דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

השכר הממוצע במשק חזר למגמה שלפני הקורונה, אבל הפערים גדלו

לפי דו"ח של משרד העבודה, בענפי השכר נמוך ירד השכר הריאלי ב-10%, ואילו בענפי השכר גבוה הוא עלה ב-2% | שיעור התעסוקה בגילאי 66-25 גדל ועומד על 78% | מספר העצמאיים והעובדים מהבית גדל במהלך הקורונה ולא ירד

נשים וגברים במשרד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
נשים וגברים במשרד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הפערים בשכר הממוצע גדלו ב-2022 ביחס לתקופה שלפני הקורונה, כך פרסם היום (רביעי) משרד העבודה בדו"ח השנתי שלו. בענפים בהם השכר נמוך, ירד השכר הריאלי ב-10% מתחת לקו המגמה ערב הקורונה, ואילו בענפים בהם השכר גבוה – הוא עלה ב-2% מעל קו המגמה. זאת למרות שהשכר הריאלי הממוצע חזר למגמה ארוכת הטווח שנרשמה לפני משבר הקורונה.

במשרד העבודה ציינו כי הפער בין הענפים, בעלי השכר הגבוה לאלו בעלי השכר הנמוך היה כמעט קבוע מאז שנת 2012 ועד למשבר הקורונה, ועמד על פי 4.1. בסוף שנת 2022 השתכרו בענפי השכר הגבוה שכר ממוצע שהוא פי 4.6 מהשכר הממוצע בענפי השכר הנמוך.

גם השכר הממוצע הריאלי בענפים המשתכרים שכר בינוני, ירד ב-3.5% בהשוואה למגמה שהייתה ערב משבר הקורונה, כשאת שחיקת השכר הריאלי בענפי השכר הבינוני והנמוך אפשר להסביר בין היתר כתוצאה מהאינפלציה.

יש לציין שגובה השכר הממוצע אינו משקף היטב את שכרם של שכירים במשק, מאחר והוא לרוב מוטה כלפי מעלה בגלל אופן החישוב שלו. השכר החציוני, כלומר השכר שחצי מהמשק מקבל יותר ממנו וחצי פחות ממנו, הוא שיקוף טוב יותר, אבל נתון זה לא מתפרסם בישראל בצורה תדירה.

עלייה בתעסוקת נשים חרדיות וערביות

שיעור התעסוקה במשק חזר לרמתו ערב משבר הקורונה, ובגילאי העבודה העיקריים (66-25) הוא אף עבר את רמתו ערב המשבר והוא עומד על 78%, עליה של נקודת האחוז.

העלייה בשיעור התעסוקה בגילים אלו לא הייתה אחידה על פני קבוצות האוכלוסייה, אך מלבד הקבוצה של גברים יהודים לא-חרדים, בה שיעור התעסוקה גבוה מאוד (86%), בכולן היה שיעור התעסוקה בסוף 2022 גבוה מכפי שהיה ב-2019. בולטת העלייה המתמשכת בשיעורי התעסוקה של נשים חרדיות (79.4% לעומת 73.6%) וערביות (41.8% לעומת 36.7%).

שיעור המשרות הפנויות בשנת 2022 היה גבוה מאוד, ובתחילת השנה הגיע לשיא של 5% (לעומת 3.5% ערב משבר הקורונה). מאז השליש האחרון של השנה שיעור המשרות הפנויות נמצא במגמת ירידה (ל-4.4% בסוף השנה), שבשלב זה אינה מתורגמת לעליה באבטלה או לירידה בשיעור התעסוקה.

הגידול המשמעותי ביותר במשרות הפנויות ב-2022 היה בענפי אירוח ואוכל והייטק, אולם מאז סוף 2022 שיעור המשרות בהייטק נמצא בירידה והיום הוא נמוך מרמתו ב-2019.

במרכז 24% עובדים מהבית, לעומת 9% בלבד בפריפרייה

עבודה מהבית נשארה חלק משמעותי משגרות שוק העבודה. עם זאת, למרות הפוטנציאל להרחיב את אפשרויות התעסוקה בפריפריה, עבודה מהבית נפוצה שם פחות: 9% בלבד מהעובדים בפריפריה לעומת 24% מהעובדים במרכז. תמהיל משלחי היד השונה מסביר חלק מהתופעה, אך גם עובדים בעלי אותו משלח יד מהפריפריה עובדים פחות מהבית מאשר מקביליהם במרכז הארץ.

12.4% מהמועסקים במשק בגילי 25 – 50 הם עצמאים. שיעורם של העצמאים באופן בילעדי במשק נשאר יציב יחסית, אולם שיעורם של העובדים אשר משלבים עבודה שכירה ועצמאית נמצא במגמת עליה, מ-4% בתחילת שנות באלפיים ל־5.5% בשנת 2019. גידול זה יכול להעיד על מעבר למבנה גמיש יותר של משק עבודה וסגנונות תעסוקה – אך גם על התרחבות כלכלת הפלטפורמות, והתרחבותן של תצורות העסקה חדשות של עובדים שאינם נהנים מזכויות סוציאליות והגנות של שכירים.

עובדים עצמאים בלבד הם בעלי השכר הנמוך ביותר. עובדים המשלבים עבודה שכירה ועצמאית הם העובדים בעלי השכר הגבוה ביותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!