דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מעל 45,000 פעוטות בדואים בנגב ללא מסגרת, צורך ב-40 מעונות יום חדשים

נתונים קשים על המשאבים החסרים לילדים ולנוער בדואי בנגב נחשפו בדיונים במסגרת "יום הנגב" בכנסת | יו"ר ועדת החינוך יוסף טייב: "אם אנחנו רוצים שהאוכלוסייה תהיה משכילה ותורמת למדינה, יש להשקיע בתשתיות החינוך"

سيدة وأطفال بدو في قرية غير معترف بها (تصوير: ناتي شفوت / فلاش 90).
אישה וילדים בדואים בכפר לא מוכר (צילום: נתי שבות/פלאש 90).
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

54% מכלל הערבים שחיו בנפת באר שבע ב-2019 הם ילדים מתחת לגיל 18 לעומת 32% בחברה היהודית באזור – כך עולה ממסמך של מחקר המידע והכנסת לקראת דיון על המחסור במסגרות לגילאי לידה עד שלוש בחברה הבדואית בנגב, שהתקיים אתמול (שלישי) בוועדה לזכויות הילד.

לפי הנתונים, המחסור הוא עצום: בחברה הבדואית חיים 49,400 פעוטות מלידה עד ארבע, אך רק 1,500 מהם רשומים ל-18 המעונות הפועלים בכלל היישובים הבדואים בנגב. לעומת זאת, בנגב פועלים 300 משפחתונים לגיל הרך, המכילים עד חמישה פעוטות ומופעלים על-ידי עצמאית המקבלת תשלום על כך ממשרד הרווחה, כך שגם בהם כפי הנראה אין יותר מ-1,500 פעוטות.

מעונות היום יקרים יותר למדינה מכיוון שהם מפוקחים על ידי משרד הרווחה ומסובסדים על ידו. לפי 'הפורום לדו קיום בנגב' יש להקים 40 מעונות יום בכלל היישובים הבדואים בנגב.

בשל המחסור במבנים בבתי הספר היסודיים ולתיכונים, וחוק חינוך חובה, ההשלכה המרכזית היא צפיפות. מתוך 150 בתי ספר תשעה תיכונים מונים יותר מ-1,000 תלמידים, עשרה בתי ספר מונים יותר מ-800 תלמידים ו-63 בתי ספר מונים יותר מ-550 תלמידים. הצפיפות בבתי הספר מובילה בין היתר לצפיפות בכיתות, פתרונות זמניים בדמות קרוואנים עם בעיות תחזוקה, מחסור במגרשים ובאולמות ספורט, מחסור במרחבי למידה נוספים, דחיסת יבילים ועוד.

הסבסוד למעונות יום ניתן אם שני ההורים עובדים, בין היתר במטרה לעודד יציאה לשוק התעסוקה, אך המנגנון באופן הזה אינו תואם לחברה הבדואית: רק 25% מהנשים הבדואיות נמצאות בשוק התעסוקה לעומת 41% בחברה הערבית נכון ל-2021 מצד אחד, ומצד שני בכלל היישובים הבדואים פועלים 16 מעונות מפוקחים בלבד. לכן הגדלת הסבסוד על המעונות הקיימים ללא קשר אם הם מפוקחים או לא, יכול להגדיל את השתתפותם של פעוטות במעונות היום.

מחסום נוסף באי השתתפות של פעוטות במעונות היום הוא מחסור במבנים למעונות. המחסום קיים גם בגני הילדים לגילאי 6-3, מה שמשפיע באופן ישיר ומידי על אי רישום ילדים למערכת החינוך. בשנת הלימודים הנוכחית, 5,045 ילדים המהווים 17.4% מילדי שנתונים אלו בחברה הבדואית בנגב, לא נרשמו לגני ילדים. הבעיה חמורה יותר במועצות האזוריות המשרתות את תושבי הפזורה: שיעור אי הרישום של ילדים בגיל שלוש לגני ילדים במועצה אזורית נווה מדבר עמד על 53.5% בשנת הלימודים הנוכחית.

'פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי' הציג בישיבה פתרון לבעיית אכלוס של מעונות היום, כמו למשל במועצה מקומית שגב שלום, שם בנו שלושה מעונות שלא אוכלסו, והומרו לגני ילדים או לבני ציבור אחרים. לפי הפורום, הפתרון הוא ליישם פיילוט שצלח: במועצה אזורית חורה ובמועצה אזורית ערערה בה סובסד ביקור יומי במעונות היום ב-500 שקלים, מה שהביא לאכלוס מלא. הניסוי נערך בשיתוף עם המועצה הלאומית לכלכלה של משרד ראש הממשלה ומשרד הפנים.

"הייתי בדיונים רבים בנושא ודבר לא התקדם. צריך החלט אמיצה. הדיונים לא עוזרים לנו", אמר ח"כ ווליד אלהוואשלה (רע"ם) בסיכום הוועדה לזכויות הילד. " צריך לפנות לשר החינוך ולראש הממשלה. צריך להפסיק עם הוועדות ולהקים צוות שיטפל בבעיה. הגיע הזמן להחלטות". בסיכום הדיון בוועדת החינוך, אמר יו"ר הוועדה יוסף טייב (ש"ס): "ילד הוא ילד. אני לא מאמין בסטנדרט כפול. אם אנחנו רוצים שהאוכלוסייה תהיה משכילה ותורמת למדינת ישראל יש להשקיע בתשתיות החינוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!