דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחצית מעובדי הרשויות המקומיות לא יודעים מי האחראי למניעת הטרדה מינית במקום עבודתם

לפי סקר שערך מבקר המדינה, 14% מעובדי הרשויות חוו הטרדה מינית או שידוע להם על חבר לעבודה שחווה הטרדה | הרשויות בהן השיעור הגבוה ביותר של עובדים ועובדות שהגדירו אותן כמקום לא בטוח: נצרת, אלעד ואום אל-פחם

משרד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
משרד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

51% מעובדי הרשויות המקומיות לא יודעים מי האחראי למניעת הטרדה מינית ברשות שהם עובדים בה, כך עולה מבדיקה שערך משרד מבקר המדינה בקרב 12 רשויות מקומיות. 14% מעובדי הרשויות שנבדקו ציינו שחוו הטרדה מינית או שידוע להם על מישהו אחר שחווה הטרדה מינית במקום העבודה בשלוש השנים האחרונות. 22% השיבו שהם מגדירים את מקום העבודה ברשות כלא בטוח או כבטוח במידה בינונית מפני הטרדות מיניות.

במסגרת בדיקת המעקב, נבדקו 12 רשויות מקומיות, ונמצא שהוגשו בהן במצטבר 18 תלונות על הטרדה מינית בין אוקטובר 2018 לאוגוסט 2022, לאחר שבבדיקה קודמת של 241 רשויות מקומיות עלה שבין ינואר 2015 ליולי 2018 הוגשו בסך הכול 372 תלונות על הטרדה מינית.

בעיריות נצרת, אלעד ואום אל-פחם שיעור העובדים שהגדירו את הרשות המקומית כמקום לא בטוח או בטוח במידה בינונית היה הגבוה ביותר (42%, 31% ו-30% בהתאמה). הרשויות ששיעור העובדים בהם שלא מכירים את זהות האחראי למניעת הטרדה מינית היה הגבוה ביותר היו אום אל-פחם ונצרת (65%), רכסים (64%) וחדרה (62%). ברשויות המקומיות אום אל-פחם ונצרת שיעור העובדים שציינו שנחשפו לחומרי הדרכה והסברה בנושא היה נמוך – 24% ו-31% בהתאמה.

מתוך 40 רשויות שנמצא בבדיקה הקודמת שלא מינו אחראי למניעת הטרדה מינית, בבדיקה הנוכחית נמצא ש-38 תיקנו את הליקוי. בבסמת טבעון ויאנוח-ג'ת לא מונה אחראי למניעת הטרדה מינית. בעוד בבדיקה הקודמת עלה ש-64 רשויות מקומיות לא קבעו תקנון למניעת הטרדה מינית או לא השיבו על השאלה, בביקורת המעקב עלה ש-59 מהן תיקנו את הליקוי, ובחמש רשויות עדיין לא נקבע תקנון: בסמת טבעון, זרזיר, לקייה, מעלה עירון וסאג'ור.

במשרד מבקר המדינה הוסיפו שמאז הביקורת הקודמת, הגדיר משרד הפנים את תפקיד הממונה, את תחומי אחריותו, את תנאי הסף הנדרשים למילוי התפקיד ואת היקף ההכשרה הנדרש לו. אגף בכיר בקרת ההון האנושי ברשויות המקומיות שבמשרד הפנים ואגף שכר והסכמי העבודה אף אישרו את התגמול הכספי לנושא או לנושאת בתפקיד.

"על משרד הפנים, בתיאום עם משרד המשפטים, להמשיך לפעול להסדרת הנושא ולוודא שבידי הרשויות המקומיות הכלים המתאימים להתמודדות עם התופעה ולנקוט צעדים להגברת תחושת המוגנות של העובדים ברשויות המקומיות", נכתב בדו"ח. בין היתר המליץ המבקר שהמשרד ידרוש מהרשויות המקומיות לדווח לו על מינוי אחראי למניעת הטרדה מינית במסגרת דו"חות מצבת כוח אדם שהוא מקבל מהן בכל שנה, וכן יגבש הנחיות לקבלת מידע נוסף בכל הנוגע לפעולותיהן למניעת הטרדות מיניות ולטיפול בהן.

בשל חשיבות הנושא, מומלץ שמשרד הפנים יפעל לפרסום נתונים אלו לציבור. המבקר קרא למשרד הפנים לגבש תוכנית פעולה, בשיתוף הרשויות המקומיות הערביות, למאבק בהטרדות מיניות ברשויות מקומיות בחברה הערבית, שתתאים למאפיינים הייחודיים של חברה זו.

עוד הומלץ שמשרד הפנים יפרסם, בתיאום עם משרד המשפטים, הנחיות לרשויות המקומיות למקרה שמוגשות בו תלונות נגד בכירים ברשות המקומית, והאחראי נתון במצב של חשש לניגוד עניינים באופן שלא מאפשר את ביצוע הבירור, וכן הנחיות בכל הנוגע לשמירה על פרטיותם של המעורבים בבירור תלונה.

המבקר המליץ למשרד הפנים להביא לידיעת כלל הרשויות המקומיות את ההחלטה בדבר תגמול כספי לאחראים למניעת הטרדה מינית, ויחדד את עמדתו שלפיה גם אחראי שמונה לא בדרך של מכרז (כשעדיין לא הייתה חובה לקיים מכרז לתפקיד), זכאי לקבל את התגמול.

כמו כן, הומלץ שמשרד הפנים והרשות לקידום מעמד האישה יפעלו לקדם את מעורבותה של הרשות בתחום מניעת הטרדות מיניות בקרב רשויות מקומיות וישקלו לקבוע הסדר דומה לזה שקיים לגבי יועצות לקידום מעמד האישה ברשויות המקומיות. כך למשל, האחראים יידרשו לדווח בכל שנה על פעולות המניעה שביצעו ומספר התלונות שהוגשו באותה רשות מקומית, ונתונים אלו יהיו מפורסמים וגלויים לציבור.

לבסוף, המליץ שכל הרשויות המקומיות יפרסמו באתר שלהן את התקנון למניעת הטרדה מינית שקבעו ואת פרטי הקשר של האחראי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!