דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

נשארים מאחור: הרשויות המקומיות לא מיידעות קשישים על פעילויות וזכויות, תקציבים לא נוצלו במלואם

מדו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי עולה ש-87% מהרשויות לא מינו יועץ לענייני אזרחים ותיקים כנדרש בחוק, ובתשע רשויות שנבדקו אין תכנית ארוכת טווח להזדקנות האוכלוסיה | בחלק מהרשויות, עובד סוציאלי מטפל ב-444-324 מטופלים ותיקים

קשישה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קשישה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
הדס יום טוב

אזרחים ותיקים לא משתתפים בפעילויות פנאי, והעיריות לא מיידעות אותם על זכויותיהם, כך קובע מבקר המדינה בדו"ח חריף שפרסם היום (שלישי) על היחס שמקבלים אזרחים ותיקים ברשויות המקומיות.

דו"ח המבקר מתבסס על ביקורת מעמיקה שנעשתה בין מאי לנובמבר 2022 בתשע רשויות מקומיות (אלעד, אשקלון, מעלות-תרשיחא, נס ציונה, נצרת, ערד, קריית ביאליק, שדות דן ותל מונד), ועל ביקורת השלמה שנערכה מול משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי, נוסף על סקר שנערך בקרב 524 אזרחים ותיקים מכלל הרשויות המקומיות בישראל וראיונות עם 90 אזרחים ותיקים במרכזי יום ובמועדונים ברשויות שנבדקו.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אוכלוסיית האזרחים הוותיקים (בני 65 ומעלה) בישראל מנתה בסוף 2021 כ-1.16 מיליון איש ואישה, שהם כ-12% מהאוכלוסייה הכללית.

כל עובד סוציאלי אחראי למאות מטופלים

על פי הדו"ח, ברשויות המקומיות שנבדקו אין מידע מלא ומעודכן על פרטיהם של כלל האזרחים הוותיקים שבתחומי שיפוטן, שיכול לייעל את ערוצי הקשר עמם ולסייע להם בשגרה ובחירום. לדברי המבקר, בעת משבר הקורונה הרשויות אומנם עדכנו את הנתונים שהיו בידיהן על האזרחים הוותיקים, אך לא קבעו מנגנון ותוכנית פעולה להמשך עדכון הפרטים גם לאחר סיום המשבר. עוד ציין המבקר שבכל תשע הרשויות המקומיות שנבדקו אין תוכניות אב להזדקנות האוכלוסייה; ושמונה מהן לא ערכו סקרי מיפוי צרכים או סקרי שביעות רצון בקרב האזרחים הוותיקים בתחום שיפוטן.

32 רשויות מקומיות (כ-12.5%) מתוך 258 הרשויות המקומיות בישראל לא מינו יועץ לענייני אזרחים ותיקים, למרות החובה למנותו שנקבעה בחוק. בכ-55% מהרשויות שמינו יועץ כזה (124 מתוך 226), התפקיד הוטל על מנהל המחלקה לשירותים חברתיים או על מנהל היחידה לאזרחים ותיקים, והוא לא מקבל תגמול או תמורה נוספים עבור התפקיד.

שש מהרשויות המקומיות שנבדקו לעומק (אשקלון, נס ציונה, ערד, קריית ביאליק, שדות דן ותל מונד) לא ניצלו את מלוא התקציב שהקצה להן משרד הרווחה בתחילת 2021 לצורך הטיפול באזרחים הוותיקים, ונוצלו בהן 77%-90% מהתקציב בלבד.

עוד נמצא בדו"ח שבחלק מהרשויות מספר המטופלים הממוצע לעובד סוציאלי נע בין 324 ל-444. על כך אומר המבקר: "קיימת שונות בין הרשויות המקומיות במספר המטופלים למשרת עו"ס. משרד הרווחה לא קבע מספר מרבי של מטופלים למשרת עו"ס לאזרחים ותיקים. משום כך, מספר המטופלים בחלק מהרשויות המקומיות (כדוגמת עיריות אלעד, מעלות-תרשיחא וערד) מגיע לכ-450 מטופלים למשרת עו"ס, ועל העו"ס מוטל עומס כבד העשוי לפגוע בתדירות הטיפול שמקבלים האזרחים הוותיקים, באיכותו וברמתו, בעיקר בכל הקשור למפגשים ישירים באמצעות ביקורי בית ובאיתור בעיות וצרכים חברתיים של האזרח הוותיק.

משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד הרווחה לקבוע את עומס המטופלים המיטבי למשרת עו"ס (המספר המרבי של האזרחים הוותיקים המטופלים למשרה), שיאפשר לעו"סים לבצע היטב את תפקידם ולהעניק לאזרחים הוותיקים טיפול נאות ואיכותי. עוד מומלץ שהרשויות המקומיות יבחנו את העומס המוטל על העו"סים ביחידות לאזרחים ותיקים ויקצו כוח אדם בהתאם לכך."

42% מהאזרחים הוותיקים לא מכירים את הפעילויות

עוד נטען כי גם בחלוף כשישה חודשים ממועד הגשת סיכום המלצות הוועדה במאי 2022, משרד הרווחה עדיין לא יישם את המלצותיה, ובהן עידוד הפעלת מרכז יום כמרכז מפגש, הקמת מועדוני מופ"ת (מועדון מועשר+תזונה) במרכזי היום והארכת שעות הפעילות.

מבין הערים שנבדקו, עיריית מעלות-תרשיחא ועיריית קריית ביאליק לא ערכו מכרז להפעלת חלק מהמסגרות שמפעילות עמותות מקומיות שאינן עמותות עירוניות, ועיריות קריית ביאליק, מעלות-תרשיחא, ערד ואשקלון כלל לא חתמו עם הגורמים המפעילים חלק מהמסגרות על הסכמי התקשרות.

לראיה, מספר המשתתפים הממוצע בחודש במרכזי היום ובמועדוני מופ"ת או מועדונים מועשרים ברשויות המקומיות שנבדקו נמוך ביחס למספר האזרחים הוותיקים המטופלים במחלקות הרווחה, ונע בין 9% ל-30% בלבד. התפוסה הממוצעת ליום במועדונים קרובה לתפוסה המרבית, ואילו במרכזי היום יש פער שמגיע עד לכ-60% בין התפוסה הממוצעת ליום לבין התפוסה המרבית.

גם מספר המשתתפים הממוצע בחודש במועדונים חברתיים אחרים ברשויות המקומיות שנבדקו נמוך ביחס לכלל אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בתחום שיפוטן, ונע בין 20-72 משתתפים למועדון בלבד, כולל פעילות וירטואלית.

מהסקר שנערך עלה כי 42% מהאזרחים הוותיקים כלל לא מכירים את פעילויות הפנאי שמספקות הרשויות המקומיות, ו-64% בלבד מאלה המכירים את הפעילויות משתתפים בהן. מרבית האזרחים הוותיקים (63%) בוחרים שלא להשתתף במסגרות המוצעות להם בשל חוסר עניין.

רק 1%-5% מהאזרחים הוותיקים מקבלים הנחות שמגיעות להם

מסקר האזרחים הוותיקים עלה שפחות מ-60% מהם מכירים שירות אחד או יותר מהשירותים שמספקת הרשות המקומית, ושפחות מ-40% מהם משתמשים בהם. שיעור האזרחים הוותיקים המשתמשים בשירותים ובפעילויות שמציעה הרשות המקומית, למעט בפעילות פנאי, נע בין 4% ל-14% בלבד. הבדיקה העלתה שהמידע באתרי הרשויות המקומיות שנבדקו לא בולט ולא זמין בקלות עבור אוכלוסיית האזרחים הוותיקים. מהסקר עלה גם כי האזרחים הוותיקים מצפים מהרשויות המקומיות שייצרו איתם קשר – 84% מהם השיבו שהרשות המקומית לא פנתה אליהם ביוזמתה.

כל הרשויות המקומיות שנבדקו לא מיידעות באופן יזום את האזרחים הוותיקים שמקבלים הנחות על פי חוק האזרחים הוותיקים. בשבע מתוך תשע הרשויות המקומיות שנבדקו (אלעד, אשקלון, נס ציונה, ערד, קריית ביאליק, שדות דן ותל מונד), מספר האזרחים הוותיקים שמקבלים הנחה של 30% מתוקף חוק האזרחים הוותיקים נמוך מאוד, ונע בין 1% ל-5% מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים בלבד, ושיעור מקבלי הנחת אזרח ותיק של 25% מתוקף תקנות ההנחה בארנונה נע בין 18% ל-40%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!