דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

עדכונים שוטפים / מבצע ״בית וגן״: צה״ל החל ביציאה מג׳נין, חיל האוויר תקף חוליית מחבלים בבית העלמין בעיר

לוחמי צה״ל החלו בסיום הפעילות המבצעית, 40 שעות לאחר הכניסה לעיר | צבע אדום נשמע הלילה בשדרות, איבים וניר עם | צה"ל תקף חולייה שהמתינה במארב בבית העלמים | חילופי אש נרשמו סמוך לבית החולים

  • לוחמי צה״ל החלו בסיום הפעילות המבצעית, 40 שעות לאחר הכניסה לעיר | צבע אדום נשמע הלילה בשדרות, איבים וניר עם | צה"ל תקף חולייה שהמתינה במארב בבית העלמים | חילופי אש נרשמו סמוך לבית החולים

מבצע בית וגן – היום השני: כוחות צה״ל החלו בהליך היציאה ממחנה הפליטים ג׳נין, יממה וחצי מאז שהחל המבצע הצבאי. הלילה נשמעה לראשונה אזעקת צבע אדום מאז החל המבצע. האזעקה נשמעה סמוך לשעה 1 בלילה ביישובים שדררות, איבים וניר עם, אך לא דווח על יירוטים או נפילות.

חיל האוויר חיסל חוליה שהמתינה ללוחמים בפאתי העיר, סמוך לבית העלמין. זמן קצר קודם לכן דווח על חילופי אש קשים בסמוך לבית החולים בעיר, לאחר שככל הנראה נרשמה היתקלות מטווח קצר בין הלוחמים לחמושים פלסטיניים.

הרמטכ״ל הרצי הלוי אמר במהלך טקס בקריה כי ״ג’נין הפכה להיות עיר מקלט למחבלים, בדגש על מחנה הפליטים, ואנחנו חודלים זאת במבצע. בזכות זה שפגענו במחבלים, עצרנו רבים והשמדנו תשתיות אמל״ח רב, זה האמל״ח שפוגע גם באזרחי ישראל וגם בחיילי צה״ל. אנחנו נדע להיכנס לאן שנרצה, עת שנידרש ומתי שנבחר. לא יהיה מקום בטוח למחבלים – ומי שברח היום אנחנו נדאג למצוא אותו מחר. פגשתי אתמול וגם היום את הכוחות שבשטח, נוער וגם מבוגרים, סדיר וגם מילואים, מגיעים חדורי מוטיבציה ורצון לעשות במקצועיות רבה מאוד באופן מרשים מאוד״.

בתוך כך, צה״ל פרסם סיכום של הפעילות עד כה. לוחמי יחידת אגוז ויהל"ם איתרו ופוצצו שני חדרי ניהול לחימה ובהם פיר אמל״ח עם נשק מסוג שוטגן, 1,400 כדורי תחמושת וכספי טרור רבים. 13 פעילים נעצרו עד כה.

לפי גורם ביטחוני, עד השעות האחרונות התפנו ממחנה הפליטים ג'נין יותר מ-3,500 פלסטינים. הפינוי היה מרצון ובתיאום עם הסהר האדום והמנהל האזרחי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ביקרו מוקדם יותר היום במוצב סאלם הסמוך לג'נין, וקיבלו עדכון על המצב בשטח ממפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס ומפקד חטיבת מנשה אריק מויאל. ראש הממשלה אמר בתום הביקור כי ברגעים אלו משלימים הכוחות את משימתם בג'נין. "אני יכול לומר שהפעולה הנרחבת שלנו בג'נין איננה חד פעמית. אנחנו נמשיך ככל שדרוש כדי לגדוע את הטרור, אנחנו לא נאפשר לג'נין לחזור להיות עיר מקלט לטרור".

שר הביטחון יואב גלנט מסר כי "בשנתיים האחרונות ג'נין הפכה למפעל לייצור טרור – ביומיים האחרונים זה נגמר. אנחנו קטענו את תהליך ייצור אמצעי הלחימה, תפסנו אלפי מטענים, השמדנו עשרות מקומות ייצור, בתי מלאכה ומעבדות של חומרי נפץ".

אחד מהפצועים הפלסטינים מתקיפת צה"ל בג'נין מת מפצעיו אתמול (שני) בלילה, וגופתו של פלסטיני נוסף נמצאה הבוקר. מניין ההרוגים הפלסטינים במבצע עלה ל-10. כ-100 נפצעו, 20 מהם קשה, לדברי משרד הבריאות הפלסטיני.

הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני טוען ש-4 הרוגים הם מכוחותיו, וחמאס טוען שהרוג נוסף הוא משורותיו. עד כה לא דווח על הרג של אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה.

הסהר האדום הפלסטיני הודיע ש-3,000 בני אדם פונו ממחנה הפליטים ג'נין, שמתגוררים בו 14 אלף בני אדם בפחות מחצי קמ"ר.

דובר צה"ל הודיע היום (שלישי) שבמהלך פעילות לסיכול טרור בלילה במחנה הפליטים ג'נין, בה פעלו לוחמי יחידת אגוז ויהל"ם, על בסיס מידע מודיעיני מדויק של שב״כ, הוחרמו אמצעי לחימה ונוטרלו פירים במסגד 'אל אנאצר' ששימשו תאי טרור. לוחמי יחידת יהל"ם חקרו את תוואי המסגד באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים.

מדברי מפקד יחידת אגוז, סא"ל מ' במהלך הפעילות: "החפירות שבוצעו במסגד הפכו אותו ליעד מבוצר".

מסגד 'אל אנאצרי' בג'נין, שבו מצאו לוחמי צה"ל אמל"ח ונטרלו פירים (דובר צה"ל)
מסגד 'אל אנאצרי' בג'נין, שבו מצאו לוחמי צה"ל אמל"ח ונטרלו פירים (דובר צה"ל)
פירים ששימשו תאי טרור מתחת למסגד 'אל אנאצרי' בג'נין( צילום: דובר צה"ל)
פירים ששימשו תאי טרור מתחת למסגד 'אל אנאצרי' בג'נין( צילום: דובר צה"ל)

לפי דובר צה"ל, שעשרה יעדים מסומנים נותרו במחנה הפליטים ג'נין. לוחמי הימ"מ איתרו והשמידו פיר תת-קרקעי ששימש לאחסון מטענים על בסיס מידע מודיעיני של שב"כ, בלב מחנה הפליטים ג'נין, לפי הודעה משותפת לדובר צה"ל, דוברות שב"כ ודוברות מג"ב. לפי ההודעה, לוחמי מגלן איתרו והשמידו שני חמ"לי ניהול לחימה של ארגוני הטרור במרחב. לוחמי סיירת נח"ל איתרו והשמידו מטול נפץ ומטען במרחב העיר. נוסף על כך, לוחמי יחידת ניצן (636) איתרו והחרימו אמצעי לחימה וציוד צבאי.

"נערכנו במשך חודשים לטפל בסוגיית מחנה הפליטים ג'נין ובחרנו בעיתוי הנוכחי בגלל אילוצים של גזרות אחרות, החלטות דרג מדיני ורמת המודיעין הרלוונטית לפעולה", אמר הבוקר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בתדרוך לכתבים. "גם תנאי מזג האוויר היוו שיקול. הפגיעה בחמ"ל הפיקוד בתחילת המבצע אפשר לנו כניסה מהירה ויחסית בטוחה של הכוחות שלנו פנימה, ובכך לא ניתן להם יתרון בפגיעה ברכבים שלנו באמצעות מטען. ההפתעה של מכת הפתיחה טלטלה אותם ומשכה אותם מפאתי המחנה ללב המחנה, ובכך היה פחות חיכוך בחלק מגזרות הפעולה במחנה.

"קבענו תורת קרב של פשיטה ומארב – כלומר פשיטות ללב המחנה. אין נקודה במחנה הפליטים שלא פעלנו בה. לא היו היתקלויות משמעותיות, והחמושים לא בחרו לצאת ולהילחם. במקביל, כוח ימ"מ פשט ללב המחנה וביצע סיר לחץ ליעד שכלל פיר עם מטעני חבלה שפוצצנו. המחבלים שם ברחו. מצאנו גם מחרטה וחמ"לי לחימה נוספים, בהם מסכים שחוברו למצלמות רחוב. נותרו לנו עוד כעשרה יעדים מסומנים שלנו במרכז המחנה, ואנחנו לוקחים את מגלן, דובדבן, אגוז וסיירת צנחנים שייכנסו במהלך היממה הקרובה ליעדים הללו".

לפי תא"ל הגרי, עד כה בוצעו 20 תקיפות מהאוויר, רובם של מל"טים. לדבריו, כל תשעת ההרוגים הפלסטינים היו מעורבים בלחימה: "היו פצועים שהם בלתי מעורבים, אבל לא הייתה שום מגבלת תנועה לאמבולנסים". הוא הוסיף ש-3,000 פלסטינים עזבו את המחנה: "אין עוצר במחנה, אבל היחידים שאנחנו לא מרשים את כניסתם למחנה הם ישראלים".

דובר צה"ל עידכן אתמול שלוחמי יחידת מגלן, יהל"ם ושב"כ איתרו והשמידו מעבדה שהכילה מאות מטענים, כמה מטעני גיחון, מטענים ניידים, בור אמצעי לחימה, 12 מחסניות ורובה M-4.

מתחילת פעולת צה"ל בג'נין ביום ראשון בלילה נהרגו שמונה פלסטינים ו-80 נפצעו, 17 מהם באורח קשה. לפי צה"ל, במהלך המבצע התעמתו הכוחות עם חמושים פלסטינים בשורת מוקדים במחנה, נפגעו תשתיות טרור ונתפסו מאות אמצעי לחימה ומטענים. זהו המבצע הצבאי הגדול ביותר בג'נין בעשרים השנים האחרונות, מאז מבצע חומת מגן ב-2002.

התקיפה החלה לאחר שבועות מתוחים בגזרה שזוהו בהם ניסיונות לירי רקטי לכיוון ישראל. לפני שבוע שוגרו שתי רקטות מאזור ג'נין לעבר שטח ישראל והתפוצצו בשטח הגדה המערבית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אתמול הערכת מצב עם הצמרת הביטחונית, ובסופה אמר: "בחודשים האחרונים ג'נין הפכה לעיר מקלט לטרור – אנחנו שמים לזה סוף. כוחותינו נכנסו לג'נין לקני המחבלים – הם מחסלים מחבלים, הם עוצרים מבוקשים, הם הורסים מפקדות ותופסים הרבה נשק, והם עושים דבר נוסף – הם הורסים מעבדות כמעט בהיקף תעשייתי. מעבדות שמהם יצרו חומרי נפץ, חומרי חבלה ומטענים שנועדו לקטל ורצח של אזרחים ישראלים".

שר הביטחון יואב גלנט אמר: "בשנה האחרונה תושבי ג׳נין הפכו לבני ערובה בידי מחבלים, כבר היום יצאו אלפי אנשים מהעיר ג׳נין שרוצים חיים שלווים ושקטים, אנחנו נדאג להשיב את השקט לאזור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!