דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל והעמים

רפואה / ישראל האמיתית: העמותה שמתקנת את הלב לאלפי ילדים מכל העולם

הכירו את 'הצל ליבו של ילד', שסייעה ל-4,000 ילדים מכל העולם להתגבר על מחלות ומומים בלב. ד"ר חורי שכשלחם במלחמת יום כיפור לא האמין שיעזור לילדים סורים, ויאיו מקונן שיהפוך למנתח לב ילדים היחיד באתיופיה - כשיסיים את הכשרתו בישראל

פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (תמונות מתוך אתר הפרויקט).
פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (תמונות מתוך אתר הפרויקט).
יהל פרג'

סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא, הגיע אתמול (שלישי) לפגוש ילדים ממדינות האזור – עיראק, כורדיסטאן, סוריה ועוד, המוטסים לארץ על מנת לקבל טיפול רפואי בעמותה 'הצל ליבו של ילד' בבית חולים וולפסון. פרופ' אריה שכנר נשיא העמותה, ד"ר יצחק ברלוביץ מנהל המרכז הרפואי ע״ש וולפסון וסיימון פישר מנכ״ל העמותה, ליוו את קרא בביקורו.

"שמחתי היום לקבל את פניהם של ילדים מעיראק אבל שמחתי עוד יותר שיזידית שבנה הגיע במצב קשה ביותר, חוזרת איתו היום לאחר שהייה של כמה חודשים כשהוא בריא ושלם", אמר סגן השר בהתרגשות.

פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (צילום באדיבות דוברות המשרד לשיתוף פעולה איזורי).
פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (צילום באדיבות דוברות המשרד לשיתוף פעולה איזורי).

"להביא כמה ילדים מאתיופיה לניתוחי לב"

שנה לפני שמקים העמותה ד"ר עמי כהן עלה לארץ, הוא פגש את קרדיולוג הילדים היחיד באתיופיה שסיפר לו על המצוקה בה הוא נמצא כרופא – לראות מחלות שאין ביכולתו לרפא כי אין לו הכשרה וצוות רפואי, וכהן הבטיח לו שיעשה הכל כדי לסייע בידו. "חזרתי בשנת 1995 מהתמחות בחו"ל, ובוקר אחד עמי כהן פונה אלי בפרוזדור בית החולים וולפסון ואומר לי 'שלום, מה שלומך? תקשיב, הייתי רוצה להביא כמה ילדים מאתיופיה לניתוחי לב." אני חייב לציין שחשבתי שהוא משוגע לגמרי, אבל ככה התחלנו." מספר ל'דבר ראשון' ד"ר ציון חורי, מנהל טיפול נמרץ ילדים בוולפסון. "הבאנו שני ילדים מאתיופיה, ניתחנו אותם, הניתוח היה מוצלח, הילדים חזרו הביתה אז הבאנו עוד שניים." מתאר חורי את שיתוף הפעולה עם הנהלת בית החולים, שנתן דרור להרפתקה בה החלו.

יאיו מקונן: "אני רואה כל יום הורים פלסטינים מנשקים את הידיים של המנתחים הישראלים שמצילים את הילדים שלהם, אני כבר לא מתרגש מזה כי אלו סיפורים שרואים כל יום, אבל זה מעל לכל דמיון."

'הצל ליבו של ילד' פועלת כבר 21 שנים, ועד כה הצילה מעל 4,000 ילדות וילדים מ-51 מדינות והכשירה מעל 100 רופאות ורופאים מכל העולם – אשר חזרו למדינותיהם, בהן הם לעתים היחידים היודעים לבצע ניתוחי לב בילדים.

פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (תמונות מתוך אתר הפרוייקט).
פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (תמונות מתוך אתר הפרוייקט).

כל הפעילות הרפואית מתקיימת בוולפסון, כשצמוד אליו יש בית ילדים בו שוהים הילדים המגיעים מארצות רחוקות, שעל פי רוב מגיעים ללא הוריהם. הפרויקט ממומן על ידי תרומות פרטיות, ובשנים האחרונות גם על ידי המשרד לשיתוף פעולה אזורי.

תורמים את חלקנו

דר' חורי מתאר איך הפרויקט הפגיש אותו עם מי שנחשבים אויבי ישראל. "אני הייתי חייל ב-73', אם מישהו היה אומר לי שיום אחד אני אטפל בסורי, הייתי אומר לו 'אני לא חושב" צוחק דר' חורי. "אבל עובדה היא שניתחנו מעל תריסר ילדים סורים. כשהצבא האמריקאי פלש לעיראק והגיע לבגדד, אחד מהרופאים שהוא קרדיולוג ילדים, איבחן ילד בן שבוע עם מום די מסובך בלב. אותו דוקטור יוצר איתנו קשר, ובזכות שת"פ עם משרד החוץ ומשרד הפנים, הגיע הילד העיראקי הראשון, מתוך מאתיים, לניתוח לב בישראל."

ל'הצל לב של ילד' חשוב להדגיש כי על אף היותה עמותה המסייעת לילדים שאינם ישראלים, עם הניסיון הנצבר והתרומות המגיעות לבית החולים וולפסון בו היא פועלת, גם הילדים הישראלים הם זוכים לטיפול המסור והמקצועי ביותר. "אנחנו לא פרויקט פוליטי – אנחנו רופאים במרכז רפואי, גאים להיות יהודים וגאים להיות ישראלים, תורמים את חלקנו ושמחים בזה", אומר ד"ר חורי.

ד"ר ציון חורי: "חזרתי בשנת 1995 מהתמחות בחו"ל, ובוקר אחד עמי כהן פונה אלי בפרוזדור בית החולים וולפסון ואומר לי 'שלום, מה שלומך? תקשיב, הייתי רוצה להביא כמה ילדים מאתיופיה לניתוחי לב."

"גיליתי מדינה ואנשים חמים שרוצים לחיות"

"האספקט הנוסף הוא הכשרה של צוותים רפואיים – יש צוות שלם בטנזניה שאנחנו הכשרנו. הגיעו אלינו רופאים מרצועת עזה, מהגדה, מכל העולם." יאיו מקונן, הוא רופא אתיופי, שנולד באדיס אבבה, ובארבע השנים האחרונות ועבר הכשרה כאן בישראל ב'הצל ליבו של ילד'. כשיחזור לביתו, בעוד כשנתיים, יהיה מקונן מנתח לב ילדים היחיד בכל אתיופיה.

פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (תמונות מתוך אתר הפרוייקט).
פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (תמונות מתוך אתר הפרוייקט).

העברית שבפיו של יאיו קולחת, "יום אחרי שנחתתי בישראל התחלתי ללמוד באולפן. הבנתי שחייבים ללמוד את השפה, למרות שכל הרופאים שמכשירים אותי יודעים אנגלית." מקונן מספר ומודה שמשפחתו חששה מהגעתו לישראל, "גם אני כמו כולם חשבתי שבישראל יש מדבר ומלחמה. אבל כשהגעתי גיליתי מדינה ואנשים חמים, שרוצים לחיות. החברים שלי בישראל, מה זה חברים – משפחה, הם אנשים איכפתים והם עוזרים עם כל הלב לילדים, ולא משנה מאיפה הם. הם הראו לי מה היא ישראל באמת."

מקונן יחזור לאתיופיה עם צוות של עוד שלושה רופאים, ואחיות שיעברו הכשרה בישראל. "לניתוחי לב צריך צוות גדול, נהיה חייבים להכשיר באתיופיה אנשים נוספים. אנשים מכל העולם מגיעים ל'הצל ליבו של ילד', וככה יש סניפים של העמותה בכל מקום."

מקונן מספר על ילדה שריגשה אותו במיוחד, "הגיעה ילדה בת חצי שנה ממזרח טימור. עכשיו – אני האתיופי והמנחה הישראלי שלי הצלנו ילדה מקצה העולם, זה מעורר השראה."

בימים האחרונים החלה בנייתו של בית חולים לילדים בבית החולים וולפסון, שישרת את הילדים בחולון, בת ים, יפו ודרום ת"א, ויהווה מרכז בינלאומי לניתוחי לב ילדים של 'הצל ליבו של ילד'. בעמותה מתרגשים מהאפשרות שהטיפול בילדים הישראלים ישתפר, ובנוסף אפשרי יהיה להגדיל את מספר הילדים המגיעים מהעולם.

פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (תמונות מתוך אתר הפרוייקט).
פרויקט ׳הצל ליבו של ילד׳ בביה״ח וולפסון (תמונות מתוך אתר הפרוייקט).

סגן השר קרא הבטיח כי יסייע בהקמת המרכז החדש, "אנחנו מתחילים את הבנייה של מרכז הילדים החדש של 'הצל ליבו של ילד' בעלות 40 מליון דולר מתרומות ומכסף ממשלתי. חסר לנו 6 מליון דולר כדי להשלים את מלוא הסכום ואני הבטחתי בביקורי היום שנמצא פיתרון גם לכך והעבודות יסתיימו עד 2019."

יאיו מקונן: "גם אני כמו כולם חשבתי שבישראל יש מדבר ומלחמה. אבל כשהגעתי גיליתי מדינה ואנשים חמים, שרוצים לחיות. החברים שלי בישראל, מה זה חברים – משפחה, הם אנשים איכפתיים והם עוזרים עם כל הלב לילדים, ולא משנה מאיפה הם."

פירות עמלנו

"אנחנו מתחילים לראות את פירות עמלנו – אנחנו מתחילים לראות את הילדים שניתחנו לפני עשרים שנה, כשהם כבר אנשים מבוגרים." מספר ד"ר חורי בגאווה, "יש לנו ילד שהגיע אלינו מבית יתומים באתיופיה, הצלנו את חייו – ועכשיו הוא מנהל של בית יתומים באתיופיה, עוזר לילדים אחרים."

מקונן מספר בגאווה על השיגרה הלא נורמלית אליה הצטרף בארבע השנים האחרונות, "אני רואה כל יום הורים פלסטינים מנשקים את הידיים של המנתחים הישראלים שמצילים את הילדים שלהם, אני כבר לא מתרגש מזה כי אלו סיפורים שרואים כל יום, אבל זה מעל לכל דמיון. האחריות שיש לנו בידיים, החיים שההורים האלו מפקידים בידיים שלנו היא אחריות גדולה מאוד. ואני מקווה לעמוד בה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!