דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

תשלומי ההורים לבתי הספר יישארו ללא שינוי, יוסדרו תשלומים על ארוחת בוקר בגנים ומגמות בתיכון

למרות העלייה ביוקר המחיה, הממשלה לא מכניסה יד לכיס והתשלומים בסך מאות שקלים בחודש לילד יימשכו גם בשנת הלימודים הבאה | מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל: "אנחנו צריכים למצוא דרך יצירתית להוריד את המחירים לאוכלוסייה החלשה שצריכה את הסבסוד הזה"

שר החינוך, יואב קיש (צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך)
שר החינוך, יואב קיש (צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך הציג אתמול (שני) בוועדת החינוך את הסכומים המרביים לתשלומי החובה והרשות בבתי הספר לשנת הלימודים הבאה. הסכומים, שהוועדה תידרש לאשר עד תחילת שנת הלימודים, יישארו זהים לשנה שעברה. למרות יוקר המחיה הגובר, הממשלה לא הכניסה יד לכיס ותוזיל את ההוצאה שמושתת על ההורים בסך מאות שקלים לתלמיד.

החוק בישראל קובע שהלימודים בגנים ובבתי הספר הממלכתיים ימומנו על ידי המדינה. עם זאת, שירותים ופעילויות רבות בבתי הספר, שהם חלק אינטגרלי מהפעילות ומתכנית הלימודים, אינם ממומנים על ידי המדינה אלא על ידי גביית תשלומים וולונטרית מההורים. הסכומים עומדים על מאות שקלים בשנה לילד, בהתאם לגיל. אך בפועל מתקיים לחץ על הורים לשלם, או שהשירותים בבית ספר עם גבייה נמוכה יהיה מצומצם יותר.

הפרצה הזו הוסדרה גם בחוק, והותנתה בכך שמשרד החינוך יקבע מהם השירותים עליהם מותר לגבות כסף מההורים ומהם הסכומים המרביים, ואלו יאושרו מדי שנה על ידי ועדת החינוך של הכנסת. כל מוסד חינוכי יכול לקבוע באישור הנהגת ההורים מהם הסכומים שהוא גובה. כך בפועל, נשחק החינוך הציבורי ועלותו מושתת על ההורים, באמצעות מנגנון תשלום רגרסיבי שאינו מתחשב כלל בהכנסת ההורים או במספר הילדים בכל משפחה. שרי חינוך וחברי כנסת רבים התחייבו לאורך השנים לטפל בתופעה, אך בפועל לא קודם מהלך משמעותי.

נציגי המשרד עדכנו את הוועדה על שני שינויים בתשלומי שירותים מרצון לשנת הלימודים תשפ"ד. הראשון הוא ארוחת בוקר בגני הילדים בעלות 5 שקלים לילד בכפוף להסכמה של לפחות 75% מההורים, הסדר שכבר נהוג בפועל בחלק מהרשויות המקומיות אך אינו מוסדר ועקב כך היה נתון במחלוקת. השינוי הנוסף הוא הסדרת התשלום על כיתות ייחודיות כמו מחול ומוזיקה כתשלומים בשעות תל"ן. עד שנת הלימודים הנוכחית תשלומים עבור מגמות אלו לא הוכרו כתל"ן ובכל זאת נגבו.

תשלומים על שירותים מרצון אינם חלק מהתשלומים אותם ועדת החינוך מאשרת, ועל כן משרד החינוך יידע את הוועדה ולא הביא לאישורה את הצעדים. ועדת החינוך מאשרת שני סוגים של תשלומי הורים – תשלום חובה ותשלום רשות. תשלום החובה ההורים מחויבים לשלם ותשלומי הרשות הם בחירתם של ההורים ומשתנים משכבת גיל לשכבת גיל.

סכומי תשלומי ההורים חובה ותשלום רשות משתנים משכבת לשכבת גיל. קדם יסודי (273 שקלים), שכבות א'-ב' (560 שקלים), שכבות ג'-ד' (711 שקלים), שכבה ה' (920 שקלים) שכבה ו' (1,040 שקלים), שכבות ז'-ח' (1,046 שקלים), שכבה ח' של בית ספר בשכבות א'-ח' (1,171 שקלים) ט' (1,062 שקלים), שכבה ט' של חטיבה עצמאית (1,187 שקלים), שכבות י- י"א' (1,239 שקלים), ובשכבה י"ב הסכום עומד על 1,392 שקלים.

תשלום החובה הוא התשלום על ביטוח תאונות אישיות שיעמוד על 69 שקלים. המחיר הועלה בשנה שעברה ב-20 שקלים בעקבות סיום המכרז עם חברת הביטוח, באישור ועדת החינוך, וההורים נאלצו לספוג את ההתייקרות.

תשלומי הרשות מורכבים מסל תרבות, מסיבת סיום, מסיבות כיתתיות, השאלת ספרי לימוד, ארגון מייצג של הורים, וועד הורים יישובי, טיולים ושל"ח. חלק מהתשלומים זהים לכל שכבות הגיל, כמו התשלום להנהגת ההורים הארצית וועד ההורים היישובי בסך 1.5 שקלים, או התשלום על שיעורי של"ח לכיתות ז'-"ב בסך 150 שקלים. כך גם התשלום על מסיבות כיתתיות, בסך 8 שקלים לתלמידי בתי הספר ו-24 שקלים בגני הילדים.

שאר התשלומים משתנים משכבת גיל. כך למשל, התשלום על סל תרבות לילדי הגנים עומד על 79 שקלים; בשכבות א'-ו' 99 שקלים; בשכבות ז'-ח' כולל שכבה ח' של בית ספר יסודי עד שכבה ח' הסכום עומד על 149 שקלים; בשכבה ט' כולל שכבה ט' של חטיבת ביניים עצמאית עומד על 165 שקלים; והסכום בשכבות י'-י"ב עומד על 176 שקלים.

גם התשלום על טיולים משתנה עם הגיל. התשלום על טיולים בקדם יסודי עומד על 60 שקלים; בשכבות א'-ב' הסכום עומד על 101 שקלים; בשכבות ג'-ד' 126 שקלים; בשכבה ה' הסכום עומד על 252 שקלים; בשכבות ו'-ט', כולל שכבה ח' בבתי ספר יסודיים עד ח' ושכבה ט' בחטיבת ביניים עצמאית הסכום עומד על 387 שקלים; ובשכבות י'-י"א הסכום עומד על 616 שקלים.

הסכום על השאלת ספרים גם הוא משתנה משכבה לשכבה. הסכום עד שכבה ט' כולל שכבה ח' של בתי הספר היסודיים עד ח' ושכבה ט' של חטיבות הביניים העצמאיות עומד על 280 שקלים. בשכבות י'-"ב הסכום עומד על 320 שקלים.

תשלומי ההורים על מסיבות הסיום משתנה גם הוא לפי שכבות, אך נגבה רק בחלק מהשכבות: התשלום לילדי הגנים עומד על 54 שקלים; בשכבה ו' 75 שקלים; בשכבה ח' בבתי הספר היסודיים ובשכבה ט' בחטיבות ביניים עצמאיות הסכום עומד על 125 שקלים; בשכבה י"ב הסכום עומד על 200 שקלים.

בנוסף לתשלומים אלו יש כאמור רכישת תשלומים מרצון ותל"ן (תוכנית לימודים נוספת)  שאישורם אינו בסמכות הוועדה, ויובאו לידיעתם ע" משרד החינוך. המשרד קובע לכל אחד מהם מהו המקסימום שניתן לגבות, שכמו בשאר סוגי התשלומים הסכום משתנה משכבת גיל. כך ברכישת שירותים מרצון: קדם יסודי (עד 125 שקלים) יסודי (עד 25 שקלים) והתשלום בחטיבת הביניים ותיכון עומד על 450 שקלים.

התשלום המירבי לגבייה על תל״ן בקדם יסודי עומד על 597 שקלים; בבית הספר היסודי 885 שקלים; בחטיבת ביניים 1,060 שקלים ובתיכון 1,150 שקלים. במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הוקצו 300 מיליון שקלים לתוכנית להקלת תשלומי התל"ן בחינוך הממלכתי דתי.

עוד נאמר בוועדה כי יתקיים דיון נפרד על תשלום על ארוחה יומית לתלמיד, שכן ההסכם עם הספק נגמרה סוף שנת הלימודים הנוכחית.

בוועדה הוצגו נתונים של מרכז המידע והמחקר על גביית בתי הספר בשנת הלימודים לפני שנתיים – תשפ"ב. כך עולה כי שלושה מתוך ארבעה בתי ספר על יסודיים קיבלו אישור לגבות תשלום הורים בסכום העולה על 2,000 שקלים לשנה. לפי אומדן של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עומד היקף תשלומי ההורים על כמעט חמישה מיליארד שקלים. חברי הוועדה שיבחו את המעקב של משרד החינוך על תשלומי ההורים, לצד ביקורת על כך שאינו מספיק.

המלגות הניתנות להורים שאינם יכולים לעמוד בתשלומי ההורים ניתנו השנה וכן בשנת הלימודים הבאה במסגרת תכנית גפ"ן. בשנת הלימודים הנוכחית מנהלי בתי הספר יחויבו לתקצב 8% מתקציב המוסדי שלהם לקידום רווחת התלמיד, כלומר מימון תשלומי ההורים. בנוסף יינתן תקציב ייעודי לבתי ספר שאינם בגפ"ן, כלומר מוסדות חינוך לחינוך מיוחד ומוסדות חינוך חרדים. תקציב הרווחה כולו יעמוד על 260 מיליון שקלים.

מלבד הדיון במספרים עלה הדיון העקרוני בצורך בתשלומי הורים. מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל ויו"ר ועדת החינוך יוסי טייב (ש"ס), הצהירו כי החלו מפגשים בין משרד החינוך משרד האוצר וגורמים נוספים לבניית תכנית לצמצום תשלומי הורים בשני מישורים. האחד הוא הגדלת מימון המדינה על שירותים שמוגדרים כחלק מתוכנים הלימודים, והשני הוא התאמת תשלומי ההורים למדד הטיפוח של מוסד בית הספר. צלאל הוסיף כי "אנחנו צריכים למצוא דרך יצירתית להוריד את המחירים לא בצורה רוחבית, אלא לאוכלוסייה החלשה שצריכה את הסבסוד הזה".

עיקר המאמץ, לטענת צלאל, הוא בשמירה על הסכומים הקיימים, שבוועדה נאמר שעד לשנה שעברה תשלומי ההורים לא השתנו במשך כ-12 שנים. כל זאת כאשר שנה שעברה הועלה מחיר תשלום החובה על הביטוח. "בשנים האחרונות המאבק הוא לא להוריד את המחיר אלא להישאר במחיר הקיים", אמר צלאל, "השנה לא להעלות את המחיר היה קשה שבעתיים בגלל עליית הריבית והטלטלה בשוק. המאמץ לא להעלות את המחיר היה מאמץ אדיר".

תיקון טעות: בגרסה קודמת של כתבה זו נכתב שהתשלומים יתייקרו ב-20 שקלים בשנה הקרובה, אך למעשה מדובר בהתייקרות ביטוח החובה שהחלה כבר בשנה שעברה והשנה הסכומים יישארו זהים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!