דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
19.4°תל אביב
  • 13.1°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 18.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / השבתת מחאה של עסקים: מהן זכויות העובדים, והאם סגירת עסק היא 'שביתה פוליטית'

ארגוני המחאה נגד הרפורמה המשפטית קראו להשבית את המשק לטובת פעולות מחאה | עו"ד אלעד מורג, מומחה לדיני עבודה, מסביר מה מותר ומה אסור בקשר שבין עבודה למחאה פוליטית | שר העבודה בן צור: "קורא למעסיקים ששובתים לשמור על זכויות העובדים"

מיצג מחאת ההייטק נגד הרפורמה המשפטית (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
מיצג מחאת ההייטק נגד הרפורמה המשפטית (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת יום השיבושים הצפוי מחר (שלישי), וסגירת מקומות העבודה המתוכננת במסגרתו, עו״ד אלעד מורג, בעל משרד עורכי דין המתמחה בדיני עבודה ויחסי עבודה קיבוציים, מסביר בשיחה עם 'דבר' מה הן הזכויות החוקיות של העובדים במקומות העבודה שיסגרו בעקבות המחאה.

שר העבודה, יואב בן צור (ש"ס) קרא למעסיקים שינקטו מחר השבתה במסגרת המאבק ברפורמה המשפטית, להקפיד על זכויות העובדים כמתחייב בחוק. "מקום עבודתו של האדם הוא מטה לחמו ויסוד קיומו, העובדים במשק המתפרנסים למחייתם לא יהיו בני ערובה לגחמות פוליטיות" מסר בן צור. "אני קורא למעסיקים ששובתים לשמור על זכויות העובדים כמחויב בחוק, משרד העבודה בראשותי יאכוף את חוקי ודיני העבודה".

עו״ד אלעד מורג (צילום: תמי בר שי)
עו״ד אלעד מורג (צילום: תמי בר שי)

עו"ד אלעד מורג, האם הפסקת העבודה והמסחר המתוכננות למחר הם בגדר ״שביתה״?
"לא. שביתה, כפי שהיא מוגדרת בחוק, היא הפסקה יזומה ומאורגנת של העבודה, שהוכרזה בידי ארגון עובדים. האירועים המתוכננים למחר הם פרי יוזמה של מעסיקים או של ארגוני המחאה השונים, ולא של ארגוני עובדים, ולכן אינם מוגדרים כ'שביתה'."

עובד שמקום עבודתו נסגר בהוראת המעסיק זכאי לשכר עבור יום העבודה?
""ככלל כן. על פי דין, עובד שהעמיד עצמו לרשות מקום העבודה ונמנע ממנו לעבוד ביוזמת המעסיק – זכאי לשכר היום."

עובד שמקום עבודתו נסגר בהוראת המעסיק חייב להתייצב לעבודה בכל זאת?
"אם ניתנה לו הוראה מסודרת מהגורם המוסמך במעסיק על סגירת מקום העבודה – הוא לא חייב להתייצב."

מה אם המעסיק ״מאפשר״ לעובדים להיעדר מעבודה כדי להפגין ולשבות אבל מקום העבודה ממשיך לעבוד?
"במקרה כזה עשויים לחול הסדרים מסוגים שונים. עובדים שאינם מעוניינים למחות או לשבות כמובן רשאים להמשיך לעבוד. המעסיק יכול לאפשר לעובדים שמעוניינים בכך להיעדר על חשבון יום חופש, או לשאת בעלות יום העבודה בעצמו ולאפשר בכל זאת להיעדר, או כל פתרון מוסכם, תם לב וסביר אחר.

"קיימים מקומות עבודה שבהם מאפשרים גם לעובדים שאינם מעוניינים למחות, או שתומכים במהלכים שנגדם מופנית המחאה, להיעדר בכפוף לאותם הסדרים. זוהי בדרך כלל מדיניות זהירה וראויה, על מנת שהמעסיק לא ייראה כנותן יחס שונה לעובדים שונים על בסיס השקפתם."

האם העובד רשאי להיעדר מעבודה היעדרות לא מאושרת כדי להשתתף במחאה?
"היעדרות שלא בגין חופשה או מחלה וללא אישור המעסיק עלולה להוות הפרת משמעת; במקרה כזה, ככלל, לא יחולו על העובד ההגנות החלות בחוק על עובדים שובתים. או במילים אחרות – מותר להשתתף במחאה, אולם להיעדרות לא מאושרת לשם השתתפות במחאה עלולות להיוודע השלכות משמעתיות."

מה המשמעות של המונח ״שביתה פוליטית אסורה״ שמפיצים ברשתות החברתיות גורמים המתנגדים למחאה? האם השבתת מקומות העבודה לטובת המחאה היא אסורה או בלתי חוקית?
"לא. אין שום דבר בלתי חוקי בהחלטה של מעסיק לעצור את העבודה, ולשאת בהשלכות העצירה על יחסיו עם לקוחות וספקים. זוהי זכותו של המעסיק. גם ההשתתפות במחאה והפגנה, כל עוד החוק נשמר (והשכר משולם) היא עניין חוקי למהדרין.

"המונח 'שביתה פוליטית' מתייחס לשביתות כמשמעותן בדין, המוכרזות על ידי ארגוני עובדים, אשר לפי פסיקת בית המשפט העליון לא ניתן להפנותן כנגד נושאים פוליטיים, שאין להם נגיעה והשלכות לעובדים ולתנאי עבודה. כפי שהסברנו למעלה, זה אינו המקרה ולכן המונח 'שביתה פוליטית' אינו רלוונטי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!