דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ליקויי תחזוקה נמצאו ב-65% מבתי הספר שנבדקו בדו"ח מבקר המדינה

עוד נמצא כי כ-19.5% מהתקציבים לתחזוקת בתי הספר שהוקצו על ידי משרד החינוך לא הועברו לרשויות, האמונות על התחזוקה | עם זאת, נמצא כי בתקופת הקיץ הרשויות השקיעו יותר ממה שתוקצבו בשיפוץ ותחזוקה

בית ספר בבית"ר עילית (צילום: נתי שושת/פלאש90)
בית ספר בבית"ר עילית (צילום: נתי שושת/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח מבקר המדינה העוסק בשלטון המקומי שפורסם השבוע מצא כי כ-860 אלף שקלים לא הועברו לתחזוקת בתי ספר על יסודיים בשנים 2019-2022. סכום זה הוא סך הכולל של ההקצבות שעמד על 4.4 מיליון שקלים והוא נוגע בשלוש מתוך שש הרשויות שנבדקו. בנוסף נמצאו ליקויים ב-65% מכלל בתי הספר העל יסודיים שנבדקו בשש רשויות ובאחוז דומה נמצאו ליקויים חוזרים בתיכונים ברשויות המקומיות שנבדקו.

הבדיקה נעשתה ברשויות המקומיות מועצה אזורית גלבוע, טמרה, מעלה עירון, נתניה, קריית אתא ושוהם והתקיימה בחודשים מאי עד נובמבר 2022. במסגרת הבדיקה התקיימו סיורים ב-20 בתי ספר על יסודיים ובדיקות השלמה באגף בכיר לביטחון, חירום ובטיחות סביבתית במשרד החינוך, וכן במחוזות שאליהם משויכות הרשויות שנבדקו – חיפה, צפון, מרכז ותל-אביב.

לפי חוק חינוך חובה, האחריות לתחזוקה ושיפוץ מוסדות חינוך בישראל היא בידי השלטון המקומי כאשר כל רשות מקומית אחראית על מוסדות החינוך שבתחומה. עבודת התחזוקה כוללת תחזוקה שוטפת הנעשית בזמן שנת הלימודים ושיפוצים בהיקפים גדולים הנעשים בחופשת הקיץ במסגרת הכנת המוסד החינוכי לפתיחת שנת הלימודים. הוצאת נהלי הביטחון ובטיחות הנוגעים לתחזוקת בתי הספר היא באחריות משרד החינוך.

שימוש חלקי בלבד בהקצבות

הרשויות המקומיות לא העבירו את מלוא תקציב התחזוקה לבתי הספר התיכוניים אך בהפרשים שונים. ההפרש הגבוהה ביותר נרשם במועצה אזורית מעלה עירון שלא העבירה לחמשת בתי הספר שנבדקו 33% מההקצבה שקיבלה. ההפרש הנמוך ביותר נמצא במועצה אזורית גלבוע שלא העבירה כ-12% מסך ההקצבה. הסכום הגבוה ביותר נרשם במועצה מקומית טמרה שלא העבירה לארבעת בתי הספר שנבדקו סך של 525,504 שקל שהם 17% מסך ההקצבה. שלושת הרשויות האחרות שנבדקו, נתניה, קריית אתא ושוהם, מעבירות באופן סדיר את תקציב התחזוקה באופן סדיר.

ביקורת נוספת שעלתה מול שתי רשויות, מעלה עירון ונתניה, הייתה הקצאת סכום אחידה לכלל בתי הספר העל יסודיים ללא קשר לגודלם, מצבם הפיזי, מספר התלמידים וצרכיהם בפועל. התקציב האחיד של מועצה אזורית עירון עמד על 5,000 שקל ובנתניה 4,200 שקלים.

הדו"ח מתאר ומפרט את הליקויים שנמצאו בבתי הספר שנגעו בנזילות ורטיבות, שירותים מוזנחים ומזגנים לא תקינים. מלבד ליקויים אלו פורטו ליקויים נקודתיים כמו תקלות חשמל ותאורה, מחסור בשטחי הצללה, שולחנות וכיסאות ישנים ומחסור במרחבי למידה.

עוד נמצא כי שתיים מתוך הרשויות שנבדקו, טמרה ומעלה עירון, לא מפעילות מוקד עירוני לניהול וטיפול בפניות הציבור ובפרט פניות שמגיעות ממנהלי התיכונים בנושא התחזוקה והבטיחות. בנוסף נמצא כי בשבע מעבדות בחמישה מתוך עשרים התיכונים שנבדקו, המעבדות נסגרו עקב ליקויי בטיחות לפרק זמן של שנה עד שנתיים.

ברשויות אלו ובמועצה אזורית גלבוע לא היו נהלים כתובים בנושא תחזוקת מוסדות החינוך. נהלים אלו מגדירים את האחריות לביצוע עבודות התחזוקה בין המוסד החינוכי לרשות המקומית על אגפיה הקשורים לנושא.

דווקא הרשויות עצמן משקיעות יותר בקיץ

יחד עם זאת נראה כי הרשויות המקומיות משקיעות בשיפוץ בחופשת הקיץ יותר מתקצוב משרד החינוך: כך בקיץ 2022 סך ההוצאה הישירה של שש הרשויות שנבדקו על שיפוצי קיץ ב-20 התיכונים שנבדקו עמדה על 3.3 מיליון שקלים לעומת 193,000 אלף שהוקצו על ידי משרד החינוך.

ההשקעה הישירה לא הייתה שווה בין כל הרשויות: ההשקעה הנמוכה ביותר של הרשויות המקומיות עומדת על 4,800 שקלים של טמרה ו-20 אלף ש"ח של מעלה עירון, שהן נמצאות באשכולות הלמ"ס 2 ו-3 בהתאמה. לעומת זאת סכום ההשקעה היה גבוה יותר ברשויות שנבדקו מאשכולות למ"ס גבוהים יותר, אם כי אין מתאם בין העלייה בהשקעה לבין אשכול הלמ"ס: הסכום הגבוהה ביותר הושקע על ידי עיריית נתניה שהיא באשכול למ"ס 6 והוא עומד על 1,67,6,000 שקל, לעומת ההשקעה של שוהם (אשכול 9) שהשקיעה 793 אלף ש"ח.

המלצות המבקר כוללות המלצה למשרד החינוך לערוך עבודת מטה על הצרכים של בתי הספר סביב שיפוצי הקיץ והענקת תקצוב בהתאם בתעדוף רשויות מקומיות חלשות. כמו כן צויין לטובה יישומון ייעודי בשוהם המשמש מנהלי בתי ספר לניהול הבטיחות וטיפול בליקויים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!