דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד החינוך מקדם: 'חוק המצלמות' במעונות יורחב, תוקם ועדה לבחינת הרחבתו לגנים עד גיל 6

שר החינוך יואב קיש פרסם טיוטת חקיקה לפיה גם עובדי הרשות המקומית יוכלו לצפות בתיעוד מהמעונות לגיל הרך, ולא רק המשטרה | במקביל, תיבחן הרחבת החוק גם לגנים לגיל 6-3

שר החינוך יואב קיש (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שר החינוך יואב קיש (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שר החינוך יואב קיש הכריז אתמול (שבת) בערב על הקמת ועדה ייעודית לבחינת הצורך הייעודי בהרחבת חוק המצלמות לגילאי 6-3. במקביל לכך, משרד החינוך פרסם היום (ראשון) תזכיר חוק ל'חוק המצלמות' המציע להרחיב את הגורמים בעלי הסמכות לצפייה במצלמות במעונות היום לגורם מהרשות המקומית בנסיבות שאינן בהכרח אלימות. זאת, בניגוד למצב הנוכחי בו הגורם הבלעדי שיכול לצפות במצלמות הוא המשטרה ובחשד לאלימות. 

הוועדה תכלול נציגי משרד חינוך, נציגי הסתדרות המורים ונציגי ההורים ותבחן את נושא שיטת הפיקוח הקיימת בגנים כיום ואת שילוב המצלמות למניעת אלימות. בין יתר דיוני הוועדה הוא הרחבת הצבת המצלמות לגילאי 6-3. 

ייתכן כי הסיבה להרחבת הגורמים המורשים לצפייה במצלמות היא הפיכתו של התהליך מפלילי לחינוכי. כיום, כאשר להורה יש חשש לאלימות במעון והוא מעוניין לצפות במצלמות עליו לפנות אל המשטרה שמתייחסים אל המחנכת מטפלת כחשודה לכל דבר: מגיעים למעון עוצרים את המטפלת מחנכת וחוקרים אותה בתחנת המשטרה. ההליך הזה מתקיים כאמור ללא הוכחה ראשונית להתנהגות אלימה מצד המטפלת מחנכת. לכן מוצע כי גורם נוסף שאינו המשטרה יוכל לצפות במצלמות בדומה למערכת החינוך בה אין מצלמות, אך הגורם אליו ההורה פונה יהיה הגורמים המפקחים של משרד החינוך. 

בתזכיר החוק ובהכרזת השר לא מפורטות מהן הנסיבות לצפייה במצלמות שאינן חשש לאלימות. השר הורה לתקצוב הגדלת מספר התקנים באגף הפיקוח הממונה על גני הילדים. 

עיתוי ההודעות מפתיע במעט: בשבועות האחרונים מקדם יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד) הצעת חוק להרחבת חוק המצלמות לגילאי 3-6 ושר החינוך הביע התנגדות להצעת החוק כאשר שיא ההתנגדות התרחש שבשבוע שעבר בדיון בוועדת הכנסת בנושא ושר החינוך ונציגיו לא הגיעו לדיון. 

ארגוני המורים מתנגדים למצלמות בגנים לגיל 6-3: ״יביא לעזיבה המונית של עובדות בתחום״

מנגד, ארגוני העובדים – הסתדרות המורים וההסתדרות הכללית (המייצגת את תומכות החינוך בגני הילדים) מתנגדים להכנסת המצלמות לגני הילדים של 6-3, בטענה לפגיעה בפרטיותן של העובדות.

גיל בר טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף, אמר כי "הכנסת מצלמות לגנים תפגע בפרטיותם של הצוותים המקצועיים והילדים בגן, ועלולה להביא לנטישת עובדות בתחום שממילא מתמודד עם מצוקת כוח אדם חריפה". 

חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, שמכונה 'חוק המצלמות', נחקק ב-2018. החוק מתייחס לפעוטות בגילי לידה עד 3, ומחייב כל מעון ששוהים בו 7 פעוטות או יותר להתקין מצלמות במעון. מעונות עם פחות מ-7 פעוטות  או מעונות ש-70% מהורי הפעוטות בהן מתנגדים להתקנת מצלמות פטורים מהתקנת מצלמות. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!