דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אלימות, הפללה ומניעת הזכות להתאגד: דו"ח בינלאומי חושף הידרדרות במצב זכויות העובדים בעולם

דו"ח הקונפדרציה העולמית של האיגודים המקצועיים הגדיר את עשר המדינות הגרועות ביותר לעובדים, בהן טורקיה, בלארוס ומיאנמר, ולראשונה גם טוניסיה ואקוואדור | בין החברות הבינלאומיות שהפרו זכויות עובדים: אפל, אמזון ודליברו, וגם וולט ישראל ונמל המפרץ

עובדים מנקים פסולת בשגרירות איחוד האמירויות בטריפולי שבלוב (צילום: REUTERS/Ismail Zitouny)
עובדים מנקים פסולת בשגרירות איחוד האמירויות בטריפולי שבלוב (צילום: REUTERS/Ismail Zitouny)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

משבר יוקר המחיה העולמי מגביר את הפגיעה בזכויות העובדים ברחבי העולם – כך עולה ממדד זכויות העובדים העולמי של קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית (ITUC) לשנת 2023 שפורסם אתמול (שלישי). לפי הדו"ח, מצב זכויות העובדים בעולם בשנה הנוכחית הוא הגרוע ביותר בעשור האחרון, מאז החל הדו"ח להתפרסם.

הדו"ח מדרג מדי שנה את מצב זכויות העובדים ב-149 מדינות, על בסיס דיווחים שוטפים של האיגודים המקצועיים החברים בקונפדרציה. בנתונים המספריים שבו יש לזכור שהוא אינו מתייחס לכלל מדינות העולם, אלא רק לכאלו בהן פועלים איגודים מקצועיים החברים ב-ITUC. כך למשל, קוריאה הצפונית לא נכללת בדו"ח, וגם רוסיה ואוקראינה.

הדו"ח הגדיר את עשרת המדינות הגרועות ביותר לעובדים בעולם ב-2023: בנגלדש, מצרים, הפיליפינים, טורקיה, בלארוס, גוואטמלה, מיאנמר, אסוואטיני, ושתי מדינות שנכנסו השנה לדירוג הגרוע ביותר: טוניסיה ואקוודור. המזרח התיכון וצפון אפריקה הם האזורים עם תנאי העבודה הקשים ביותר.

ישראל שמרה על מיקומה בקטגוריה השנייה מתוך 5 בחלוקה העולמית של מצב המדינות, שמוגדרת כ'הפרות חוזרות של זכויות' (1 מבטא את מצב זכויות העובדים הטוב ביותר, ו-5 מבטא את המצב הגרוע ביותר). ישראל מוזכרת גם בהקשר של דיכוי חוקתי לזכויות העובדים, תוך ציון הגשת הצעת החוק להגבלת זכות השביתה ולהחלשת האיגודים המקצועיים של יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן (הציונות הדתית), שבין היתר תצמצם את האפשרות לשביתות סולידריות. עם זאת, ההצעה אמנם הוגשה אך מאז לא קודמה, חברים בקואליציה הודיעו שהם מתנגדים לה וככל הנראה היא לא תקודם בעתיד הקרוב.

הדו"ח כולל גם קטגוריה של מדינות בהן זכויות העובדים לא נשמרות עקב קריסה של שלטון החוק בתוכן (זאת כדי לבדל אותן ממדינות בהן המנגנון המדינתי הוא זה שפוגע בזכויות העובדים). בקבוצת מדינות אלו נמצאות אפגניסטן, בורונדי, הרפובליקה המרכז אפריקנית, האיטי, מיאנמר (שנכללת גם בעשר המדינות הגרועות ביותר),

הממצאים המרכזיים: אלימות, הפללה ומניעת הזכות להתאגד

ב-9 מכל 10 מדינות שנבדקו הופרה זכות השביתה. עובדים בקנדה, טוגו, איראן, קמבודיה וספרד עמדו בפני תביעה פלילית או פיטורים בעקבות החלטתם לשבות.

ב-77% מהמדינות שנבדקו נמנעה מעובדים הזכות להקים או להצטרף לאיגוד מקצועי. ממהגרי עבודה, עובדים ביתיים וזמניים, עובדים בכלכלה הבלתי פורמלית, עובדי פלטפורמה ועובדים באזורים כלכליים מיוחדים (אזורים במדינות מפותחות בהם חלק מחוקי העבודה המקומיים אינם בתוקף) נשללה הזכות לחופש ההתאגדות. בורונדי, האיטי, הודו, טורקיה ואיחוד האמירויות הערביות היו בין המדינות שהדירו עובדים מייצוג באיגודי עובדים בהיקפים הגדולים ביותר.

הזכות לחופש הביטוי וההתכנסות הוגבלה ב-42% מהמדינות, מה שגרם לרוב העובדים שבחרו להפגין ולמחות להתמודד עם אלימות משטרתית. בצרפת, הפגנות חוקיות נתקלו באלימות משטרתית, מעצרים חסרי הבחנה וגז מדמיע. באיראן, מורים נעצרו והוכו על ידי המשטרה על שהשתתפו בהפגנות האחד במאי.

ב-8 מכל 10 מדינות הפרו את הזכות למשא ומתן קיבוצי. זכויותיהם של עובדים בהולנד, צפון מקדוניה, זימבבואה, הונדורס, אינדונזיה, מונטנגרו וסרביה צומצמו משמעותית.

ב-73% מהמדינות נעצר או נאסר רישום האיגודים, כולל בבלארוס, מיאנמר, הונג קונג, הרפובליקה המרכז אפריקאית וגואטמלה.

ב-69 מדינות עובדים נעצרו ונאסרו. מנהיגי איגודים מקצועיים בולטים נרדפו על ידי השלטון במיאנמר, הונג קונג, הרפובליקה הדומיניקנית, הודו וטורקיה.

ב-65% מהמדינות הוגבלה או נשללה גישתם של העובדים למערכת המשפט. מנהיגי איגודים מקצועיים ותומכי זכויות עובדים בזימבבואה, סין וקזחסטן הועמדו לדין באישומים מופרכים, ומשפטיהם היו כרוכים לעתים קרובות בהתעלמות מהליך הוגן.

חברות ומדינות מנצלות – בכל העולם

הדוח מפרט גם פעילות עסקית של חברות ותאגידים שמנצלים עובדים ושוללים מהם זכויות. ברשימה הארוכה ניתן לראות גם את אמזון ארצות הברית, אפל באוסטרליה, דליברו (Deliveroo) בהולנד, וגם וולט ישראל ונמל המפרץ שנמצא בבעלות סינית.

ממלא מקום מזכ"ל קונפדרציית ITUC, לוק טריאנגל, אמר עם פרסום הדו"ח: "מדד הזכויות העולמי של ITUC לשנת 2023 מספק ראיות מזעזעות לכך שיסודות הדמוקרטיה מותקפים. יש קשר ברור בין שמירה על זכויות העובדים לחוזקה של כל דמוקרטיה. פגיעה בזכויות העובדים מחלישה את הדמוקרטיה".

"בכל המדינות עם הכנסה גבוהה וגם במדינות עם הכנסה נמוכה, כאשר עובדים התמודדו עם משבר היסטורי של יוקר המחיה ואינפלציה גוברת המונעת על ידי חמדנות תאגידית, ממשלות הגיבו בהתקפה על הזכות לנהל משא ומתן קיבוצי ועל העלאות שכר וצעדי שביתה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!