דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מנכ"ל משרד הכלכלה מתנגד לחוק לסימון תוצרת חקלאית, ומקדם במקומו את רפורמת המשרד

המנכ"ל אמנון מרחב טוען כי עדיף לקדם את רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" לפני אישור החוק | יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן: "כשנוריד את המע"מ על מוצרי מזון כמו באירופה, אז נדבר"

פירות בסופרמרקט (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
פירות בסופרמרקט (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
מאיה רונן

לבקשת הקמעונאים: בשר, עוף ודגים טריים יוחרגו מהצעת החוק לסימון ארץ המקור של תוצרת חקלאית טרייה. בנוסף, עודכן מועד תחולת החוק ונקבע ל-5 חודשים במכר הרגיל ו-7 חודשים במכר מקוון מיום קבלתו. שר הכלכלה והתעשייה יהיה רשאי להחריג מוצרים מסוימים במכירה באינטרנט, באישור ועדת הכלכלה.

התיקונים הובאו בפני ועדת הכלכלה בעקבות רוויזיה שהגיש יו"ר הוועדה דוד ביטן (הליכוד), זאת במטרה לאפשר שיח והסכמות עם משרד הכלכלה ולקבל תגובות והסתייגויות מרשתות השיווק בנוגע למכר המקוון.

יו"ר הוועדה ביטן עדכן את הוועדה בבקשה שהתקבלה מרשת "ויקטורי" לגבי קושי בסימון מוצרי בשר, עוף ודגים הנמכרים אונליין. לדברי עו"ד נופר טל שייצגה בדיון את רשת "ויקטורי", אין בעיה לסמן את ארץ המקור של בשר, דגים ועוף בסניפים, אך באונליין הסחורה מסופקת מסניפים שונים ולכן, לטענתה, סימון התוצרת הוא גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה והוא מהווה פתח לתביעות פיצויים שעלותן תתגלגל לצרכנים וישפיעו לרעה על יוקר המחייה.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב, הבהיר בפני הוועדה את התנגדותו לחוק. לדברי מרחב, החוק אינו עונה על הצורך שלשמו נכתב. בנוסף טען מרחב שאכיפת החוק כרוכה בהצבת כוח אדם נוסף ושאין לפקחי המשרד יכולת טכנית לאכוף את החוק כמתבקש. "אין לנו פקחים לאכוף את החוק הזה", אמר מרחב, "נניח שנשלח את הפקחים. אני מודיע לכם שכשפקח יכנס לשוק או לסופר, אין לפקח יכולת לבדוק אם הסחורה היא באמת מהמקום שכתוב. זה חוק שיהיה אות מתה, זו ברכה לבטלה מפני שאין בשוק תעודה המעידה על מקור התוצרת".

לטענת מרחב, הקושי בסימון המוצרים בשווקים ובירקניות, בחיבור הסיכון בענישה, הוא כבד עבור עוסקים קטנים אלה. מרחב טען שלחילופין, פתיחת השוק לייבוא במסגרת החוק שמקדם משרד הכלכלה תחת הכותרת: "מה שטוב באירופה טוב בישראל" תאפשר אכיפה נאותה, והוסיף: "בתום השנה שנציב להחלת חוק מה שטוב לאירופה טוב לישראל, יהיה טעם לחקיקה הזאת."

בתגובה אמר יו"ר הוועדה ביטן: "כשנוריד את המע"מ על מוצרי מזון כמו באירופה, אז נדבר. אנחנו בעד החוק. אין קשר בין חוק יבוא חופשי לבין החוק הזה. ועדת הכלכלה היא לא משרד הכלכלה. אנחנו מוסמכים לקבל החלטות גם ללא הסכמת משרד הכלכלה".

"אני לא מצליח להשתכנע שאומת ההייטק לא מסוגלת לפתור לפתור את זה", אמר שר החקלאות לשעבר, אלון שוסטר (המחנה הממלכתי). "המינימום שבמינימום הוא שכשהצרכן מקבל את הסחורה יהיה כתוב מאין הגיעה. אנחנו צריכים להיות מסוגלים לדעת איפה כל פריט נמצא. המדינה יודעת איפה נמצא כל רכב בכל רגע ואשתי יודעת איפה אני נמצא. רשתות השיווק יצטרכו להסביר איך עם יכולות החישוב והשליטה שיש היום על כל ארגז שיוצא, אי אפשר להתחייב שהסחורה תגיע מארץ מסוימת. בלתי נתפס שהמערך הלוגיסטי לא יודע להתמודד עם זה".

ח"כ מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד): "בדיוק כפי שנדרש לסמן בדיוק מאין הגיעו פירות וירקות שמיוצאים מישראל, כך אין שום בעיה שיסומנו מוצרים שמיובאים אליה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!