דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מבקר המדינה: ליקויים משמעותיים בפיקוח על בשר, שעלולים להוות סכנה לציבור

במספר רשויות שנבדקו לא מתבצעות ביקורות על מסעדות ועסקים שמוכרים בשר | המבקר מתריע שמשרד הבריאות לא הפיץ נהלים שיקבעו אילו מוסדות מחויבים בפיקוח, ולא ווידא כי הוא מתבצע בפועל

מעדניית בשר בירושלים. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אנה קפלן/פלאש90)
מעדניית בשר בירושלים. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אנה קפלן/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"ליקויים משמעותיים העלולים לסכן את בריאות הציבור" קיימים בפיקוח על מכירת הבשר, כך מצא מבקר המדינה. גם אחרי מותם של 3 דיירים במעון "דפנה" של משרד הרווחה אחרי שהוגש להם בשר עם רמה חריגה של חיידקים, לא התקיימו ביקורי פיקוח מזון על מוסדות הרווחה בכל ששת הרשויות שבדק המבקר: הרצליה, טייבה, יבנה, יהוד-מונסון, קריית מלאכי וזכרון יעקב.

עוד מצא המבקר כי משרד הבריאות לא הפיץ נהלים שיקבעו אילו מוסדות מחוייבים בפיקוח ולא ווידא כי מתבצע פיקוח בפועל. בתגובה, משרד הבריאות ומשרד הרווחה הטילו את אחריות על הפיקוח על מוסדות הרווחה אחד על השני.

המבקר מצא גם ליקויים בפיקוח על מכירת בשר בחנויות ובמסעדות: רק 10% מהמסעדות וחנויות המוכרים בשר קיבלו ביקורת תברואתית בשנת 2021, בעיר טייבה לא התבצע ביקור פיקוח אחד על אתר למכירת בשר בשנות 2020-2022, ו-23% מהרשויות מקומיות בארץ לא מעסיקות וטרינר שמוסמך לפקח על מכירת בשר.

מתוך שש רשויות שנבדקו, בעיר טייבה לא בוצע ביקורות בכלל בשנות 2020-2022 ועיר בקריית מלאכי בוצעו שתי ביקורות בלבד באותה התקופה. רק בהרצליה בוצעו ביקורות על כל אתרי מכירת הבשר בשני 2021. ביבנה הוטרינר המחוזי ביצע 27 ביקורות מתוך 72 מסעדות וחנויות בעיר; ביהוד-מונסון 26 מתוך 56 אתרי מכירה בוקרו ב-2021, ובזכרון-יעקב 8 מתוך 18 מסעדות בוקרו. בטייבה, קריית מלאכי וזכרון הוטרינרים אפילו לא החזיקו ברשימה של אתרי הפיקוח שבאחריותם. המבקר מצא בעיות גם בהובלה של מוצרי בשר: רק חצי אחוז מהובלות הבשר נבדקו. המבקר עוד מצא כי משרד הבריאות לא קבע כי חובה על הרשויות לבקר את כל אתרי המכירה כל שנה.

עלו גם בעיות בנוגע להעסקתם של הוטרינרים ברשויות שמפקחים על מכירת בשר. רק 67% מהרשויות המקומיות (170 רשויות) בארץ העסיקו וטרינר מוסמך לפקח על מכירת בשר ב-2022. ב45 רשויות הוטרינר המחוזי לא היה מוסמך לפקח על מכירת בשר, וב39 רשויות לא הועסק וטרינר מחוזי. משרד הבריאות לא קובע מהו המספר הנדרש של וטרינרים בכל רשות מקומית.

המבקר הצביע גם על חשיפתם של הוטרינרים לאלימות: ב2021 הוצת מבנה המחלקה הווטרינרים בבית שמש וב2019 הוטרינר הרשותי של טמרה נורה ברגלו. בבדיקת המבקר עלה כי ביהוד-מונסון ובהרצליה  וטרינרים רשותיים נתקפו. משרד הב4ריאות לא הוציא הנחיות לשמירה על בטחונם של הווטרינרים הרשותיים.

תגובת משרד הבריאות: משרד הבריאות פועל על מנת לשפר את מערך השירות הוטרינרי, זאת במקביל לתהליכי עומק מקצועיים הכוללים תכנון מחדש של פעילות היחידה הווטרינרית, הגדרת גבולות גזרה וממשקי העבודה שלה בתוך המשרד ומחוצה לו מאחר ומדובר בתחום חשוב לבריאות הציבור. 

חשוב לציין כי על אף האמור בדוח המבקר, אין ולא היה קשר בין הפיקוח של השירות הוטרינרי בשווקים לבין מותם המצער של שלושת הדיירים בבית דפנה שנבע מטיפול לקוי בבשר במוסד עצמו ולא מהתהליכי פיקוח בשווקים. 

גם ברמת הפיקוח במוסד – האחריות לפיקוח על מעונות כהגדרתם בחוק איננה של משרד הבריאות כי אם של משרד הרווחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!