דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

הממשלה החליטה: הצמדת שכר חיילי הקבע לעובדי המדינה תהיה גמישה יותר

הממשלה שינתה את הקביעה משנות ה-70, שלפיה השינויים בשכר עובדי הדירוג האחיד והדירוגים המקצועיים בשירות המדינה, ייושמו בהתאמה על משרתי הקבע בהתאם לדירוגם המקביל | מטרת ההחלטה היא לאפשר למשרד הביטחון, המטכ"ל ומשרד האוצר יותר גמישות בקביעת סדרי העדיפויות במתן התוספות לחיילי צה"ל

חיילי צה״ל במדי קבע מצדיעים ברחבת הכותל (צילום: פלאש 90)
חיילי צה״ל במדי קבע מצדיעים ברחבת הכותל (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אופן העדכון של שכר חיילי הקבע בצה"ל ישונה בעקבות תוספות השכר במגזר הציבורי, כך החליטה הממשלה היום (ראשון). מטרת ההחלטה היא לאפשר למשרד הביטחון, המטכ"ל ומשרד האוצר יותר גמישות בקביעת סדרי העדיפויות במתן התוספות לחיילי צה"ל, במסגרת הצמדתה של עלות תוספות השכר בצה"ל לזו של עובדי המדינה.

"מחזקים את משרתי הקבע, מחזקים את צה"ל", אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "אני רוצה להודות לאגף השכר ואגף התקציבים על העבודה המשותפת עם צה"ל על הרפורמה בשכר משרתי הקבע. זהו צעד משמעותי וחדשני שיאפשר לצה"ל לתכנן את מצבת כוח האדם בהתאם לצרכים המשתנים,והשינויים המהירים, הן בשדה הקרב והן בשוק העבודה הישראלי. אסטרטגיית כוח האדם של צה"ל תהיה עצמאית ותאפשר בניין כוח איכותי לטובת התמודדות עם האיומים הרבים. אני סמוך ובטוח שהמהלך הזה יחזק את מערכת הביטחון וכתוצאה מכך את הביטחון הלאומי שלנו".

מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר: "ההחלטה שאושרה היום מבטאת את המדיניות שמשרד האוצר מוביל בעניין השכר במגזר הציבורי. היא תאפשר גמישות למערכת והתאמה לצורכי הצבא ובכך תחזק את צה"ל ואת משרתי הקבע. המהלך מגדיל את ההלימה בין הגורמים הנושאים באחריות לבעלי הסמכות. אני מודה לעובדי משרד האוצר ולשותפים בצה"ל ובמערכת הביטחון על העבודה המקצועית והמסורה".

הממונה על השכר, אפי מלכין: "ההחלטה על השינוי במנגנון עדכון שכרם של משרתי הקבע תאפשר למערכת הביטחון להתמודד עם אתגרים בגיוס ושימור כוח אדם איכותי, לייצר מדיניות שכר מותאמת לצרכים ולתגמל אוכלוסיות ייעודיות כראוי. אני רוצה להודות לצוות ביטחון באגף השכר והסכמי עבודה וללשכה המשפטית של האגף על הובלת המהלך בנחישות ובמקצועיות יוצאת דופן. ההחלטה מביאה לידי ביטוי את מדיניות האגף והמשרד לקידום השירות הציבורי ואיכות משרתי הציבור".

מסוף שנות ה-70 נקבע שכל השינויים בשכר עובדי הדירוג האחיד והדירוגים המקצועיים בשירות המדינה, ייושמו בהתאמה על משרתי הקבע בהתאם לדירוגם המקביל. בדברי ההסבר להחלטת הממשלה נכתב שבהתאם למנגנון הצמדה זה, חלק משמעותי מהשכר בצה"ל נקבע בפועל על ידי הצמדה לשינויים בשכר עובדי המדינה, "באופן שלא בהכרח נותן ביטוי הולם לסדרי העדיפויות הצבאיים ולמאפיינים הייחודיים של שירות הקבע".

לפיכך, מוצע לעדכן את אופן ההצמדה של שכר חיילי הקבע לשכר עובדי המדינה כך שיבוצע במנגנון של הצמדת עלות, ולא במנגנון של הצמדה ישירה של הדירוגים. כך, ייקבעו התוספות לכל דירוג ודירוג בצה"ל בהסכמה משותפת שתעוגן בסיכום בין משרד הביטחון וצה"ל לבין הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר. המשרדים  יתחשבו בין היתר בצרכים המבצעיים ובסדרי העדיפויות של צה"ל, באופן החלת השינויים בשירות המדינה ובמבנה השכר בצה"ל.

ככל שלא יעלה בידי הגורמים הללו לגבש הסכמות באשר לאופן הקצאת העלות בין הדירוגים השונים בתוך 30 ימים מהיום שבו נקבעו השינויים בשכר עובדי המדינה, או במועד נדחה שיסוכם מראש, יחול אוטומטית על חיילי הקבע מנגנון ברירת מחדל, שכולל נוסחאות להעלאת שכר למערכים השונים, שמבטאות את סדרי העדיפויות הצה"ליים. הנוסחאות מבטיחות שגובה התוספות שישולמו למערך החיילים העורפיים יעמוד על כ-90% מגובה התוספות שישולמו לעובדים בדירוגים המקבילים להם בשירות המדינה. הפחתות שכר בשירות המדינה לא יוחלו באופן אוטומטי על חיילי הקבע בלי הסכמות בין משרדי האוצר והביטחון לצה"ל.

הצעת ההחלטה מדגישה שתישמר גם ההשוואה בין שכר חיילי הקבע לשכר השוטרים והסוהרים, ושתוקם ועדה שתעקוב אחר השינויים שיחולו בשכר עובדי צה"ל, ותקבע כיצד יש להחילם על השכר במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר. השר לביטחון פנים איתמר בן גביר הודיע שיתנגד להחלטת הממשלה.

החלטת הממשלה מתקבלת בין היתר על רקע חתימת עקרונות הסכם המסגרת במגזר הציבורי במרץ האחרון, והמשא ומתן המתקיים בימים אלה בין ההסתדרות ומשרד האוצר לחתימת הסכם המסגרת הסופי, שצפוי להעלות את השכר במגזר הציבורי בתקופת ההסכם ב-11%, לצד הפחתה הדרגתית של שבוע העבודה במגזר הציבורי ל-40 שעות בשבוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!