דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סמוטריץ' מקדם הורדה זמנית של המכסים על ייבוא חלב

לפי שר האוצר, מטרת המהלך היא למנוע מחסור בחלב | יצרני החלב: "האוצר יורק בפנים של החקלאים ומעדיף את היצרנים בפולין והטייקונים"

חלב בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
חלב בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
מאיה רונן

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, פרסם הערב (ראשון) להערות הציבור צו, המבטל בהוראת שעה את המכס בייבוא חלב ניגר. הצו, שצפוי לפגוש בהתנגדות מצד המחלבות, פתוח להערות עד הציבור עד ליום חמישי, אז יוכל השר לאשרו סופית. אם יאושר יהיה בתוקף לשלושה חודשים.

כיום, על ייבוא חלב ניגר חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית ומונע יבוא לחלוטין. לטענת סמוטריץ', מצב זה יוצר מחסור בחלב במדפים, וכדי להתמודד אתו הוא מציע את הורדת המכס עד ל-7 באוקטובר. ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממסים, כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה.  לפי משרד האוצר פתיחת הייבוא לא תגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר והמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.

המחסור בחלב בפיקוח נובע מחוסר הרווחיות של ייצור המוצר במחיר הנוכחי. תנובה היא המחלבה היחידה שמספקת כיום חלב במחיר מפוקח, לאחר שמחלבות הגולן חדלו לייצר מוצרים בפיקוח כחלק מהליך התאוששות הכלכלית שלה. מחלבות שטראוס וטרה מספקות חלב 'מועשר' אז אינה נמצא תחת פיקוח מחירים.

״לא ניתן לקבל מצב שבו אין חלב על המדפים" אמר שר האוצר. "בשל החוסר בחלב ולאחר שהובהר ע״י הקמעונאים הגדולים במדינת ישראל כי יש ביכולתם לייבא חלב באופן מיידי, החלטתי על ביטול המכס של החלב בהוראת שעה".

סמוטריץ' אמר שהמהלך יגרום להורדת מחירים, זאת למרות שמחיר החלב היום מפוקח, ונקבע לפי החלטה של ועדת המחירים של האוצר

"לאחר בחינת מספר חלופות החלטתי על הצעד הזה מכיוון שהוא המהיר והמיידי ביותר, הוא פשוט רגולטורית ויאפשר לגשר על הפער במוצרי החלב במדפים בתוך ימים ספורים. בשלושת החודשים הבאים נבחן יחד עם משרד החקלאות את כלל החלופות לפתרון יסודי, הן לבעיית הכמות והן לבעיית המחיר של חלב ומוצריו".

מארגון יצרני החלב מסרו בעקבות החלטתו של שר האוצר: ״הערב המדינה הבהירה שוב שאסור לעשות איתה הסכמים. אחרי אין ספור דיונים עם שר האוצר, אנשי אגף התקציבים ובוועדת הכלכלה בהם הבהרנו לכלל הגורמים את החשיבות לשמור על היצור המקומי שוב האוצר יורק בפנים של החקלאים ומעדיף את היצרנים בפולין, הונגריה ושאר מדינות מזרח אירופה על פני הייצור הישראלי תוך שהוא מעשיר את כיסיהם של היבואנים. שר האוצר נותן גושפנקא לתעשייה הישראלית לעבור לייצר בחו״ל או לחילופין להסיט קווים למוצרים שלא בפיקוח. במקום לדאוג לחלשים- שוב דואגים ליבואנים הטייקונים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!