דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בית המשפט זיכה את שוטר מג"ב שירה למוות בצעיר האוטיסט איאד אל חלאק

השוטר הואשם בהמתה בקלות דעת, לאחר שאיאד הלך למסגרת הטיפולית שלו בעיר העתיקה בירושלים ונחשד כמחבל | בית המשפט זיכה אותו בנימוק של "הגנה עצמית מדומה" | המחלקה לחקירות שוטרים: "נשקול את עמדתנו ביחס להגשת ערעור"

בני משפחתו של איאד חלק ביציאה מבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בני משפחתו של איאד חלק ביציאה מבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אסף צבי

השוטר שהואשם בהמתתו בקלות דעת של איאד אל חאלק ז"ל  בעיר העתיקה בירושלים במאי 2020 זוכה אתמול (חמישי) על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים. בית המשפט הכריע שלנאשם עומדת "הגנה עצמית מדומה".

אל חלאק, צעיר על הרצף האוטיסטי, הלך בעיר העתיקה למסגרת הטיפולית של עמותת אלווין שבה השתתף. שוטרי מג"ב חשדו כי הוא מחבל, דרשו ממנו לעצור, אך הוא התקשה לתקשר איתם. השוטרים לא התייחסו גם למלווה של אל-חלאק, שהסבירה להם את מצבו והתחננה שיעזבו אותו.

לפי כתב האישום, בשעות הבוקר המוקדמות איאד חלאק ז"ל היה בדרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה כשעל פניו מסיכה כירורגית ועל ידיו כפפות שחורות חד פעמיות. מאפיינים מסוימים בהתנהגותו של איאד, בעל הצרכים המיוחדים, עוררו את חשדם של שני שוטרים שהוצבו במקום אשר חשבו כי מדובר במחבל שמטרתו לפגע. אחד השוטרים הכריז ברשת הקשר המשטרתית על הימצאותו של מחבל בזירה וכך החל מרדף גלוי אחריו, אליו הצטרפו בהמשך גם הנאשם ומפקדו, תוך כדי שהם קוראים לו בעברית וערבית לעצור ולהזדהות.

איאד לא עצר והמשיך במנוסתו, ובתגובה, תוך כדי המרדף, ירה המפקד לעבר רגליו של איאד 2 כדורים מאקדחו אשר לא פגעו בו. מספר שניות לאחר מכן פנה איאד למתחם אשפה סגור בו נכחו עובד ניקיון, עובד ווקף ואישה נוספת אותה הכיר איאד היכרות מוקדמת. הנאשם ומפקדו נכנסו למתחם בעקבותיו של איאד ובעודו עומד מולם, כשהוא עם גבו אל הקיר, ביצע לעברו הנאשם ירי שכתוצאה ממנו נפגע איאד בבטנו התחתונה ונפל ארצה. מיד לאחר הירי נכנסו שני השוטרים למתחם, אשר אחד מהם פנה אל איאד בערבית ושאל אותו היכן נמצא האקדח.

במענה, איאד שהיה פצוע כתוצאה מהירי הראשון, התרומם מעט, הצביע לעבר האישה אותה הכיר ומלמל דבר מה. לפיכך, פנה אחד השוטרים אל אותה אישה ושאל אותה היכן נמצא האקדח והיא השיבה "איזה אקדח?". במקביל למענה שלה, ולמרות שאיאד היה על הארץ כשהוא פצוע כתוצאה מהירי הראשון, לא החזיק בידיו דבר ולא ביצע דבר שהצדיק זאת, ירה הנאשם לעבר פלג גופו העליון אשר גרם למותו.

במחלקה לחקירות שוטרים אמרו בעקבות החלטת בית המשפט: "מדובר באירוע טראגי, בו מצא את מותו איאד אל חלאק, צעיר עם צרכים מיוחדים שעשה את דרכו מביתו למסגרת בה עבד. החקירה היסודית של המקרה הביאה למסקנה שמעשיו של שוטר מג"ב הנאשם היו פזיזים ומנוגדים להוראות הפתיחה באש ולהוראות שניתנו לו בשטח. מח"ש טענה בהליך המשפטי כי הירי לעבר איאד בוצע מבלי שהוא עשה דבר שהצדיק זאת, בייחוד שעה שהוא כבר היה שרוע פצוע על הקרקע, אחרי הירי הראשון של הנאשם, לא החזיק בידו דבר או עשה תנועה מאיימת כלשהי, ולאחר שמפקדו של השוטר הורה לו לחדול מהירי."

"נסיבות התרחשות האירוע, מאפייניה הייחודיים של הגזרה בה התרחש – העיר העתיקה בירושלים, והנסיבות המבצעיות נלקחו בחשבון, וניתן להם משקל משמעותי בקבלת ההחלטה על הגשת כתב האישום", הוסיפו במח"ש. "בית המשפט הכריע כי  לנאשם עומדת "הגנה עצמית מדומה" ולכן זיכה אותו. בכוונתנו ללמוד את הכרעת הדין לעומקה ולשקול את עמדתנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!