דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ח"כ ביטן: "ועדת הכלכלה לא תדון בהצעות האוצר עד שיוסדר יבוא דבש ושמן זית"

זאת לאחר שלא הגיעו להסכמות עם האוצר על יבוא דבש ושמן זית במכסות פטורות ממכס ופיצוי החקלאים המקומיים | היו"ר ביטן נעל את הישיבה לאחר דקות ספורות: "לא יכול להיות שתפילו שוק שלם ולא תתנו פיצוי"

דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מאיה רונן

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן הודיע שלא תעלה אף הצעת חוק של האוצר בוועדה, עד שלא תיפתר יוסדרו ביטול המכס על דבש, על שמן הזית ועל שום והפיצויים לחקלאים המקומיים.

ביטן אמר את הדברים הבוקר (שני) בדיון המשך בנושא יבוא דבש ושמן זית במכסות פטורות ממכס, שהתקיים בשבוע שעבר לבקשת ח"כ עודד פורר. היו"ר ביטן סגר את הישיבה דקות בודדות לאחר שהחלה, אחרי שלא קיבל תשובות בעניין. ביטן הוסיף שיביא הצעת החלטה לסיעת הליכוד שלא להעלות חוקים של האוצר למליאה.

על פי סעיפי תקציב המדינה, יוקצו 30 מיליון שקלים לתמיכה ביצרנים בכל אחד מענפים אלה, ובמקביל יפתחו הענפים ליבוא ללא מכס. מהדיון הקצר שהתקיים הבוקר עולה שבאוצר מתנים את התמיכה בחתימה על הסכם כולל לענף הצומח שעומד על 760 מיליון שקלים ומקיף תחומים רבים כגון מכסות לעובדים זרים, חוק סימון ארץ מוצא של תוצרת חקלאית ועוד.

על פי גורמי המקצוע של משרד החקלאות, האוצר לא התקדם מעמדתו ועדיין אינו מניח על השולחן הצעה רלוונטית לקיומה של חקלאות בישראל. זאת למרות התחייבות של שר האוצר לסיים את החתימה על ההסכם ולדאוג לתמיכה למגדלי הענפים השונים מייד לאחר העברת תקציב המדינה.

בפתח השיבה אמר היו"ר ביטן: "הפיצוי מופיע כבר בתקציב, נתתי שבוע לסיים את כל נושא התמיכה הישירה שמופיעים בתקציב, ואם צריך נעשה את זה בשלבים. שר האוצר אמר לי במפורש שהוא רוצה לסיים את זה מהר אחרי התקציב, ובינתיים אני לא רואה שזה מסתיים. אני לא מוכן שיעבדו על ועדת הכלכלה, הנושא הזה חייב להסתיים. אני לא רוצה לעשות את זה באיומים, זה לא מתאים ביחסים בין ועדת הכלכלה לאוצר. ביקשתם לעשות את זה אחרי התקציב, קיבלנו את זה אבל יש גבול. יש גם את משרד החקלאות וזה המצב. משרדי הממשלה צריכים לעבוד יחד. מכוון שתקציב הדבש ושמן הזית מופיע בהסכם המקורי אני רוצה לדעת מה סוכם ומה קורה עם השום, לא יכול להיות שתפילו שוק שלם ולא תתנו פיצוי".

נציג אגף התקציבים באוצר, גל ברנס, אמר: "גם אנחנו רוצים לסיים עם ההסכם, ברביעי הייתה ישיבה ושר האוצר הציע הצעה מאוד נדיבה". סמנכ"ל משרד החקלאות, ד"ר אסף לוי, התפרץ ואמר כי נדיבה "זה בעיני המתבונן". ברנס הוסיף: "שר האוצר ביקש תשובה משרד החקלאות עד יום ראשון, ועדיין לא קיבלנו תשובה. אנחנו היינו מאוד שמחים לסכם על ההסכם של יולי".

היו"ר ביטן זעם ואמר: "אתם יודעים שהממשלה התחלפה?", ברנס השיב: "השר הציע משהו שונה ומחכים לתשובה. השום ושמן הזית זה הכל חלק מההסכם הכולל, שכולל הרבה סעיפים". היו"ר ביטן אמר: "ביקשנו, בלי לפגוע בהסכם הכולל, לסגור את הבעיה הזו כי זה לא חלק מה-700 מיליון".

בתגובה לדברים החליט היו"ר ביטן לסגור את הישבה זמן קצר אחרי שהחלה, ואמר: "אף חוק של האוצר לא יגיע לוועדה הזו וכל חוק כזה נטפל בו בצורה שונה. היום אני אביא הצעת החלטה לסיעת הליכוד שאנחנו מורים ליו"ר הקואליציה ולשר המקשר לא להעלות שום הצעה במליאה שקשורה לאוצר. אתם עובדים עלינו בעיניים. אמרתי שצריכים לפתור את הדבש ושמן הזית והשום. יש לזה תקציב, בשביל מה שמתם סעיף בתקציב המדינה? אולי לא קלטתם אותי נכון, נראה מי ינצח בזה, לא האוצר זה בטוח. אם אתם חושבים שאנחנו פראיירים יש לך טעות. שר האוצר עבד עלי בעיניים אמר לי שהוא גומר את זה תוך שבוע שיעמוד במילה שלו. יש לכם זמן להתחרט עד סוף היום, אני גמרתי אתכם".

שר החקלאות לשעבר, ח״כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי): ״מגבה את החלטת יו״ר הועדה. לא ייתכן, שנציגי האוצר מתנים כל החלטה בחתימה על הסכם כולל בענף הצומח. בינתיים אלו החקלאים והצרכנים הישראלים שנפגעים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!