דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
24.8°תל אביב
  • 22.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 25.1°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 36.1°אילת
  • 26.3°טבריה
  • 22.2°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הערכה מילולית ומיומנויות המאה ה-21: משרד החינוך פרסם תוכנית חדשה למבחנים ארציים

לאחר שלא התקיימו מבחנים כאלה מ-2019, ייבחנו כלל תלמידי כיתות ד', ו', ו-ט' בעברית, במדעים, במתמטיקה ובאנגלית | שר החינוך קיש: "הבחינות יאפשרו לנו לקבל תמונת מצב עדכנית, כך שנוכל לשפר את המערכת"

תלמידים בחטיבת ביניים במבחן (צילום: פלאש90)
תלמידים בחטיבת ביניים במבחן (צילום: פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך והרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) פירסמו היום (שני) את עיקרי מערך המדידה וההערכה לשלוש השנים הבאות, לאחר 4 שנים שבהן לא נערכו מבחנים ארציים (שהיו מוכרים כמבחני מיצ"ב).

השינויים העיקריים בתוכנית החדשה הם שינוי ההערכה ממספרית למילולית והוספת מקצועות להערכה כמו מדע וטכנולוגיה, אנגלית ומתמטיקה; המבחנים מיועדים לתלמידי כיתות ד', ו' וט'.

מלבד בחינות במקצועות השונים, יתקיים החל מעוד שנתיים מבדק חדש לכישורי המאה ה-21 שיועבר באופן דיגיטלי בבתי הספר, ויבחן בין היתר את יכולתם של התלמידים להיעזר ביישומים מבוססי בינה מלאכותית (AI). פיתוח המבדק יחל בשנת הלימודים הבאה.

בשכבה ד' תתקיים בשלוש השנים הבאות בחינה בשפת אם, והבחינה תקוצר בשליש מהנהוג היום.

בשכבה ו' תתקיים בשנת הלימודים הקרובה בחינה באחד מהמקצועות: מדע וטכנולוגיה, אנגלית ומתמטיקה ובעוד שנתיים ייבחנו התלמידים בכישורי המאה ה-21.

בשנה הקרובה ייבחנו תלמידי שכבה ט' באחד מהמקצועות: מדע וטכנולוגיה, אנגלית או שפת אם. מקצוע המתמטיקה יתווסף למקצוע עליו אפשר להיבחן בשנת הלימודים תשפ"ה, כאשר בשנה הזו ושנתיים לאחר מכן (תשפ"ו) יתווסף מבדק של מיומנויות המאה ה-21. לשם קיום המבדק יושקעו משאבים במחשוב.

מלבד בחינות אלו תלמידי השכבות הללו ותלמידי שכבות ה'-י"א יקיימו סקרי אקלים והסביבה הפדגוגית. מנהלי בתי הספר יוכלו לבחור את הנושאים בסקר האקלים.

שינויים נוספים הם דיווח נפרד על רמת המיומנויות ועל הישגי התלמידים וליווי מקצועי למנהלי בתי הספר בקריאת התוצאות ובתרגום שלהן לתוכניות פעולה.

בעבר, המבחנים עוררו ביקורת קשה על יצירת השוואה מספרית בין הציונים של בתי הספר, עד שב-2019 המשרד הפסיק לפרסם אותם והם הועברו לבתי הספר בלבד. ביקורת נוספת הועלתה בנוגע להשפעת המבחנים על בתי הספר, לפיה הם עוסקים בהכנת התלמידים לבחינות המיצ"ב ולא בלימוד החומר הנדרש בכיתה, ומעודדים תלמידים מתקשים להיעדר מלימודים ביום הבחינה.

שר החינוך יואב קיש: "לאחר שנים רבות ללא בקרה ומעקב, אנו חוזרים למתכונת של בחינות ארציות בבתי הספר. הבחינות יאפשרו לנו לקבל תמונת מצב עדכנית ומועילה וכך נוכל לשפר ולטייב את המערכת כולה. ניטרלנו את האלמנטים שיצרו תחרות לא בריאה בין בתי הספר והתמקדנו בכלים שנותנים לנו אפשרויות לתחקור מעמיק של התוצאות ואפשרות להסיק מסקנות איכותיות שיתורגמו למעשים בשטח. מטרה אחת ברורה עומדת בראש סדר העדיפויות של משרד החינוך והיא הצלחתם של ילדי ישראל.

אסף צלאל, מנכ"ל משרד החינוך: בכל הבחינות בשנים הקרובות לא ידווחו ציונים מספריים, כחלק מתפיסה רחבה יותר הרואה בהערכה כלי למנהלי בתי הספר להבין מה החוזקות ומה האתגרים שלפניהם. הנתונים יסייעו לקדם שינוי ארוך טווח. עבורנו במטה המשרד ובמחוזות מערך ההערכה יסייע להבין איפה נכון להשקיע יותר, והאם אנחנו מצליחים להשיג תוצאות.

ד"ר גל אלון, מנכ"ל הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך: למבחנים ארציים יש חשיבות גדולה ביכולת לקדם את החינוך, אך במדידה יש גם סיכונים רבים, אותם אנו מנסים להפחית. לא יהיו עוד 'שכבות מיצ"ב', לא יוצגו ציונים מספריים, נאפשר בחירה בסקרי האקלים, נעבוד כדי שהבחינות יהיו רלוונטיות, ושהנתונים יוצגו באופן קצר, תמציתי ומועיל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!