דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מאות רופאים השתתפו בכנס חירום נגד הרפורמה המשפטית: "נילחם על הזכות ללכת לבית המשפט"

רבים ממשתתפי הכנס שערכה התארגנות החלוקים הלבנים' קראו להסתדרות הרפואית לשבות במחאה על קידום החקיקה | אך חלק מבעלי התפקידים בארגון הדגישו גם את הסיכונים בכך: "עלינו להיות חכמים ולהגן על עצמנו. אם יבואו נגדנו, לא יהיה מי שיגן עלינו"

רופאים בכנס חירום של התארגנות 'החלוקים הלבנים' במחאה על הרפורמה המשפטית (צילום: דפנה איזברוך)
רופאים בכנס חירום של התארגנות 'החלוקים הלבנים' במחאה על הרפורמה המשפטית (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מאות רופאים, סטודנטים לרפואה ועובדי מקצועות הבריאות השתתפו אתמול (שני) באסיפת חירום של 'החלוקים הלבנים', התארגנות של עובדי מערכת הבריאות נגד הרפורמה המשפטית. משתתפי הכנס שנערך באוניברסיטת תל אביב קראו להסתדרות הרפואית (הר"י) להכריז על השבתת מערכת הבריאות והעברתה למתכונת שבת במחאה על העברת החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה. ההסתדרות הרפואית צפויה להודיע היום (שלישי) אם תשבית את מערכת הבריאות.

בכנס נכחו בעלי תפקידים בהסתדרות הרפואית, שביטאו עמדות שונות ביחס לשביתה, המבטאות את המתח שקיים בתוך הארגון בנושא – מגישה מיליטנטית התומכת בשביתה, ועד גישה זהירה שמעדיפה לא לשחוק את השימוש בנשק הזה.

פרופ' זאב פלדמן, מ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר באסיפה: "עילת הסבירות מעגנת את חובתנו למטופלים. מערכת הבריאות פועלת על פי חוק, אבל כשחולים פסיכיאטרים ישנים על הרצפה, או שני חולים ישנים על מיטה אחת, זה לא סביר. בלי עילת הסבירות תוכל הממשלה למנות מינוי פוליטי לתפקידים מקצועיים, הפרדה מגזרית במחלקות אשפוז, הגבלת טיפול לאסירים, אפשור הפרדה מגדרית בכנסים, תיעדוף טיפול בצעירים על פני מבוגרים, או החלפת רופאים בעובדים לא מיומנים. אסור לגזול מאיתנו את היכולת לזעוק. אם החוק יעבור כלשונו כל היכולות יילקחו מאיתנו ברגע."

על החשיבות של עצמאות בית המשפט אמר פלדמן: "אני שליח של הר"י בועדות בכנסת. מהאופוזיציה אני מקבל רק אמפתיה. אם אני רוצה לקדם חוק אני צריך לפנות לקואליציה, כי היא שולטת בכנסת לחלוטין. אין שלוש רשויות, יש רק רשות אחת ששולטת בכנסת ובממשלה. אבל כשצריך להילחם נגד פגיעה בנו, אני יכול ללכת לבית המשפט. אנחנו נילחם על הזכות הזאת."

פלדמן אמר לקהל שיעביר את המסר של הרצון בשביתה למזכירות ההסתדרות הרפואית, הגוף שמוסמך להכריז על שביתות רופאים.

התקדים לשביתה כזו כבר קיים. ההסתדרות הרפואית הכריזה על שביתת רופאים ב-23 במרץ, יחד עם ההסתדרות הכללית, ארגוני המעסיקים וראשי הרשויות המקומיות. אז הוכרזה השביתה במחאה על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט, שהתנגד לחקיקה חד צדדית של הרפורמה, ובקריאה להידברות. באותו הערב הודיע נתניהו שיקפיא את החקיקה וייכנס להידברות בבית הנשיא. השביתה של ההסתדרות הרפואית, שהיתה אמורה להיכנס לתוקף רק למחרת היום, לא יצאה לפועל בסופו של דבר.

בעלי התפקידים בהסתדרות הרפואית הדגישו שהכרזת שביתה אינה עניין פשוט כל כך. באופן אירוני, בית המשפט העליון הוא זה שהגביל בעבר את זכותם של ארגוני עובדים לשבות במחאה על החלטות פוליטיות שאינן קשורות באופן ישיר לתנאי העבודה, ובתי הדין לעבודה נוטים לאסור על שביתות כאלו. על שולחן הכנסת מונחות גם הצעות חוק, שכרגע אינן מקודמות, לפגיעה בארגוני העובדים ובזכות השביתה.

בדיון הפתוח שהתקיים בסוף הכנס של החלוקים הלבנים אמר אחד המשתתפים ש"אנחנו רוצים להביא לשביתת מערכת הבריאות כי יודעים שבלי זה, זה לא יעבוד. זה לא חוכמה לצעוק". חברה אחרת הדגישה את הסיכונים, בהם פסיקת בית הדין לעבודה שאסרה על עובדי המדינה להשתתף אפילו בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית. "לפני שהר"י מוציאה מישהו לשביתה, היא צריכה להיות מסוגלת להגן עליו. אחרת כל אחד יהיה חשוף".

לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית, דיברה בכנס על המורכבות שבהכרזה על שביתה שאינה נוגעת ליחסי העבודה באופן ישיר. "היום לא נהוג לשמוע דברים מסובכים", אמרה, "מייסודה ב-1912, הר"י היא גוף א-פוליטי. זאת הדרך שלנו למנוע מהפוליטיקה להיכנס לתוך עולם הבריאות. לא סתם מערכת הבריאות היא שוויונית ורואים את כל המגזרים, זה לא בא מעצמו. יש היום מי שרוצה למתג את הדיון כדיון פוליטי. אנחנו לא רוצים לשבור את ציבור הרופאים. לפני חודשיים אנשים סירבו להיכנס יחד לחדר ניתוח".

ופנר ציינה גם שיקולים טקטיים בהחלטה אם להשבית את מערכת הבריאות. "פורום קהלת שם את ההסתדרות הרפואית על הכוונת, ורוצה לפרק אותנו לשלושה גופים חלשים. עלינו להיות חכמים ולהגן על עצמנו. אם יבואו נגדנו, לא יהיה מי שיגן עלינו."

"אנחנו מהיום הראשון קראנו להסכמה רחבה, ואמרנו שלא נעמוד לצד החלטות חד צדדיות", הוסיפה ופנר, "אני לא יודעת איזו צעדים יהיו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!