דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית הדין: התאחדות התעשיינים לא תוכל למנוע צווי הרחבה שנחתמו בין ההסתדרות לנשיאות המגזר העסקי

ביה"ד לעבודה דחה את דרישת התעשיינים ולשכות המסחר לנהל איתם מו"מ מקביל בסוגיות הנוגעות לכלל העובדים במשק | בכך הוא קיבל את עמדת ההסתדרות, וקבע שהיא "עמדה עניינית שנועדה להגברת האחידות והשוויון, תוך דאגה גם לעובדים בענפים שאינם מאורגנים"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה דחה היום (ראשון) את תביעה שהגישה נשיאות המעסיקים והעסקים בראשות יו"ר התאחדות התעשיינים, רון תומר, שדרשה למנוע הוצאה של צווי הרחבה להסכמים, דוגמת ההסכם לתשלום פיצויים לעובדים שנעדרו מעבודתם בשל מבצע שומר חומות וההסכם להגדלת דמי ההבראה, עליהם חתמה ההסתדרות עם נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי.

בית הדין הארצי לעבודה בהרכב בראשות השופטת סיגל דוידוב-מוטולה, קיבל את כל טענות ההסתדרות בתיק. בפסיקתו, עמד בית הדין על החשיבות שבהוצאת צווי הרחבה להסכמים הכלל-משקיים שנחתמו לאורך השנים בין ההסתדרות לבין נשיאות המגזר העסקי, שכוללים את קביעת שיעוריהן של הפקדות פנסיוניות, דמי הבראה והוצאות נסיעה ואת עצם הזכאות להם כזכויות קוגנטיות בסיסיות המוענקות, בזכות כך, לכל עובדת ועובד.

בית הדין הדגיש שעמדת ההסתדרות, לפיה יש לעמוד על המשך פרקטיקה זו של יצירת סטנדרט אחיד מינימלי של זכויות לכלל העובדים במשק בנושאים מסוג זה, "הינה עמדה עניינית שנועדה להגברת היציבות, הוודאות, האחידות והשוויון תוך דאגה גם לעובדים בענפים שאינם מאורגנים".

בית הדין הארצי לעבודה (צילום ארכיון: יאיר צוקר)
בית הדין הארצי לעבודה (צילום ארכיון: יאיר צוקר)

עוד קבע בית הדין שהעובדה שהתאחדות התעשיינים בחרה מטעמיה לפרוש מארגון הגג של המעסיקים, נשיאות המגזר העסקי, אינה יכולה להקים חובה להסתדרות לנהל משא ומתן עמה להסכם כלל משקי, משחובה כזו תחתור תחת הרציונל של הסכם אחיד שיחול על כל המשק וכן תסכל את האפשרות להוצאת צו הרחבה שיוחל כלפי כלל העובדים והמעסיקים בישראל בנושאים חוצי משק.

פסק הדין הבהיר שהתאחדות התעשיינים ונשיאות המעסיקים והעסקים בראשות תומר, יוכלו לשאת ולתת עם ההסתדרות להסדרת סוגיות הנוגעות ספציפית לענפים המיוצגים על ידם – לרבות לצורך העלאת המינימום בענפים אלו אל מעבר למינימום הכללי במשק במסגרת הסכמים ענפיים.

בעבר התקיים ארגון גג מרכזי אחד שכיסה תחתיו את הרוב המוחלט של ארגוני המעסיקים, נשיאות המגזר העסקי (או בשמה הקודם: 'לשכת התיאום'), מולו ניהלה ההסתדרות משא ומתן בהסכמים כלל משקיים. זאת, לרבות ההסכמים הנוגעים לדמי הבראה, הוצאות נסיעה, פנסיה חובה, עליות שכר המינימום ותגמול לעובדים בעקבות היעדרות מעבודה עקב מצבים ביטחוניים.

בשנת 2020, החליטו התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר לפרוש מנשיאות המגזר העסקי, ולהקים לה ארגון גג מתחרה תחת השם 'נשיאות המעסיקים והעסקים'.

ההסתדרות המשיכה להתנהל בכל הנוגע למשאים ומתנים כלליים במשק מול נשיאות המגזר העסקי ואף חתמה מולה בשנת 2021 על הסכם להעלאת דמי ההבראה וכן הסכם לתגמול עובדים בגין היעדרות מעבודתם בשל מבצע 'שומר חומות'. לגבי שני ההסכמים הגישה ההסתדרות בקשה למשרד הכלכלה להרחיב אותם בצווי הרחבה על מנת שכלל העובדים במשק יוכלו ליהנות מהם.

אלא שההתאחדות הגישה התנגדות לשרת הכלכלה (דאז) כנגד בקשה זו, ודרשה ממנה שלא להרחיב את ההסכמים בטענה שההסתדרות מחויבת לנהל גם עמה משא ומתן בעניין. בנוסף עתרה ההתאחדות לבית הדין לעבודה בטענה שפרסום צווי הרחבה כלליים על נושאים שלא הוסכמו עמה נעשה שלא כדין, ובמטרה למנוע מההסתדרות לבקש צווי הרחבה להסכמים קיבוציים כלל-משקיים שנחתמו מול נשיאות המגזר העסקי, ולחייב את ההסתדרות לנהל עמה משא ומתן בנושאים כלל משקיים.

את ההסתדרות ייצגו בהליך עו"ד, ארנה לין, ועו"ד לין אילן, ממשרד ארנה לין ושות', ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי, עו"ד חנה שניצר-רהב, וסגניתה עו"ד מאיה צחור-אבירם.

 מהתאחדות התעשיינים ונשיאות המעסיקים והעסקים טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!