דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שופטת בתיק שבו הוצא קטין ממשמורת אימו העתיקה קטעים מהותיים מהחלטה של שופטת אחרת

מבדיקת נציב תלונות הציבור על שופטים עולה שהשופטת העתיקה מילה במילה קטעים מהחלטה אחרת בתיק שעובדותיו שונות | הנציב המליץ על הגשת קובלנה על השופטת לבית הדין המשמעתי לשופטים

שופטת (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שופטת (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
הדס יום טוב

שופטת העתיקה קטעים מהותיים מהחלטה של שופטת אחרת, בתיק רגיש שבו הוצא קטין ממשמורת אימו, על פי דו"ח שפרסם היום (רביעי) נציב תלונות הציבור על שופטים אורי שהם.

על פי הדו"ח, אישה התלוננה על כך ששופטת נוער החליטה להאריך צווי נזקקות (התערבות הרווחה) והוצאה ממשמורת של בנה הקטין, תוך העתקת קטעים מהותיים מהחלטה של שופטת אחרת בתיק אחר שעובדותיו שונות. התלונה נמצאה מוצדקת, והנציב המליץ, נוכח חומרתו של המעשה, על הגשת קובלנה על השופטת לבית הדין המשמעתי לשופטים.

עם בחינת התלונה, אישר הנציב שבהחלטת השופטת הועתקו קטעים מהותיים מהחלטת השופטת האחרת בלי להפנות למקור ולא כציטוט, אלא שהשופטת הציגה את הדברים ככתיבתה וכהכרעתה הבלעדית, בעוד זו העתיקה חלקים מן ההחלטה כמעט מילה במילה.

המתלוננת, מבקשת מקלט מאריתריאה שנמלטה מהמדינה בגיל 15, ילדה את בנה במחנה פליטים. כשהגיעה ארצה, לאחר תלאות רבות שעברה בדרך, כולל אלימות מבן זוגה, היא פנתה לרשויות הרווחה. בגיל שנתיים הועבר בנה הקטין, בהסכמתה, לחיק משפחת אומנה, למשך שמונה השנים הבאות. בשנים אלה היו המתלוננת ובנה בקשר מעת לעת. במהלך השנה האחרונה, הודות לסדרת טיפולים שעברה המתלוננת, היא החליטה להיאבק להשבת בנה הקטין. במקביל דרשו הורי האומנה לאמצו. בסופו של דבר, הכריעה השופטת שהקטין יוסיף לגדול במשפחת האומנה, והאריכה בשנתיים את צווי הנזקקות וההוצאה ממשמורת.

בתלונתה טענה המתלוננת שנודע לה שחלקים מהותיים ונרחבים מהחלטת השופטת הועתקו מהחלטת שופטת אחרת שניתנה בתיק אחר. “חומרת התנהגות השופטת מגיעה לשיא כשעסקינן במבקשת", טענה המתלוננת, "שהיא מבקשת מקלט, זרה, נטולת קשרים חברתיים מספקים, ממון, שפה או ידע; בקשה הבאה במסגרת הליך חסוי".

כך למשל, במקרה של המתלוננת נידון קטין, אולם בהכרעה נכתב "קטינה", בהתאם למקרה המועתק. בהחלטה גם נכתב שמדובר באם המכורה לסמים, בדומה למקרה המועתק, אך לא רלוונטי לתיק של המתלוננת. נוסף על כך, החלטת השופטת מתבססת על ההנמקה שהועתקה, שבין היתר מסתמכת על אבחון פסיכו-דיאגנוסטי שעברה הקטינה שנידונה שם, אך בתיק המתלוננת הקטין בכלל לא עבר אבחון כזה. על פי התלונה, גם בפרק "סוף דבר", שמרכז את השורה התחתונה ומסקנות ההחלטה, קטעים מהותיים הועתקו מילה במילה.

התלונה נמצאה מוצדקת, והנציב המליץ, נוכח חומרתו של המעשה, על הגשת קובלנה על השופטת לבית הדין המשמעתי לשופטים. "פגיעה זו מקבלת משנה חומרה נוכח מהות הסוגייה שעמדה להכרעה, הארכת צווי נזקקות והוצאת קטין ממשמורת אימו – סוגייה שהיא בדיני נפשות ממש", ציין הנציב, והדגיש שמדובר גם בפגיעה חמורה באמון בעלי הדין והן באמון הציבור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!