקהילה חוששים מנסיגה (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)

ועדיין, האווירה הטרנספובית בפוליטיקה האמריקאית ומחוצה לה מעוררת פחד בקרב משפחות של בני נוער טרנסג'נדרים. בפולין, קבוצת לובי אולטרה-שמרנית קראה להטיל עונשי מאסר על הורים ורופאים שלוקחים חלק בהליכים רפואיים להתאמה מגדרית של קטינים.

יש החוששים שפולין, שממשלתה כבר ספגה גינויים מצד האיחוד האירופי וארצות הברית על הפגיעה הדמוקרטית שלה בחופש התקשורת וזכויות להט"ב, תלך בעקבות רוסיה והונגריה למגמה של צמצום זכויות.

אנשים טרנסג'נדרים בפולין כבר מתמודדים עם קושי חריג לשנות את רישום הזהות המגדרית שלהם במסמכים: עליהם לתבוע את הוריהם על כך שהקצו להם את המגדר הלא נכון בלידה.

"המצעד למען החיים והמשפחה" בוורשה, שהתקיים כתגובת נגד יום אחרי מצעד הגאווה בעיר (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
"המצעד למען החיים והמשפחה" בוורשה, שהתקיים כתגובת נגד יום אחרי מצעד הגאווה בעיר (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)

לאחת האימהות בארגון, קינגה טרקביץ', היה את המזל לעמוד בפני שופט שהפגין הבנה לבקשה של בתה לשנות את רישום הזהות המגדרית שלה. הנושא הוסדר בדיון יחיד בבית המשפט שארך עשרים דקות. אבל לאחרים היה קשה יותר.

מרק אורבניאק, יועץ מס המתגורר בוורשה, נאלץ להמתין כמעט ארבע שנים ולעבור שבעה דיונים בבית המשפט, משום שאביו המשיך לזמן עוד ועוד עדים ולהציג בפני בית המשפט תמונות של אורבניאק לפני ההתאמה המגדרית, כדי לנסות למנוע ממנו את שינוי הרישום בתעודת הזהות. אורבניאק כבר נמצא בעיצומו של ההליך הרפואי להתאמה מגדרית, וכל מי שנפגש עמו או משוחח עמו בטלפון יתרשם שהוא גבר.

התהליך המשפטי כרוך גם בעלויות כספיות, ובמתח הרגשי של הימצאות בסכסוך משפטי עם ההורים.

אלכס ביילצקי, בן 28, זכה לתמיכה מלאה של הוריו בהתאמה המגדרית שעבר. ובכל זאת, המומחים הרפואיים שבית המשפט הקצה כדי לבצע לו הערכה שאלו שאלות משפילות. הדיווח של המומחים נשלח להוריו. ביילצקי הביע את התנגדותו לתהליך, וסירב לענות על שאלות כמו "על מה אתה חושב בזמן האוננות?"

"עניתי: 'לא, זה דוחה'", אמר ביילצקי. "אני מבין שצריך ללכת לפסיכולוג כדי לקבל חוות דעת, אבל זה היה יותר מדי".

אגתה מיסיורנה ובנה הטרנסג'נדר פלוריאן. האם מקבלת, מערכת המשפט מערימה קשיים (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
אגתה מיסיורנה ובנה הטרנסג'נדר פלוריאן. האם מקבלת, מערכת המשפט מערימה קשיים (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)

במקרה של בנה של מיסיורנה, פלוריאן בן ה-20, ההליך המשפטי נמשך כבר חודשים רבים בלי סוף באופק. השופט מסרב להשתמש בכינויי זכר עם פלוריאן, ותובע מטעם המדינה נוכח בדיונים. מיסיורנה מתקשה להבין מדוע זה עניינה של התביעה, ומדוע המשפחה שלה צריכה להתמודד עם קשיים כאלה לאחר התקופה הקשה שעברו עם פלוריאן, שהיה מרותק למיטה שנים עם דיכאון לפני שהבין מי הוא. "הוא היה כמו פרפר שהחל לחיות", אמרה.

פעולות יום-יומיות כרוכות בהתמודדות קשה

בזמן שאנשים ממתינים להסדיר את הרישומים והשמות החוקיים שלהם כך שישקפו את זהותם, הם נחשפים למצבים מעוררי מתח, כמו בעת הצורך להציג תעודת זהות כדי לעלות לרכבת, להגיע לרופא או לקבל שירות בבנק.

פעמים רבות הם מוצאים עצמם נאלצים להסביר לזרים, לפעמים בנוכחות של אנשים נוספים סביב, מדוע הם לא נראים כמו האדם שבמסמך.

מלבד ההשפלה, הם נחשדים גם בהונאה עקב הצגת מסמכים שאינם תואמים את המראה שלהם. החשש שלהם הוא גם לביטחונם הפיזי.

ההורים מתארים כיצד פונים אליהם הרבה בני נוער טרנסג'נדרים שמבקשים מהם להמליץ על כומר או על אמא שיהיו מוכנים לדבר עם הוריהם, ולעזור להם להבין ולקבל אותם.

"כמעט כל שבוע פונים אליי נער או נערה ששואלים אותי אם אני יכולה לדבר עם הוריהם", אומרת טרקביץ'. "עשיתי כבר אלפי שיחות כאלה. בשיחת הסברה כזו אני נוהגת לומר שאין שום דבר רע, שזה עדיין הילד או הילדה שלכם, ושהדבר היחיד שהשתנה עכשיו הוא שאתם חייבים לאהוב אותם הרבה יותר ממה שאהבתם עד עכשיו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!